URMĂREȘTE-NE PE
JOI, 28 MARTIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Primăria Oradea a decis să modifice regulamentul de salubrizare. La fel cum deja ne-a obișnuit, schimbarea s-a făcut fără o dezbatere publică serioasă. Mi se pare o greșeală strategică, pentru că despicarea firului în patru atunci când e vorba de problemele tuturor locuitorilor poate duce la soluții bune, unde mai pui că elimini din start suspiciunile și speculațiile.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Oradea și Bihorul au ajuns într-o perioadă fastă, cum din perspectiva dezvoltării infrastructurii n-au mai cunoscut niciodată. Anul acesta se deschid circulației o mulțime de noi drumuri, vreo 70 de kilometri: legătura centura Oradea - Autostrada Transilvania (chiar la finele acestei săptămâni), plus centurile Sânmartin, Aleșd, Beiuș, Oșorhei, Nojorid, Sântandrei (în vară). „Miracolul” ar putea fi explicat prin faptul că 2024 e an electoral. Și, da, este! Dar, totuși, nu asta-i explicația, ci parcurgerea întregii evoluții de la germinarea la coacerea proiectelor.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Sunteți mulțumit de noile trasee de tramvai gândite de OTL pentru a asigura un flux mai bun în oraș?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Din data de 31 martie, România devine, parțial, parte a spațiului de liberă circulație Schengen, aspect care ar trebui să ne bucure, ca națiune, deoarece vine după un îndelung proces de negociere cu celelalte state ale Uniunii Europene, aspectele privind negocierea cu Austria fiind comentate pe larg în ultima perioadă.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.

Drum spre moarte: Decesul tinerei de 18 ani ar fi putut evitat dacă pe centură s-ar fi montat parapeţi, aşa cum a cerut Poliţia Rutieră

Drum spre moarte: Decesul tinerei de 18 ani ar fi putut evitat dacă pe centură s-ar fi montat parapeţi, aşa cum a cerut Poliţia Rutieră TREI DIN PATRU. La volanul unui Renault Clio, cu bulina galbenă de începător şi cu o colegă de clasă pe locul din dreapta sa, Andrada Nemeş (foto) ardea de nerăbdare să-şi găsească o rochie pentru banchet. Drumul ei a luat sfârşit brusc, după coliziunea frontală cu un BMW X5. Epavele maşinilor au rămas ca dovadă a impactului nimicitor, pentru Andrada chiar fatal...
Drum spre moarte: Decesul tinerei de 18 ani ar fi putut evitat dacă pe centură s-ar fi montat parapeţi, aşa cum a cerut Poliţia Rutieră VEŞNIC ÎMPREUNĂ. În seara de 26 noiembrie 2012, Roxana Sărătoc (25 ani) şi fiul ei, Elias, de numai un anişor, au murit într-un teribil accident petrecut tot pe strada Ogorului, în zona Cimitirului, care a adunat deja prea multe cruci pe margine...
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Vinerea trecută, în clasa a XII-a E a Colegiului Economic Partenie Cosma trebuia să se audă doar râsetele adolescenţilor. Era ultima zi de şcoală pentru tinerii aflaţi în pragul examenului maturităţii.

În loc să se bucure, au vărsat râuri de lacrimi. Cu o zi înainte, o pierduseră pe colega lor Andrada Nemeş, iar o alta, Antonia Onea, a ajuns pe un pat de spital. Fetele sunt două din cele patru victime ale unui accident îngrozitor ce avusese loc joi la prânz pe şoseaua de centură, în spatele Cimitirului Municipal.

Moartea Andradei lasă în urmă nu doar disperarea părinţilor, ci şi întrebarea dacă nu cumva tragedia putea fi prevenită. De opt ani, poliţiştii cer Companiei Naţionale de Drumuri să monteze parapeţi separatori în zonă, care ar împiedica în mod cert coliziunile frontale şi ar salva vieţi. Dar nu aude nimeni...

Cu gândul la chef

Joia trecută, la ora 11, Andrada şi Antonia erau la şcoală cu colegii. Eleve în clasa a XII-a E, se pregăteau pentru ultima zi de cursuri, pe care urmau s-o sărbătorească vineri, şi pentru banchetul de absolvire. Mai aveau doar o grijă: ce rochii să-şi ia pentru petrecere.

