URMĂREȘTE-NE PE
VINERI, 03 MAI 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Acum ceva ani s-a făcut o analiză a calificării pe care o aveau slujbașii CNAIR, pentru că lumea era intrigată de ce nu se mișcă lucrurile în atât de sensibilul domeniu al construirii de autostrăzi. S-a constatat că mare parte dintre cei care luau salariile pe acolo erau ori absolvenți de teologie, ori profesori de română.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Vă mai amintiți bancul care circulă tot la patru ani, cu alegerile care în România se fac doar pentru a stabili cu cine guvernează UDMR? În Bihor e pe cale să apară altul: alegerile se fac ca să se știe pe cine a bătut Bolojan.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Partidele și-au depus candidaturile pentru alegerile locale. Ce vă doriți de la viitorul primar și viitoarea administrație a Oradiei?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
În data de 18 aprilie 2024 a fost publicată în Monitorul Oficial și urmează să intre în vigoare în 10 zile de la publicare o lege care modifică condițiile în care se pot organiza jocuri de noroc în România. Legea nouă instituie restricții severe și sancțiuni contravenționale foarte mari pentru nerespectarea prevederilor legale.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
05 Decembrie 2015, 14:32

Oradea ieri, Oradea azi: Află povestea podului din centrul oraşului!

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

1893. Un frumos pod de fier

Legătura peste Crişul Repede dintre actualele pieţe Unirii şi Ferdinand a avut mereu o însemnătate aparte. În perioada Renaşterii, podul lega două cartiere, Oraşul Nou, la sud, şi Olosig, la nord, rupte administrativ şi apoi reunite. Acolo a existat un pod de lemn ce-şi avea capătul sudic undeva între biserica Sf. Ladislau şi locul unde se află acum Primăria, construit la sfârşitul secolului al XVIII-lea din ordinul episcopului romano-catolic Miklós Csáky.

Afectat de mai multe inundaţii, podul a fost reconstruit de trei ori, în 1817, în 1851 şi în 1878. Cum lucrările rezistau din ce în ce mai puţin şi erau din ce în ce mai scumpe, autorităţile au decis construirea unui pod de fier pe acelaşi amplasament.

Noul pod avea 56 de metri lungime şi 11 metri lăţime, fiind terminat în 1893. La inaugurare a primit numele Sfântului Ladislau, dar orădenii îi mai spuneau şi Podul Mic. Pe podul metalic a fost mai apoi instalată şi linia de tramvai ce făcea legătura între Gara Mare şi centrul oraşului. Modelul podului din fier fiind de succes, Primăria a mai ridicat încă unul mai în amonte, în zona cunoscută acum sub numele "La Nuiele".

2015. Reabilitarea podului actual

După Dictatul de la Viena, din 1940, autorităţile horthiste au propus demolarea podului metalic din centrul Oradiei, dar în cele din urmă, în octombrie 1944, acesta a fost bombardat de armata germană aflată în retragere. Construirea unui alt pod pe acelaşi amplasament s-a materializat foarte greu, în principal din cauza schimbărilor administrative dese şi apoi a schimbării de regim. Provizoriu, orădenii puteau trece de pe un mal al Crişului pe celălalt folosind un pod din lemn, îngust, care nu mai permitea şi circulaţia tramvaiului. Abia în 1950 a fost finalizată construcţia unui pod pe structură de beton armat, cu două culee şi doi piloni, simplist şi care nu amintea deloc de istoria tumultoasă a locului. Acest pod, care nu a purtat oficial niciun nume, având totuşi denumirea "populară" Podul Ferdinand, nu a fost reabilitat niciodată până în 2015. În prezent, Primăria derulează un proiect de modernizare în valoare de 1,6 milioane euro, ce presupune consolidarea structurii de rezistenţă, refacerea carosabilului şi balustradelor, a sistemului de iluminat şi reţelelor de utilităţi. Tot în acest an, podul a reprimit oficial vechiul nume, al regelui care a fondat oraşul.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
1 Comentariu
...........
Nu stiu cine a scris ,,articolul", stie ea/el de ce a decis sa nu si-l asume! Citez: ,,...în acest an [2015], podul a reprimit oficial vechiul nume, al regelui care a fondat oraşul." Din felul cum s-a exprimat autorul, ,,oras" are sensul de asezare, iar ,,asezare" a fost de pe vremea dacilor si a romanior (dovezi descoperite in urma sapaturilor arheologice de pe dealul Salca), cu cel putin o mie de ani inainte de a-si parasi hunii iurtele din stepele Asiei. Daca a vrut sa faca trimitere la cetatea Oradiei, nici aici lucrurile nu sunt clare. Construirea cetatii ii este ,,atribuita" lui ladislau, adica este pusa pe seama lui, deci nimic cert. Altii atribuie cetatea regilor din dinastia de Anjou... Ce e cert e ca ladislau a ridicat o manastire "în locul numit Vărad"! Q.E.D. Articolul merita mai multe fotografii vechi, ar fi fost binevenite.
Postat 06 Decembrie 2015, 06:46 de pinonel
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.65 RON
  • 1 EUR = 4.9764 RON
  • 1 HUF = 0.0128 RON