URMĂREȘTE-NE PE
VINERI, 29 MAI 2020
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Când văd cum mulţi dintre compatrioţii noştri pun botul la toate prostiile despre conspiraţii, am bănuiala că anumite televiziuni urmăresc cu orice preţ tâmpirea privitorilor. Nici nu trebuie să se străduiască prea tare pentru a-i băga pe bieţii oameni în ceaţă.
Zic şi eu
Adrian Cris
Protagonistul rândurilor ce urmează este, formal, purtător de cuvânt al Consiliului Judeţean Bihor, în fapt al preşedintelui Pásztor Sándor, şi se numeşte Simon Adrian. Înainte de 2016 a fost şef al clubului Pro Democraţia Oradea, calitate din care, ani în şir, n-a găsit nicio neregulă în campaniile electorale ale UDMR Bihor, dar şi "ideolog" al aşa-zisei Coaliţii pentru Rogerius.
Cum a fost?
Lucian Cremeneanu
Dacă am fi făcut orele de română prin internet, cel mai probabil că profesoara nu și-ar mai fi amintit de un elev obscur din a VI-a C. Aș fi rămas doar o adunătură de pixeli, un cadru minuscul în colțul din dreapta jos al ecranului, o fărâmă digitală pe care o uiți imediat ce închizi calculatorul sau tableta.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce anume v-a marcat cel mai mult în ultimele două luni ale stării de urgență?





De stiut

Avocatul Bihoreanului
Mircea Ursuta
Nu trebuie să poarte mască persoana care desfășoară activități fizice intense și/sau în condiții de muncă solicitante (temperaturi ridicate, umiditate crescută, etc). Dincolo de faptul că nu se prevede ce înseamnă umiditate crescută sau temperatură ridicată, agentul trebuie să constate contravenția cu termometrul și barometrul? Mai mult, cum îl constată Agentul 007 pe „etc.”?!
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Majoritatea calculilor renali (aşa-zisele "pietre" ale rinichilor) sunt formate din săruri de calciu, magneziu, acid uric şi cistină. Calculii cu oxalat de calciu şi fosfat de calciu reprezintă împreună 75-85% din total. Litiaza calcică este mai frecventă la bărbaţi, în jurul vârstei de 30 de ani; de obicei, la cei cu un singur calcul vor exista în timp şi alţii, rata medie a apariţiei unei noi formaţiuni fiind de 2-3 ani; litiaza calcică este frecvent familială.
Psihologul Bihoreanului
Razvan Coloja
Poate v-aţi întrebat zilele acestea ce e cu isteria hârtiei de toaletă şi unii v-aţi mirat privind online clipuri cu oameni cărând baxuri întregi în braţe ori luptându-se pentru o rolă de hârtie de WC. Am fost curios să văd care e explicaţia psihologică a acestui comportament bizar şi de ce fix hârtia de toaletă e cea care preocupă mai mult masele. La urma urmei există lucruri mult mai importante decât ea în situaţii de criză...
07 Mai 2014, 11:26

Lumea trenuleţelor: Un club de pasionaţi organizează, în premieră, o expoziţie cu reproduceri ale unor trasee de căi ferate complet funcţionale

Lumea trenuleţelor: Un club de pasionaţi organizează, în premieră, o expoziţie cu reproduceri ale unor trasee de căi ferate complet funcţionale ATENŢIE LA LINIA..., SOSEŞTE TRENUL! Prima realizare a orădenilor din Clubul Feroviar Crişana reproduce staţia feroviară Cefa şi peisajele din jurul acesteia, cu un automotor pe linia Oradea-Vaşcău oprit în haltă. "Am reprodus până şi băncile cu scânduri rupte", spune Vasile Coste, preşedintele asociaţiei
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Orient Express, acceleratul de Bucureşti, "săgeţi albastre", dar şi vechile personale care circulă ori au circulat pe căile ferate din România vor fi expuse în acest weekend la Oradea. Fireşte, în miniatură!

Unic în oraş, evenimentul este organizat de un grup de pasionaţi reuniţi în Clubul Feroviar Crişana, primii din ţară care au reprodus gări, construcţii feroviare şi peisaje autohtone, ba chiar le-au expus şi în străinătate.