Virgil Blage (foto), directorul Colegiului Economic Partenie Cosma"Au cerut permisiunea dirigintei să plece de la şcoală şi n-au primit-o. Mama uneia a trimis un SMS, învoindu-le de la ora 13, dar fetele n-au mai avut răbdare şi, profitând că Statutul elevilor le dă voie celor majori să iasă din şcoală, au plecat", a povestit BIHOREANULUI profesorul Virgil Blage (foto), directorul Colegiului. Ceva mai târziu, avea să afle că destinul uneia dintre fete a fost curmat brusc, pe şoseaua de centură...

La 11.25, maşina în care se aflau cele două fete, un Renault Clio, s-a izbit frontal de un BMW X5 pe strada Ogorului, în spatele Cimitirului. La volan era Andrada, care abia îşi luase permisul de conducere de câteva luni, după cum semnala şi bulina galbenă de pe parbriz şi lunetă. Se îndreptau pe direcţia Nufărul - Calea Aradului când, spun poliţiştii, din cauza vitezei excesive pentru ploaia deasă, Renault-ul a derapat, a intrat pe contrasens şi a lovit frontal cealaltă maşină, condusă de o femeie însărcinată în vârstă de 30 de ani şi în care mai era un bătrânel de 76 de ani.

Impactul a fost nimicitor: partea din faţă a ambelor vehicule a fost complet distrusă, iar resturile au fost împrăştiate pe toate cele patru benzi. Traficul în zonă a fost blocat aproape două ore.

Ultimul drum

Încarcerată în Clio, Antonia a fost transportată în comă la Spitalul Judeţean. "A suferit un traumatism toracic şi mai multe fracturi, dar este stabilă şi are o evoluţie spre bine", spunea şeful SMURD-UPU Bihor, dr. Hadrian Borcea. La Urgenţe au ajuns şi şoferiţa BMW-ului şi pasagerul ei, din fericire în stare mai puţin gravă. Viitoarea mămică a suferit totuşi o fractură de coloană care, în timp, se poate vindeca, dar sarcina nu i-a fost afectată.

Andrada Nemeş a murit pe loc. Medicii au încercat s-o resusciteze, dar zadarnic. Vestea i-a şocat şi i-a întristat nu doar pe cei care au cunoscut-o, ci şi pe orădenii care au aflat din presă despre eveniment. Frumoasă şi mereu voioasă, fata avea o mulţime de prieteni, care acceptă cu greu că n-o vor mai vedea niciodată. "Era o prietenă foarte bună. Mereu veselă şi optimistă, chiar dacă se îngrijora puţin pentru Bacalaureat", povesteşte un băiat din anturajul Andradei.

De altfel, toţi colegii acesteia au mers vineri la şcoală îmbrăcaţi în negru şi i-au pus flori şi lumânări pe bancă. După încă două zile, tânăra a fost înmormântată în Ineu, unde locuia împreună cu mama sa şi tatăl vitreg.

Familie distrusă

Accidentul le-a reamintit multora că tronsonul de centură dintre strada Nufărului şi Calea Aradului pare blestemat. De la reabilitarea şoselei, acum şapte ani, prea mulţi şi-au găsit sfârşitul aici. Poveşti care mai de care mai dramatice...

Pe 26 noiembrie 2012, Roxana Sărătoc, o mamă de 25 de ani, şi fiul ei Elias, care avea doar un an, au murit la câteva zeci de metri distanţă de locul unde a pierit Andrada. Aflată la volanul unui Ford, Roxana se îndrepta şi ea dinspre Nufărul către Calea Aradului. Distrasă de copilul aflat într-un scaun prins pe bancheta din spate, femeia a intrat pe contrasens, unde s-a izbit de un TIR care circula regulamentar pe banda întâi.

Urmările au fost şi atunci devastatoare: Fordul a fost zdrobit şi împins vreo 50 de metri, iar bucăţi din el, chiar şi motorul, au sărit în toate părţile, pe asfalt răspândindu-se şi lucruşoarele micuţului...

