OTL şi Curtea de Conturi se află la începutul unei bătălii. Motivul? 12 autoturisme pe care operatorul de transport public le-a achiziţionat, dând la schimb maşini vechi, în urmă cu aproape doi ani.
Inspectorii Curţii susţin că maşinile au fost cumpărate ilegal şi că OTL trebuie să recupereze un prejudiciu de peste 750.000 lei. În schimb, invocând un contract cu Primăria Oradea, conducerea societăţii se apără spunând că, practic, şi-a procurat doar obiectul muncii. La fel cum ar fi cumpărat, spre exemplu, un autobuz nou...
13 nereguli
La începutul anului, activităţile societăţii de transport public, aflate în subordinea Consiliului Local, au fost controlate de o echipă a Curţii de Conturi care i-a găsit 13 nereguli. Printre acestea, lipsa unei formule clare de calculare a subvenţiei pe care OTL o primeşte de la municipalitate, acordarea de călătorii gratuite membrilor de familie ai angajaţilor (considerate de auditori venituri în natură, pentru care societatea nu a plătit dările cuvenite la stat), încasarea de către o parte din angajaţi, în special de către directori, a unor sume de bani necuvenite în valoare totală de 90.000 lei, în baza contribuţiei acestora la proiectele europene desfăşurate de OTL etc.
Cel mai aspru reproş pe care Curtea i-l face societăţii de transport este, însă, achiziţia nelegală a 12 autoturisme, folosite de Primărie, inclusiv Renault-ul Latitude condus de primarul Ilie Bolojan.
Contestaţii la Bucureşti
Cele mai multe nereguli au fost recunoscute de OTL, care şi-a asumat şi remedierea problemelor, dar ultimele două observaţii enumerate au fost contestate la Curtea de Conturi Bucureşti, care a dat verdictul luna trecută.
Dacă în privinţa banilor plătiţi către angajaţii şi conducerea OTL în diverse proiecte europene, instituţia a decis că, într-adevăr, veniturile au provenit dintr-o activitate ce nu se regăsea în obligaţiile de serviciu şi, ca atare, au fost încasaţi legal, în privinţa maşinilor cumpărate pentru municipalitate Curtea de Conturi Bucureşti a fost de neclintit.
Aceasta invocă, între altele, o Ordonanţă de Guvern din 2009 care interzice instituţiilor şi autorităţilor publice să achiziţioneze maşini. Prin completări ulterioare (OUG 68/2012), interdicţia a fost extinsă şi asupra "societăţilor naţionale, companiilor naţionale şi societăţilor comerciale cu capital integral sau majoritar de stat, precum şi regiilor autonome".
12 probleme
Legal, OTL putea să cumpere maşini prin Programul de stimulare a înnoirii parcului auto naţional (Rabla), dar a preferat varianta buy-back printr-o înţelegere cu o firmă privată. "Am încercat accesarea programului Rabla, dar am fost respinşi din motive birocratice", răspune directorul Csuzi Istvan (foto) întrebărilor BIHOREANULUI pe această temă. Care au fost motivele? "Cei de la Fondul Naţional de Mediu au tot revenit cu cereri de completare a documentaţiilor până am ieşit din termen", susţine acesta.
Drept urmare, OTL a vândut 13 maşini vechi şi a cumpărat 12 noi: un Renault Latitude, patru Dacia Duster, patru Logan şi trei Lodgy, ieşind "mai avantajos", spune Csuzi, decât dacă ar fi casat maşinile prin programul Rabla. Pentru acestea, "plăţile efectuate nelegal" de OTL, cum le consideră Curtea de Conturi, depăşesc suma de 750.000 lei, prejudiciu care ar trebui recuperat.
În instanţă
În apărarea sa, directorul Csuzi susţine că acest caz nu ar trebui să intre sub incidenţa legii ce interzice achiziţia de maşini, societatea având ca obiect de activitate serviciile de transport, iar maşinile au fost cumpărate tocmai în acest scop. Ca şi cum ar fi achiziţionat, de exemplu, autobuze noi. "Dacă aş fi cumpărat maşinile pentru mine, aş fi înţeles. În schimb, autoturismele fac obiectul unui contract de prestări servicii cu Primăria Oradea şi AIO, instituţiile decontându-ne cheltuielile aferente, inclusiv cele cu şoferii", spune şeful OTL. Evident, din contractul cu municipalitatea OTL nu face profit, fiindcă altfel şi-ar taxa instituţia tutelară.
Convins, totuşi, că dreptatea e de partea lui, Csuzi spune că a contractat o firmă de avocatură şi va contesta în instanţă decizia Curţii de Conturi, sperând într-o soluţie favorabilă din partea magistraţilor. Altfel, va fi nevoit să "recupereze prejudiciul", ceea ce ar însemna să-i facă pietoni, cel puţin pentru o vreme, pe şefii din Primărie, başca pe primarul Ilie Bolojan...
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.