1988. Blocuri în locul caselor
Una dintre cele mai importante artere de circulaţie pe direcţia nord-sud a Oradiei, Cantemir, era pe vremuri departe de forfota de acum. În anii ‘50, strada arăta ca un drum principal dintr-un sat oarecare, era pavată cu cuburi din piatră şi ducea către Seleuş, localitate ce nu cu mult timp înainte fusese alipită oraşului. Până lângă albia pârâului Peţa se găseau case pe ambele părţi, construite din chirpici şi cărămidă, unele cu garduri din lemn către stradă.
Pe latura stângă, pe sensul către Seleuş, se afla o linie de tramvai, care ducea din centru până la fabrica de bere. Primele blocuri ridicate în zona Cantemir în perioada postbelică au fost C-urile cu patru etaje din zona podului peste Peţa, înainte un teren viran. Finalizate în 1967, au fost completate cu un complex comercial şi o şcoală. Sistematizarea urbană a străzii Cantemir a intrat în atenţia autorităţilor la începutul anilor ’80, fiindcă doreau o legătură mai dezvoltată între noul cartier Nufărul şi Centrul Civic, aflat şi el în şantier.
Ca atare, strada a fost lărgită şi modernizată, iar linia de tramvai a fost dublată şi prelungită până în Nufărul. Şirul de blocuri până în strada Lugojului, cu un total de peste 500 de apartamente, a fost construit în 1988-1989.
2021. Bulevard "smart"
Planurile de transformare a străzii ar fi continuat şi după 1989, dacă sistematizarea nu ar fi fost oprită. Odată finalizată latura vestică, şantierele urmau să se mute, în 1990, vizavi, unde erau plănuite blocuri cu patru şi opt etaje până în strada Biruinţei. Astfel, şoseaua, tot mai circulată, ar fi fost "placată" complet cu blocuri noi.
Casele au rămas, majoritatea fiind acum renovate, iar unele transformate în spaţii comerciale. Din 2000 încoace, bulevardul a fost reasfaltat, au fost schimbate liniile de tramvai şi s-au refăcut trotuarele. Cum traficul creşte anual, iar artera este una foarte vizibilă, fiind tranzitată inclusiv de turiştii care merg către Băile Felix, anul trecut Primăria Oradea a semnat un contract de finanţare cu fonduri europene pentru modernizarea bulevardelor Cantemir şi Nufărul.
Cu 10,3 milioane euro, din care oraşul plăteşte 3%, lucrările, începute în ianuarie, vor cuprinde reamenajarea carosabilului şi a trotuarelor, realizarea de piste pentru biciclete, schimbarea şi gazonarea liniilor de tramvai, înlocuirea stâlpilor şi a semafoarelor şi modernizarea intersecţiilor. Proiectul promite montarea de senzori pentru iluminat public, pentru unda verde a tramvaiului şi routere Wi-Fi în stâlpi.
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.