URMĂREȘTE-NE PE
VINERI, 29 MARTIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Primăria Oradea a decis să modifice regulamentul de salubrizare. La fel cum deja ne-a obișnuit, schimbarea s-a făcut fără o dezbatere publică serioasă. Mi se pare o greșeală strategică, pentru că despicarea firului în patru atunci când e vorba de problemele tuturor locuitorilor poate duce la soluții bune, unde mai pui că elimini din start suspiciunile și speculațiile.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Oradea și Bihorul au ajuns într-o perioadă fastă, cum din perspectiva dezvoltării infrastructurii n-au mai cunoscut niciodată. Anul acesta se deschid circulației o mulțime de noi drumuri, vreo 70 de kilometri: legătura centura Oradea - Autostrada Transilvania (chiar la finele acestei săptămâni), plus centurile Sânmartin, Aleșd, Beiuș, Oșorhei, Nojorid, Sântandrei (în vară). „Miracolul” ar putea fi explicat prin faptul că 2024 e an electoral. Și, da, este! Dar, totuși, nu asta-i explicația, ci parcurgerea întregii evoluții de la germinarea la coacerea proiectelor.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Sunteți mulțumit de noile trasee de tramvai gândite de OTL pentru a asigura un flux mai bun în oraș?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Din data de 31 martie, România devine, parțial, parte a spațiului de liberă circulație Schengen, aspect care ar trebui să ne bucure, ca națiune, deoarece vine după un îndelung proces de negociere cu celelalte state ale Uniunii Europene, aspectele privind negocierea cu Austria fiind comentate pe larg în ultima perioadă.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
08 Mai 2023, 16:12

Mai aşteptaţi! Asaltată de cereri de casare a rablelor, Primăria Oradea precizează că programul nu a început încă

Mai aşteptaţi! Asaltată de cereri de casare a rablelor, Primăria Oradea precizează că programul nu a început încă foto: arhivă
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Asaltată de cereri de casare a rablelor, Primăria Oradea a anunţat luni că programul derulat prin Administraţia Fondului pentru Mediu nu a început încă.

"Primim zeci de solicitări"

Municipalitatea orădeană este asaltată zilnic de solicitări de lămuriri din partea populaţiei care vrea să scape de maşinile vechi.

"Primim zilnic câteva zeci de solicitări de lămuriri la ghişeu, prin email, la telefon sau în scris. Nu putem răspunde la ele decât că programul Rabla Local nu a început încă", a declarat pentru BIHOREANUL un funcţionar al municipalităţii orădene.

Potrivit comunicatului municipalităţii, cererile de înscriere în program a primăriilor din ţară se află în prezent în faza de evaluare de către Administraţia Fondului de Mediu.

"Abia după încheierea contractelor de delegare încheiate de AFM cu primăriile eligibile şi publicarea pe site-ul www.afm.ro a listei cu UAT-urile, se va anunţa public şi deschiderea sesiunii de înscriere pentru solicitanţii persoane fizice, precum şi sumele alocate", se menţionează în comunicat.

"Să aştepte"

Până atunci, potenţialii beneficiari nu pot decât să aştepte lansarea platformei speciale a AFM, care va fi anunţată atât pe site-ul agenţiei cât și pe cel al municipiului Oradea (www.oradea.ro).

"Solicitanţii trebuie să aştepte anunţul de deschidere din partea AFM şi de-abia apoi se pot înscrie prin intermediul aplicaţiei informatice puse la dispoziţie exclusiv de AFM. Documentele justificative vor fi prezentate administraţiei orădene, ulterior înscrierii, iar solicitanţii vor preda autovehiculul numai după semnarea contractului de finanţare cu Primăria Oradea", a anunţat Primăria.

Loc pentru 5.000 de rable

După cum BIHOREANUL a mai scris, Primăria Oradea şi-a depus cerere de înscriere în program încă de luna trecută, cu acceptul Consiliului Local Oradea.

Potrivit HCL, municipalitatea vrea să cofinanţeze casarea a 5.000 de maşini mai vechi de 15 ani.

Cei are renunţă la maşinile vechi vor beneficia de o primă de casare de 3.000 lei, bani în mână, din care suma de 2.400 lei va fi suportată de ANM, iar diferenţa de la bugetul local care a alocat 3 milioane lei în acest sens.

Programul "Rabla local", privind casarea autovehiculelor uzate, derulat prin Administraţia Fondului pentru Mediu, este lansat în premieră, pentru cei care vor să renunţe la maşinile vechi, fără a cumpăra neapărat altele noi.

Nu cumperi decât maşină nouă...

"Rabla Local" este o alternativă la vechiul program Rabla, prin care AFM acorda un tichet valoric de 7.000 lei pentru o maşină veche casată sau 10.000 lei, pentru două maşini vechi, tichetele fiind folosite însă la achiziţionarea unor maşini noi.

"Solicitantul de finanţare este persoană fizică cu domiciliul pe raza municipiului Oradea, proprietar de cel puţin cinci ani al autovehiculului propus spre casare şi nu înregistrează obligaţii restante faţă de bugetul de stat şi bugetul local, respectiv nu are condamnări împotriva mediului", se menţionează în Hotărârea Consiliului Local Oradea.

Conform documentului, persoana care vrea să scape de maşina veche prin "Rabla local" se angajează că "va preda spre casare şi va radia din evidenţe autoturismul casat, respectiv nu va achiziţiona un autoturism cu norma de poluare Euro 5 sau inferioară în termen de cinci ani de la primirea stimulentului pentru casare".

Dincolo de condiţiile de vechime, maşina casată va trebui să aibă norma de poluare E3 sau inferioară şi să conţină componente esenţiale, de la motor şi transmisie, la echipamente electronice şi catalizator.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!
Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
0 Comentarii
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6085 RON
  • 1 EUR = 4.973 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON