URMĂREȘTE-NE PE
JOI, 12 DECEMBRIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Au fost anunțate firmele înscrise la marile lucrări pentru fluidizarea traficului pe axa Magheru-Magazinul Crișul - Gară. Așa că, după licitații și contestații, s-ar putea ca, de pe la mijlocul anului viitor, întreaga zonă să fie răvășită, iar circulația, bulversată. 
Zic şi eu
Adrian Cris
Spre deosebire de concetățenii care dobândesc brusc experiență juridică la orice controversă pe legi (în pandemie nu au devenit mulți medici?), nu știu dacă surprinzătoarea decizie a CCR de anulare a alegerilor prezidențiale este izvorâtă numai și numai din sfânta literă a Constituției...
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Sunteți de acord cu decizia Curții Constituționale de a anula alegerile prezidențiale?




De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Întrucât cea mai fierbinte temă a zilei este alegerea președintelui pentru un mandat de 5 ani, este important de știut ce poate și ce nu poate face președintele. În primul rând, președintele este cel care desemnează candidatul la funcția de prim-ministru, în urma consultărilor cu partidele politice. Odată însă ce prim-ministrul este numit, ca efect al acordării votului de investitură de către parlament, acesta devine practic „șeful” administrației din România.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Exercițiile fizice fac parte din tratamentul diabetului zaharat de tip 2. Activitatea fizică nu înseamnă neapărat sport sau exerciții fizice susținute. Efectele benefice ale activității fizice regulate sunt recunoscute ca efecte sigure asupra sănătății precum și a moralului. Activitatea fizică diminuează insulino-rezistența, determinând o scădere a glicemiei. Pe termen lung reprezintă un real ajutor pentru menținerea greutății sau a pierderii de greutate în cazul obezității, ceea ce se reflectă în diminuarea riscului de complicații cardiovasculare și de hipertensiune arterială, menținerea în formă a articulațiilor și a musculaturii și nu în ultimul rând ameliorarea calității somnului.
12 Martie 2018, 13:23

Oradea sufocantă: Măsurătorile arată că în ultimele două luni aerul oraşului a fost foarte poluat, îndeosebi în Rogerius

Oradea sufocantă: Măsurătorile arată că în ultimele două luni aerul oraşului a fost foarte poluat, îndeosebi în Rogerius PEISAJ NECLAR. Pe străzile aglomerate ale municipiului, poluarea se vede cu ochiul liber. Bulevardul Republicii este adesea un exemplu elocvent de arteră învăluită în smog
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Vi se pare că aerul pe care îl respiraţi pe străzile Oradiei adeseori vă îneacă? Cel mai probabil nu este o simplă impresie!

Datele culese de Agenţia pentru Protecţia Mediului Bihor arată că în ultimele două luni aerul oraşului a fost foarte poluat, îndeosebi în zona centrală. De vină, spun specialiştii, sunt atât condiţiile meteorologice, mai precis norii care nu permit dispersia pulberilor în atmosferă, cât şi maşinile din trafic, tot mai multe...

Cifre alarmante

Rapoarte oficiale arată că anual 23.000 de români mor prematur din cauza poluării aerului, iar săptămâna trecută Comisia Europeană a avertizat România că riscă declanşarea unei proceduri de infrigement tocmai pentru că nu ia măsuri serioase pentru a combate poluarea din atmosferă.

Preocuparea autorităţilor europene pentru calitatea aerului este firească: aceasta nu ţine cont de graniţe, iar poluarea dintr-un stat afectează nu doar propriii locuitori, ci şi pe cei vecini. Ţinând cont că medicii din întreaga lume au confirmat de mult că poluarea aerului cauzează îmbolnăviri, calitatea acestuia ar trebui să fie un subiect de maxim interes pentru autorităţi şi cetăţeni deopotrivă.

Deşi până acum n-a înregistrat probleme deosebite, Oradea nu stă prea bine în privinţa toxicităţii din aer. Agenţia pentru Protecţia Mediului Bihor măsoară poluanţii din atmosferă cu patru staţii de monitorizare, iar rezultatele culese în acest an sunt îngrijorătoare.

Aer „rău”

Din cele patru staţii de monitorizare, una se află la Ţeţchea, iar celelalte trei în Oradea: una pe bulevardul Dacia (la sediul APM), alta la intersecţia străzilor Nufărul cu Ciheiului şi a treia pe strada Matei Corvin. Automate, toate cele patru staţii monitorizează în timp real poluanţi precum monoxidul de carbon, dioxidul de sulf, monoxidul şi dioxidul de azot şi particulele în suspensie, iar în baza datelor adunate se stabileşte calitatea aerului, existând şase niveluri de calificare: excelent, foarte bun, bun, mediu, rău şi foarte rău.

