URMĂREȘTE-NE PE
JOI, 12 DECEMBRIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Au fost anunțate firmele înscrise la marile lucrări pentru fluidizarea traficului pe axa Magheru-Magazinul Crișul - Gară. Așa că, după licitații și contestații, s-ar putea ca, de pe la mijlocul anului viitor, întreaga zonă să fie răvășită, iar circulația, bulversată. 
Zic şi eu
Adrian Cris
Spre deosebire de concetățenii care dobândesc brusc experiență juridică la orice controversă pe legi (în pandemie nu au devenit mulți medici?), nu știu dacă surprinzătoarea decizie a CCR de anulare a alegerilor prezidențiale este izvorâtă numai și numai din sfânta literă a Constituției...
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Sunteți de acord cu decizia Curții Constituționale de a anula alegerile prezidențiale?




De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Întrucât cea mai fierbinte temă a zilei este alegerea președintelui pentru un mandat de 5 ani, este important de știut ce poate și ce nu poate face președintele. În primul rând, președintele este cel care desemnează candidatul la funcția de prim-ministru, în urma consultărilor cu partidele politice. Odată însă ce prim-ministrul este numit, ca efect al acordării votului de investitură de către parlament, acesta devine practic „șeful” administrației din România.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Exercițiile fizice fac parte din tratamentul diabetului zaharat de tip 2. Activitatea fizică nu înseamnă neapărat sport sau exerciții fizice susținute. Efectele benefice ale activității fizice regulate sunt recunoscute ca efecte sigure asupra sănătății precum și a moralului. Activitatea fizică diminuează insulino-rezistența, determinând o scădere a glicemiei. Pe termen lung reprezintă un real ajutor pentru menținerea greutății sau a pierderii de greutate în cazul obezității, ceea ce se reflectă în diminuarea riscului de complicații cardiovasculare și de hipertensiune arterială, menținerea în formă a articulațiilor și a musculaturii și nu în ultimul rând ameliorarea calității somnului.
30 Mai 2021, 10:07

Oradea ieri, Oradea azi: Povestea tramvaielor orădene, de la începuturi până în prezent

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

1998. Numai tramvaie pragheze

Transportul în comun cu tramvaie a debutat în Oradea pe 25 aprilie 1906, pe atunci existând trei linii care legau actuala Piaţă Unirii de Gara mare, de gara Velenţa, de Calea Aradului şi de grădina Rhedey, azi Parcul Bălcescu.

De atunci, reţeaua s-a extins, ajungând în noi cartiere, capacitatea de transport a crescut, iar vehiculele au tot fost înlocuite. La începutul anilor 1990, în oraş circulau câteva zeci de tramvaie cu remorcă produse de Electrometal Timişoara, plus câteva articulate furnizate de URAC Bucureşti. Având avantajul capacităţii mari de transport, aceste vehicule se uzau foarte repede din cauza calităţii slabe şi a infrastructurii învechite pe care circulau.

În 1994, în oraş au fost aduse primele tramvaie Tatra cu remorcă, produse în Praga şi procurate la mâna a doua din Germania. Fiind mult mai fiabile şi mai silenţioase decât vehiculele existente, dar şi mai calde iarna, celor zece garnituri li s-au mai adăugat alte câteva zeci până în 1997, ca să înlocuiască tramvaiele existente înainte. În toamna şi iarna anului 1997, flota a fost completată cu peste 30 de tramvaie Tatra articulate, fiind şi momentul din care tramvaiele rămase în circulaţie înainte de 1994 au fost casate.

2021. Pe fonduri europene

După înlocuirea completă a flotei de tramvaie între anii 1994 şi 1997 au avut loc şi alte procese asemănătoare, dar parţiale, cum a fost procurarea celor zece Siemens în 2008-2009.

De câţiva ani, transportul cu tramvaie trece printr-o nouă înlocuire aproape integrală a flotei. În 2017, Primăria a decis să achiziţioneze un nou lot de tramvaie la mâna a doua, care au circulat în Berlin, fiind vorba de modelul articulat Tatra deja existent în oraş, dar într-o variantă modernizată.

Cele 30 de vehicule au fost puse în circulaţie de la finalul aceluiaşi an şi până în vara lui 2018, înlocuind o parte a garniturilor uzate şi care circulau deja pe liniile urbei de 20 de ani. Reuşind să obţină finanţare din fonduri europene, în primăvara anului 2018 autoritatea locală a lansat licitaţia pentru achiziţionarea a zece tramvaie noi, cu posibilitatea extinderii lotului la 20.

Ofertant unic a fost Astra Arad, primele patru tramvaie intrând în circulaţie în vara anului 2020. Furnizarea celor 20 de vehicule este prevăzută să se încheie în vara lui 2021. În paralel, OTL a scos din circulaţie cea mai mare parte a tramvaielor cu remorcă, din cele peste 40 existente doar cinci rămânând active. Astfel, în patru ani, aproape întreaga flotă de tramvaie a fost înlocuită.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
6 Comentarii
Re: C-Laurentiu
Prețurile sunt din contractele aprobate prin Hotărâri ale Consiliului local al municipiului Oradea. E clar că nu cunoști nimic din piața asta, a mijloacelor de transport pe căi de rulare. Există doar 4 producători pentru Europa, dintre care doar Siemens și Bombardier sunt cu piese de origine.
Postat 31 Mai 2021, 10:11 de KP
C-Laurentiu
Cât crezi tu că e prețul unui tramvai ASTRA??
Postat 30 Mai 2021, 22:04 de Sandu2100
lolwhat
2 milioane de euro un tramvai? ce preturi sunt astea bre? de unde ai cifrele astea?
Postat 30 Mai 2021, 21:12 de User anonimizat
Sandu >>>
Nu ai creier, schimbă-ți scutecul.
Postat 30 Mai 2021, 18:26 de KP
KP
Nu-ti place, schimba orasul
Postat 30 Mai 2021, 12:18 de Sandu2100
Tramvaiele Siemens au fost "contractate" la finele lui 2006, urmate de intrarea în 2007 a Băncii Europene de Investiții pe "combinația" unei eventuale refinanțări agreate de producător.
Din 2007 până la mijlocul lui 2009 au fost livrate toate cele 10 tramvaie. Primul tramvai Siemens a circulat demonstrativ în Oradea în luna iunie 2007. La vremea aceea, tribul politic liberal mieuna pe la colțuri că nu-i bună achiziția, că e prea scump un tramvai Siemens cu garanție tehnică nemțească pe 10 ani, la 2,41 milioane Euro. Acum e mult mai bine cu tramvaiele Astra, la 2,05 milioane Euro bucata, cu o garanție românească pe 3 ani, montat din piese adunate la grămadă și aduse din China, Bulgaria, Italia, Austria, Belgia, România, etc, etc. Așa se face globalismul cu adevărat, din mixtura tuturor celor care au auzit cum se fabrică un tramvai. Bolojan a vrut să rezlieze contractul cu Siemens, pentru ultimele două tramvaie pregătite la finele lui 2008, dar s-a "încruntat" BEI la el pe linie guvernamentală și politrucul a trebuit să renunțe, la începutul lui 2009, ca să mai facă "gargară" pe subiect. Așa că, mai întrebați și voi pe cei care chiar cunosc istoria "tramvaiului orădean", cum ar fi persoane în viață precum Hârcă, Dorobanțu, Filip, Groza, etc.
Postat 30 Mai 2021, 11:19 de KP
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.7216 RON
  • 1 EUR = 4.9709 RON
  • 1 HUF = 0.0121 RON