Maşina, drjuba, iahtul
După ce a anunţat joi, într-o conferinţă de presă, că anul viitor nu va mai candida pentru un nou mandat şi că nu intenţionează să mai aibă nicio funcţie de demnitate publică, ci să rămână simplu membru de partid, senatorul PNL Valeriu Boeriu, ales în 2012 în Colegiul Salonta, a afirmat că încearcă, până la finalul legislaturii, să desfiinţeze taxa de primă înmatriculare a autovehiculelor şi înlocuirea ei cu o taxă de poluare inclusă în preţul carburanţilor, de "1 ban sau 2 bani la litrul de benzină ori motorină".
"Inclusiv povestea cu Volkswagen demonstrează că taxa de prima înmatriculare nu este echitabilă şi nu te poţi lua după un constructor să ştii cât poluează o maşină. În plus, nu numai maşinile poluează. O drujbă (n.r. – care funcţionează cu benzină) nu poluează? Un iaht nu poluează?", a argumentat Boeriu.
Împreună cu colegul său ales în Colegiul Beiuş, Cristian Bodea, senatorul Boeriu a iniţiat încă în timpul guvernării USL, când ministru al Finanţelor era un reprezentant al PNL, un proiect de lege pentru desfiinţarea taxei de prima înmatriculare şi instituirea unei taxe de poluare incluse în preţul combustibililor, dar proiectul a fost respins din cauza opoziţiei Guvernului Ponta.
Aşa ar fi corect
Propunerea celor doi senatori liberali avea în vedere atât simplificarea fiscalităţii în comerţul cu carburanţi, cât şi înlăturarea inechităţilor instituite în trecut de diferitele forme ale taxei auto.
"În varianta noastră, taxa de poluare inclusă în preţul carburanţilor ar fi fost colectată, simplu, de comercianţi, care ar fi virat-o la buget", spunea Boeriu la începutul anului 2013, arătând că, în schimb, taxa de înmatriculare înseamnă mai multă birocraţie şi costuri de încasare şi de administrare din partea statului.
Pe de altă parte, senatorul arăta că taxa auto pedepseşte practic cetăţeanul român care îşi cumpără o maşină faţă de cel care deja este proprietarul unei maşini. "Eu, care am maşină de 20 de ani, nu am plătit taxa de primă înmatriculare şi nu plătesc timbru de mediu, dar cel care acum îşi cumpără din Germania o maşină de 5 ani trebuie s-o plătească. Eu fac 30.000 de kilometri pe an, iar unul care îşi cumpără acum maşină şi face doar 1.000 de kilometri o plăteşte", a spus Boeriu, dând exemplul unui vecin, care "îşi scoate maşina din garaj o dată pe lună".
Acesta spunea, de asemenea, că taxa de primă înmatriculare este nedreaptă şi pentru că cel care îşi cumpără o maşină trebuie s-o achite anticipat, la înscrierea în circulaţie, chiar dacă peste o săptămână poate să rămână fără ea, din diverse motive şi, deci, nu mai poluează.
"Taxa de poluare propusă de noi era echitabilă, pentru că fiecare ar fi plătit-o după un singur criteriu, şi anume cantitatea de carburanţi consumată, adică după cantitatea de poluare produsă", explica Boeriu.
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.