URMĂREȘTE-NE PE
VINERI, 26 APRILIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Nu credeam că se vor putea mobiliza 15.000 de oameni în acțiunea intitulată Misiunea Grivei, prin care se cer condiții mai bune pentru câinii abandonați și pentru sterilizarea lor. Iată că inițiativele cetățenești încep să capete forță și consistență. Poate n-ar fi fost lipsit de interes să se ceară și sterilizarea stăpânilor care-și abandonează animalele de companie...
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Oricât ar fi de digitalizată lumea și plin internetul de informații despre tot felul de locuri, inclusiv în imagini, nimic nu se compară cu plăcerea călătoriei, fie ea cât de scurtă, pentru a le vedea cu propriii ochi. Iar când de plăcerea asta vor avea parte sute, poate mii de copii de la țară, dintre care mulți nu au ieșit din comuna lor ori au ajuns în cel mai bun caz până în cel mai apropiat orășel, cu atât e mai meritorie orice inițiativă care îi ajută să capete această experiență, totdeauna de neuitat dacă e prima.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveți de noul proiect de realizare a unui drum nou între Paleu și Șoseaua Borșului, contestat de unii locuitori din Oncea?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Camera Deputaţilor a adoptat recent un proiect de modificare a legislaţiei în vigoare, prin care se prevede, în esenţă, că instanţele judecătoreşti nu vor mai putea reduce din oficiu onorariile achitate de justiţiabili avocaţilor, ci doar la cererea părţii adverse. 
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
25 Aprilie 2021, 14:19

Oradea ieri, Oradea azi: Povestea podului Decebal, distrus de inundații și reconstruit de comuniști (FOTO)

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

1981. Debit uriaş

Acum 40 de ani, în primăvara anului 1981, topirea zăpezilor şi ploile au dus la creşterea masivă a debitului Crişului Repede. În după-amiaza zilei de 12 martie, forţa apei a fost atât de puternică încât a dus la ruperea unei pile a podului Decebal, construit în anul 1913. Două treimi din pod s-au înclinat periculos, tocmai când era traversat de un tramvai şi un camion.

În aceeaşi zi, circulaţia pe pod, inclusiv pietonală, a fost oprită, iar linia de tramvai a fost închisă, traficul fiind deviat pe străzile şi podurile vecine. Seara, sute de persoane s-au adunat să vadă cum podul era lăsat într-o parte, existând şi curajoşi care l-au traversat în continuare. A fost ultimul pod metalic din oraş, celelalte, rutiere şi pietonale, fiind înlocuite în anii 1940-1970 cu cele din beton, existente şi azi.

Demontarea podului Decebal a fost o lucrare anevoioasă, care a durat câteva luni, iar pentru facilitarea traversării pietonilor între cele două maluri a fost montat un pod provizoriu, din pontoane, în aval de vechea pasarelă. Structura din fier a fost tăiată şi desfăcută în bucăţi, probabil fiind apoi topită. Din aceasta, s-a păstrat cel puţin una dintre stemele Oradiei, amplasată pe arcele de deasupra carosabilului.

2021. Aşteptând reabilitarea

Proiectarea noului pod a început în vara anului 1981, iar lucrările, executate de Trustul de Construcţii Locale Oradea, au durat doi ani. Noua punte a fost concepută din beton armat prefabricat, post-comprimat, cu trei deschideri de 27 de metri, patru benzi de circulaţie, dublu faţă de structura anterioară, linii de tramvai, două trotuare de 3 metri lăţime şi un pasaj subteran pe malul stâng al Crişului.

Cel mai mult a durat realizarea culeelor şi a pilelor, grinzile, fiecare cântărind 50 de tone, fiind montate în primăvara anului 1983. Inaugurarea a avut loc pe 23 august 1983, de Ziua Naţională, în prezenţa prim-secretarului de Bihor, Laurean Tulai, şi a reprezentanţilor Centrului judeţean de proiectări şi a Trustului de construcţii.

Noul pod a permis deschiderea, în 1983, a noului bulevard Decebal către Olosig, prin sistematizarea cartierului de pe malul drept. Trecut o singură dată prin reparaţii capitale, în vara anului 2004, podul prezintă o stare de uzură accentuată şi este ultimul pod rutier nereabilitat în oraş. Pasajele pietonale de pe cele două maluri au fost modernizate la începutul anilor 2010, pentru a permite subtraversarea pistelor pentru biciclete, iar singurele elemente de infrastructură schimbate sunt conductele de termoficare.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
2 Comentarii
ok
si mie mi-a placut articolul. Multumim.
Postat 28 Aprilie 2021, 21:19 de nihil
stema pe pod
un articol frumos, la fel ca toate celelalte referitoare la istoria orasului. din aceasta lectura, am ramas cu o informatie pretioasa: stema Oradiei! unde apare aceasta in 2021 ca reprezentativa pentru oras? nu era inteligent sa apara pe podul din centru sau macar pe podul Decebal, cand va fi modernizat?
Postat 26 Aprilie 2021, 11:03 de roger
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6567 RON
  • 1 EUR = 4.9761 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON