URMĂREȘTE-NE PE
LUNI, 29 APRILIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
La fel cum creștinii ortodocși scot anual moaștele sfintei Paraschiva la Iași, tot așa, la patru ani, în perioada electorală, liberalii apelează la moaștele prorocului Ilie, mai exact Ilie Bolajan, ca să întărească credința în activul de partid.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Oricât ar fi de digitalizată lumea și plin internetul de informații despre tot felul de locuri, inclusiv în imagini, nimic nu se compară cu plăcerea călătoriei, fie ea cât de scurtă, pentru a le vedea cu propriii ochi. Iar când de plăcerea asta vor avea parte sute, poate mii de copii de la țară, dintre care mulți nu au ieșit din comuna lor ori au ajuns în cel mai bun caz până în cel mai apropiat orășel, cu atât e mai meritorie orice inițiativă care îi ajută să capete această experiență, totdeauna de neuitat dacă e prima.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveți de noul proiect de realizare a unui drum nou între Paleu și Șoseaua Borșului, contestat de unii locuitori din Oncea?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
În data de 18 aprilie 2024 a fost publicată în Monitorul Oficial și urmează să intre în vigoare în 10 zile de la publicare o lege care modifică condițiile în care se pot organiza jocuri de noroc în România. Legea nouă instituie restricții severe și sancțiuni contravenționale foarte mari pentru nerespectarea prevederilor legale.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
01 Octombrie 2023, 15:42

Oradea ieri, Oradea azi: De la primele autobuze moderne noi, la electrificarea flotei

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

2000. Primele noutăți

Transportul în comun cu autobuze din Oradea se făcea, la finalul anilor 1990, pe opt linii urbane și altele preorășenești, cu DAC-uri și Ikarus-uri, vechi.

În 1997, pentru a înlocui din ele, regia de transport a închiriat 10 autobuze Renault din Belgia pe o perioadă de 3 ani. Li s-au adăugat 8 autovehicule articulate fabricate de societatea franțuzească Heuliez, aduse în decembrie 1997, dar folosite puțin, din cauza chiriei ridicate.

Toate modelele aflate în trafic la acel moment erau produse în anii 1970-1980, fiind depășite moral și uzate fizic.

Abia la finalul lui 2000 au fost procurate autobuze noi, marca Rocar. Deși lotul trebuia să numere 16, în final au fost doar 5 și câteva minibuze.

În locul celor care nu au mai fost fabricate de Rocar, s-au cumpărat, în anul 2003, autobuze Liaz, primele dotate cu afișaj electronic și difuzoare.

Modelele Rocar și Liaz au circulat mai bine de 10 ani, fiind casate în 2017.

A treia achiziție de vehicule noi din acea perioadă a fost în 2004, când au fost livrate 20 de Mercedes Conecto. Fiabile, aceste autobuze au fost folosite până în 2023, când ultimele 3 au fost retrase din parcul activ.

2023. Viitorul e electric

De la începutul anilor 2000 și până azi au mai fost făcute achiziții de autobuze noi pentru transportul public orădean, în loturi mici: Volvo în anul 2009, Solaris în 2011, minibuze Isuzu și Karsan în 2015, iar mai recent modele diesel și hibrid de la Mercedes.

În paralel au fost procurate și alte câteva zeci la mâna a doua. În total, în parcul activ se află circa 110 autobuze, dintre care, la orele de vârf, ies pe trasee în jur de 80.

Mai nou, prin electrificarea transporturilor rutiere, își fac loc și cele complet electrice. În februarie 2022, societatea orădeană de transport public a testat un astfel de autobuz, de tipul Mercedes eCitaro, în capătul unei serii care a cuprins și alte mărci.

Prețurile unor astfel de vehicule sunt ridicate și au nevoie de infrastructură specifică, astfel că Primăria Oradea încearcă să obțină o finanțare de 26,5 milioane euro prin Programul Regional Nord-Vest 2021-2027.

Între timp, în iulie 2023, a fost lansată licitația pentru achiziția a 40 de autobuze electrice, dintre care 10 articulate, 10 stații de încărcare lentă și 4 stații de încărcare rapidă.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!
Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
0 Comentarii
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6373 RON
  • 1 EUR = 4.9765 RON
  • 1 HUF = 0.0127 RON