Sătui să-şi rupă maşinile pe cel mai scurt traseu între Oradea şi Beiuş, bihorenii preferă să ocolească DN76 folosind drumul judeţean prin Tinca. La fel procedează, când pot, şi şoferii Ambulanţei, după ce gropile le-au stricat 15 din cele 70 de maşini. Pentru a nu ajunge în aceeaşi situaţie, SMURD intervine la urgenţe, mai nou, cu elicopterul...
Cu toate astea, lucrările nu doar că nu au fost urgentate, ci dimpotrivă. De parcă n-ar fi destul că firma angajată să reabiliteze acest tronson le-a abandonat, astfel încât Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale i-a reziliat contractul, dosarul licitaţiei prin care se caută alţi constructori a mai zăcut şi la Autoritatea Naţională pentru Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice (ANRMAP), care a dat undă verde pentru o nouă licitaţie abia vinerea trecută...
Ultimatum electoral
Proiectată în 2007 cu un credit bancar care n-a mai fost luat, scoasă la licitaţie în 2008, când a câştigat un grup de firme spaniole, relicitată apoi în 2009, când a fost împărţită pe 6 tronsoane, şi începută abia în 2011, reabilitarea DN76 Oradea-Deva se dovedeşte o misiune imposibilă.
Deşi din 2013 finanţarea de 437 milioane lei e asigurată cu fonduri europene nerambursabile, constructorii angajaţi de CNADNR pe cele 3 tronsoane din Bihor s-au mişcat în ritm de melc. Rezultatul? Cu câteva luni înainte să expire termenul-limită pentru finalizarea lucrărilor, pe cei 33,31 km dintre Vârfurile şi Ştei stadiul lucrărilor executate de Construct Mod e de numai 45,18%, între Ştei şi Beiuş (28 km, executant AZVI) de 11,43%, iar între Beiuş-Oradea (50,3 km, antreprenor CCCF Timişoara) de doar 7,37%.
Cum cel mai puţin a lucrat firma timişoreană pe acest din urmă tronson, vicepremierul Liviu Dragnea, aflat în septembrie 2014 la Oradea în vizită electorală, ameninţa că dacă într-o săptămână CNADNR nu-i reziliază contractul "vom sta de vorbă cu altcineva la conducerea Companiei".
Alţii la rând
Avertismentul n-a fost însă pus în practică, iar două luni mai târziu CNADNR anunţa că a aprobat o nouă soluţie tehnică, mai rapidă: reciclarea asfaltului existent pe şosea. Pe 5 noiembrie, un utilaj special apărea la ieşirea din Oradea spre Sînmartin, în prezenţa şefilor secţiei Bihor a Drumurilor Naţionale şi a prefectului Claudiu Pop, care explicau că tehnologia revoluţionară permitea refacerea a până la 2 km de şosea zilnic.
În mai 2015, însă, şeful CNADNR, Narcis Neaga (foto), declara tot la Oradea că îi "este ruşine" după ce a constatat că între Oradea şi Beiuş lucrările au progresat în ultimele 7 luni cu doar 0,7%, ceea ce însemna că din octombrie nu se mai lucrase practic deloc. Neaga a anunţat rezilierea contractului cu constructorul de pe acest sector, adăugând că, pentru a nu pierde finanţarea de la UE, cei 50,3 km vor fi împărţiţi în 3 loturi, pentru fiecare urmând să fie angajat de urgenţă alt antreprenor: "În 10 zile vom posta anunţul pe SEAP şi sperăm ca în 20-21 de zile să avem oferte, să se poată termina lucrările până la toamnă şi să nu pierdem banii europeni".
Tot la toamnă
Din 11 mai s-au scurs, totuşi, de trei ori mai multe zile decât cele "20-21" pentru desemnarea unor noi constructori, astfel că BIHOREANUL a încercat să afle dacă lucrările mai pot fi încheiate "până în toamnă". Înainte să obţină toate lămuririle din partea conducerii CNADNR, căreia redacţia i-a înaintat o solicitare scrisă, o parte din ele au fost furnizate săptămâna trecută de şeful Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri Cluj, Eugen Cecan.
Potrivit acestuia, întârzierea a fost determinată de necesitatea inventarierii lucrărilor efectuate de CCCF şi stabilirea celor ce trebuie duse la capăt de viitorii constructori, dar şi de ANRMAP, care a validat dosarul pentru noua licitaţie abia vinerea trecută, când l-a trimis şi către Jurnalul de Operaţiuni Financiare al UE, urmând să devină public prin intermediul SEAP cel târziu luni, 27 iulie.
"Tronsonul Oradea-Beiuş a fost împărţit în trei loturi de câte 15-17 km. Fiecare e scos separat la licitaţie deschisă. Anunţul trebuie să stea pe SEAP 21 de zile, iar apoi vor începe lucrările, care vor trebui încheiate în 75 de zile", simplifică Cecan, încrezător că "până la sfârşitul lunii octombrie se va circula pe carosabilul refăcut".
De unde atât optimism în condiţiile în care rezultatul licitaţiei poate fi atacat la Consiliul Naţional pentru Soluţionarea Contestaţiilor, dar şi în instanţă, ceea ce ar amâna lucrările încă o dată, pentru a câta oară? Poate doar pentru că, la cât e de încurcată treaba pe DN 76, de acest drum fug nu numai şoferii, ci şi constructorii...
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.