URMĂREȘTE-NE PE
DUMINICĂ, 15 DECEMBRIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Au fost anunțate firmele înscrise la marile lucrări pentru fluidizarea traficului pe axa Magheru-Magazinul Crișul - Gară. Așa că, după licitații și contestații, s-ar putea ca, de pe la mijlocul anului viitor, întreaga zonă să fie răvășită, iar circulația, bulversată. 
Zic şi eu
Adrian Cris
Spre deosebire de concetățenii care dobândesc brusc experiență juridică la orice controversă pe legi (în pandemie nu au devenit mulți medici?), nu știu dacă surprinzătoarea decizie a CCR de anulare a alegerilor prezidențiale este izvorâtă numai și numai din sfânta literă a Constituției...
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Sunteți de acord cu decizia Curții Constituționale de a anula alegerile prezidențiale?




De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Întrucât cea mai fierbinte temă a zilei este alegerea președintelui pentru un mandat de 5 ani, este important de știut ce poate și ce nu poate face președintele. În primul rând, președintele este cel care desemnează candidatul la funcția de prim-ministru, în urma consultărilor cu partidele politice. Odată însă ce prim-ministrul este numit, ca efect al acordării votului de investitură de către parlament, acesta devine practic „șeful” administrației din România.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Exercițiile fizice fac parte din tratamentul diabetului zaharat de tip 2. Activitatea fizică nu înseamnă neapărat sport sau exerciții fizice susținute. Efectele benefice ale activității fizice regulate sunt recunoscute ca efecte sigure asupra sănătății precum și a moralului. Activitatea fizică diminuează insulino-rezistența, determinând o scădere a glicemiei. Pe termen lung reprezintă un real ajutor pentru menținerea greutății sau a pierderii de greutate în cazul obezității, ceea ce se reflectă în diminuarea riscului de complicații cardiovasculare și de hipertensiune arterială, menținerea în formă a articulațiilor și a musculaturii și nu în ultimul rând ameliorarea calității somnului.
13 Februarie 2021, 17:18

Oradea ieri, Oradea azi: Cum s-au născut bulevardele Cantemir-Nufărul dintr-un drum pavat cu piatră (FOTO)

Oradea ieri, Oradea azi: Cum s-au născut bulevardele Cantemir-Nufărul dintr-un drum pavat cu piatră (FOTO) (foto: Darabont Jozsef)
Oradea ieri, Oradea azi: Cum s-au născut bulevardele Cantemir-Nufărul dintr-un drum pavat cu piatră (FOTO) (foto: Darabont Jozsef)
Oradea ieri, Oradea azi: Cum s-au născut bulevardele Cantemir-Nufărul dintr-un drum pavat cu piatră (FOTO) (album Bihorul în imagini 1969)
Oradea ieri, Oradea azi: Cum s-au născut bulevardele Cantemir-Nufărul dintr-un drum pavat cu piatră (FOTO) (imagine cu zona Cantemir, apărută în publicaţia Faklya)
Oradea ieri, Oradea azi: Cum s-au născut bulevardele Cantemir-Nufărul dintr-un drum pavat cu piatră (FOTO) (foto: Cotidianul Crişana)
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

1988. Blocuri în locul caselor

Una dintre cele mai importante artere de circulaţie pe direcţia nord-sud a Oradiei, Cantemir, era pe vremuri departe de forfota de acum. În anii ‘50, strada arăta ca un drum principal dintr-un sat oarecare, era pavată cu cuburi din piatră şi ducea către Seleuş, localitate ce nu cu mult timp înainte fusese alipită oraşului. Până lângă albia pârâului Peţa se găseau case pe ambele părţi, construite din chirpici şi cărămidă, unele cu garduri din lemn către stradă.

Pe latura stângă, pe sensul către Seleuş, se afla o linie de tramvai, care ducea din centru până la fabrica de bere. Primele blocuri ridicate în zona Cantemir în perioada postbelică au fost C-urile cu patru etaje din zona podului peste Peţa, înainte un teren viran. Finalizate în 1967, au fost completate cu un complex comercial şi o şcoală. Sistematizarea urbană a străzii Cantemir a intrat în atenţia autorităţilor la începutul anilor ’80, fiindcă doreau o legătură mai dezvoltată între noul cartier Nufărul şi Centrul Civic, aflat şi el în şantier.

Ca atare, strada a fost lărgită şi modernizată, iar linia de tramvai a fost dublată şi prelungită până în Nufărul. Şirul de blocuri până în strada Lugojului, cu un total de peste 500 de apartamente, a fost construit în 1988-1989.

2021. Bulevard "smart"

Planurile de transformare a străzii ar fi continuat şi după 1989, dacă sistematizarea nu ar fi fost oprită. Odată finalizată latura vestică, şantierele urmau să se mute, în 1990, vizavi, unde erau plănuite blocuri cu patru şi opt etaje până în strada Biruinţei. Astfel, şoseaua, tot mai circulată, ar fi fost "placată" complet cu blocuri noi.

Casele au rămas, majoritatea fiind acum renovate, iar unele transformate în spaţii comerciale. Din 2000 încoace, bulevardul a fost reasfaltat, au fost schimbate liniile de tramvai şi s-au refăcut trotuarele. Cum traficul creşte anual, iar artera este una foarte vizibilă, fiind tranzitată inclusiv de turiştii care merg către Băile Felix, anul trecut Primăria Oradea a semnat un contract de finanţare cu fonduri europene pentru modernizarea bulevardelor Cantemir şi Nufărul.

Cu 10,3 milioane euro, din care oraşul plăteşte 3%, lucrările, începute în ianuarie, vor cuprinde reamenajarea carosabilului şi a trotuarelor, realizarea de piste pentru biciclete, schimbarea şi gazonarea liniilor de tramvai, înlocuirea stâlpilor şi a semafoarelor şi modernizarea intersecţiilor. Proiectul promite montarea de senzori pentru iluminat public, pentru unda verde a tramvaiului şi routere Wi-Fi în stâlpi.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
3 Comentarii
Ce facusi, birtinezule?!
https://www.bihon.ro/stirile-judetului-bihor/instanta-exces-de-putere-in-exproprierile-din-nufarul-cantemir-3637344/
Postat 15 Februarie 2021, 18:09 de ili3
Undă verde pentru mașini nu?
Faptul, că nu poți circula corespunzător din cauza semafoarelor nesincronizate între ele nu ajută la scăderea traficului, contribuie doar la lucruri negative: aglomerație, poluare, nervi și tensiuni în trafic.
Postat 14 Februarie 2021, 12:36 de zsizsi
Dacă nu se năștea Bolojan ...
... tot pe pavajul vechi umblau azi orădenii !?! Ha, ha ...
Postat 14 Februarie 2021, 07:57 de CrisDumi
count display
Ultimele Comentarii

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.7332 RON
  • 1 EUR = 4.9708 RON
  • 1 HUF = 0.0121 RON