06-Vasile-Coste_bihoreanul.jpgDin tată-n fiu

"Dacă mergeţi în gară, veţi vedea mulţi părinţi care şi-au dus copiii să vadă trenurile", spune Vasile Coste (foto), preşedintele asociaţiei Clubul Feroviar Crişana. Aşa a început şi el. "Locuiam în zona Gării şi le vedeam, le auzeam şi le simţeam tot timpul. La fel ca mulţi băieţi, m-a prins şi pe mine pasiunea. Am fost încurajat şi de părinţi, care mi-au cumpărat trenuleţe electrice", povesteşte el.

În adolescenţă, şi-a donat colecţia unui fin, dar şi-a redescoperit hobby-ul după ce a devenit tată. "Văzând că şi fiul meu era atras de trenuleţe, am reînceput colecţionarea şi ne-am făcut acasă o dioramă funcţională, adică un circuit de trenuri cu peisaje feroviare", spune Vasile, cel care în 2008 a iniţiat înfiinţarea unui club pentru pasionaţii de aceste miniaturi. "Fiecare membru a adunat diferite modele, dar credem că nu e îndeajuns să avem câte o colecţie pe care să o admirăm doar noi". La fel ca şi colegii lui, Vasile cunoaşte mai toate tipurile de trenuri şi vagoane fabricate şi rulate pe căile ferate din ţară.

Mini-Cefa

Acum, Clubul Feroviar Crişana are 14 membri activi - ingineri, profesori universitari, doctori, muncitori, studenţi, elevi - care se reunesc periodic pentru a face modelism. Concret, construiesc module ce redau forme de relief, peisaje, construcţii, gări, căi ferate întocmai precum cele existente în realitate, la care ataşează machete de locomotive şi vagoane româneşti.

Deşi în străinătate există firme de profil, specializate, care creează materialele necesare, orădenii preferă să le facă singuri, chiar dacă pentru un singur ansamblu trudesc luni bune. Clubul Feroviar Crişana este, de altfel, primul din ţară care, în 2009, a reconstituit o gară din România, cea de la Cefa. "În străinătate e plin de astfel de reproduceri, aşa că am decis să ne axăm pe gările şi trenurile noastre", explică preşedintele asociaţiei.

Colegii săi au reprodus staţia Cefa la scara de 1:87. "Am mers în teren, am cerut permisiunea să facem măsurători şi poze. Începând cu şinele şi peisajele şi terminând cu locomotiva şi vagoanele, totul e reprodus fidel, inclusiv scândurile rupte ale băncilor", spune Vasile Coste.

Pentru orădeni

De atunci, membrii Clubului Feroviar Crişana au mai recreat şi staţia Holod, şi cea de la Livada, din judeţul Cluj, având succes cu prezentările la mai multe expoziţii din străinătate. Deşi pasiunea nu este una comună şi nici ieftină - un vagon costând între 20 şi 50 euro, iar o locomotivă electrică între 100 şi 150 euro - membrii clubului au decis să organizeze, în premieră, o expoziţie de modelism feroviar cu intrare gratuită în Oradea.

Evenimentul va avea loc pe 10 şi 11 mai, între orele 10 şi 18, în sala de sport a Colegiului Naţional Iosif Vulcan, unde vizitatorii vor putea vedea o dioramă cu o lungime de 70 de metri care va fi alcătuită din Gara Holod, o staţie a Clubului de Modelism Feroviar Baross Gabor din Veszprem (Ungaria) şi reproduceri semnate de modelişti din Bucureşti.

Pe parcursul celor două zile, pe căile ferate de proporţii reduse vor putea fi văzute miniaturi ale unor trenuri care circulă sau au circulat pe reţeaua feroviară din ţară, precum Orient Express, acceleratul de seară de Bucureşti, trenuri Intercity "Săgeata albastră", trenuri personale şi de marfă. "Cam tot ce a circulat prin ţară din anii '50 încoace", zice Vasile. Altfel spus, un soi de "enciclopedie" feroviară românească pe viu, la scară redusă. Nu o rataţi!

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
2 Comentarii
2k14
esti prost
Postat 07 Mai 2014, 23:40 de be
?!?
trebuie sa fii bolnav la cap sa pui accent pe ceva deteriorat (de exemplu bancile rupte). obiectele "de mobiler stradal", nu au fost rupte de la inceput plus ca tot ce se deterioreaza se schimba ulterior. omul asta e dus cu capul ! mai era un asa zis "artist", nu-mi amintesc numele care fotografia sau picta doar handicapul sau anomaliile (partile "cu probleme", ale unor persoane si sustinea ca face arta !!!!!!!!!!
Postat 07 Mai 2014, 18:44 de 2K14
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.3983 RON
  • 1 EUR = 4.8421 RON
  • 1 HUF = 0.0139 RON