În fiecare zi, APM publică pe site-ul propriu buletine cu datele culese, aşa încât cetăţenii interesaţi să poată afla ce fel de aer inspiră. Dacă anul trecut documentele arătau, de regulă, că aerul este de o calitate bună, în 2018 situaţia s-a schimbat. Zile la rând, în ianuarie şi februarie, staţiile au catalogat aerul ca fiind de calitate medie, rea sau chiar foarte rea.

De pildă, pe 10 şi 11 ianuarie, la staţia de la sediul APM aerul a fost la nivelul maxim de poluare, în timp ce în Episcopia era cu indice „rău”, iar la celelalte două staţii de o calitate medie. Pe 12 şi 13 ianuarie, staţia de pe Dacia a constatat o îmbunătăţire, clasificând aerul ca fiind „doar” rău, în timp ce restul staţiilor au oferit, toate, calificativul mediu. De altfel, cu excepţia zilei de 19 ianuarie, staţia de la APM a continuat să înregistreze doar aer de calitate medie, rea sau foarte rea.

Oraş sub presiune

Datele aferente lunii februarie sunt, de asemenea, alarmante: din cele 28 de zile, aerul în zona Dacia a fost bun doar în două zile (2 şi 3 februarie), în timp ce în 14 zile a fost de calitate medie, iar în altele 12 a fost la nivelul maxim de poluare. Tendinţa poluării în Rogerius pare că se menţine şi în luna martie, valorile înregistrate în primele zile ale lunii arătând că aerul a fost exclusiv de calitate rea sau foarte rea. În schimb, celelalte staţii au înregistrat valori mai bune.

Specialiştii de mediu spun că principalul vinovat este vremea. „Indicele calităţii aerului este influenţat de condiţiile meteo nefavorabile. Au fost multe zile cu ceaţă şi nori, care, asemenea unui capac pe o oală, nu permit dispersia poluanţilor în atmosferă”, explică Adriana Calapod (foto), directorul APM Bihor. În plus, poluarea pe timpul iernii depinde şi de combustibilii folosiţi pentru încălzirea locuinţelor individuale. Or, nimeni nu poate şti ce pun oamenii pe foc...

Tu ce alegi?

Cel mai probabil, aerul este viciat în mare măsură de noxele autoturismelor. De altfel, anul trecut, după eliminarea taxei de poluare, zeci de mii de bihoreni au înmatriculat maşini second-hand aduse din străinătate. „Însă noi nu ne putem pronunţa clar, pentru că nu facem măsurători în trafic”, spune Calapod. Angajaţii APM Bihor vor continua să monitorizeze atent valorile măsurate în staţii, dar e greu de spus ce ar putea face pe mai departe, dacă situaţia nu se va îmbunătăţi.

Pe de altă parte, specialişti din afara Agenţiei spun că soluţia este la orădeni. „Poluare industrială în Oradea nu prea mai există, CET-ul a trecut pe gaz. Eu cred că cea mai mare problemă este traficul rutier. Dimineaţa şi în jurul orei 14, când merg şi când ies copiii de la şcoală, se simte că se intensifică poluarea”, spune Nándor Kőteles, şef de lucrări la Facultatea de Protecţia Mediului.

Aşadar, fiecare orădean ar trebui să se gândească bine dacă alege maşina, bicicleta, mijloacele de transport în comun sau mersul pe jos. Altfel spus, viteza, confortul sau sănătatea?

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
2 Comentarii
Bihoreanoradean
E clar ca asa trebuie, dar toate masinile înmatriculate în alte judete trebuie dirijate din vamă. Pt ca multi intra in ORADEA doar ca sa schimbe bani, pe dacia se vede clar asta.
Postat 12 Martie 2018, 19:58 de Sandu1201
taxa de tranzit
Tinad cont ca daca vrei sa traversezi Oradea, singurele variante sunt arterele mentionate (exceptand centura si drumul expres) mi s-ar parea potrivita o taxa de tranzit(vigneta) pentru cei din alte judete astfel incat sa-i descurajam sa mai intre in oras daca nu e cazul. La fel cu orice masina inmatriculata in afara judetului sau cu numere de Bulgaria, Germania, etc.: sa plateasca in plus daca vrea cu masina in Oradea. Astfel s-ar mai lua si din presiunea de pe parcari.
Postat 12 Martie 2018, 14:23 de User anonimizat
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.7216 RON
  • 1 EUR = 4.9709 RON
  • 1 HUF = 0.0121 RON