În viteză, spre moarte

Nu mai puţin dramatic a fost un alt accident care a avut loc, pe acelaşi tronson, în 15 octombrie 2014. Un BMW seria 7 ce rula tot spre Calea Aradului a ieşit pe contrasens şi s-a lovit frontal de o camionetă care circula din sens opus. Bolidul a fost complet distrus, iar şoferul, un tânăr de 35 de ani, şi pasagerul din dreapta sa, în vârstă de 37 de ani, au fost scoşi cu greu dintre epave. Unul a murit pe loc, celălalt la spital. Ca şi acum, poliţiştii au stabilit drept cauză viteza neadaptată la carosabilul umed. Maşina tocmai fusese scoasă din service, iar proprietarul a vrut probabil s-o testeze, în dreapta sa fiind chiar mecanicul. Accelerase spre moarte...

Anul trecut, pe 6 ianuarie, tot în spatele Cimitirului şi tot într-o zi cu ploaie, şi-au pierdut vieţile alţi doi bărbaţi, şoferul de 45 de ani şi un pasager de 65, ambii din Sîntandrei. Cu un Fiat Stilo, cei doi se îndreptau spre Nufărul, la un moment dat şoferul pierzând controlul direcţiei, intrând pe contrasens şi lovind întâi un TIR, apoi o dubă. La locul accidentului, imaginea era oribilă: şoferul fusese proiectat, cu volan cu tot, pe bancheta din spate, fără nicio şansă de supravieţuire.

"Imperios necesar"

Poliţiştii susţin că tronsonul de centură din spatele cimitirului este o adevărată "şosea neagră". Drumul e drept, cu vizibilitate mare, iar şoferii profită de cele două benzi pe sens pentru a apăsa acceleraţia mult peste limita legală de 70 km/h. În zilele ploioase, însă, apa stă pe şosea, iar maşinile acvaplanează uşor. De altfel, după cum arată şi relatările accidentelor grave, toate au avut loc în zile ploioase.

Alina Dinu, purtătorul de cuvânt al Poliției BihorTotuşi, dacă şoseaua ar avea parapeţi separatori între sensurile de mers, derapajele nu s-ar solda cu ciocniri frontale şi fatale. "Este imperios necesară montarea la axul drumului a unor separatoare de sensuri pe întreaga porţiune a şoselei de centură, aşa cum a fost eliberat avizul Poliţiei Rutiere", a declarat BIHOREANULUI comisarul Alina Dinu (foto), purtător de cuvânt al Poliţiei Bihor, dezvăluind astfel un aspect pe cât de important, pe tot atât de necunoscut până acum: în 2009, când CNADNR (acum Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere) a lărgit şoseaua la patru benzi, Poliţia Rutieră a avizat lucrările doar cu condiţia amplasării parapeţilor separatori, care să prevină accidentele rutiere de gravitate extremă.

Şi nu doar avizul de atunci a fost ignorat, ci şi solicitările ulterioare. "Reprezentanţii Poliţiei Rutiere au întocmit numeroase adrese şi solicitări către administratorul tronsonului de drum, inclusiv prin exemplificarea cu stări de fapt ale accidentelor mortale produse acolo, cu cererea de a monta separatoare de sens", a mai spus Dinu.

Oficialii de la Drumuri au rămas, însă, surzi la orice avertisment, având propriile priorităţi. Dacă şi-ar fi îndeplinit obligaţiile, Roxana, Elias, Andrada şi mulţi alţii ar fi rămas, poate, lângă cei dragi...


ZIUA REA
Joia neagră

Accidentul în care a murit Andrada Nemeş confirmă o statistică sumbră a Poliţiei Rutiere Bihor, conform căreia, de ani buni, cele mai multe evenimente de acest fel au loc în zilele de joi.

Psihologii contactaţi de BIHOREANUL susţin că acest lucru are şi o explicaţie ştiinţifică: ziua de joi marchează mijlocul săptămânii, curba oboselii este maximă, iar oamenii devin mai neatenţi. Mai mult, cu gândul la weekend-ul care începe a doua zi, conduc imprudent, în viteză şi fără să ia în calcul condiţiile şi partenerii de trafic.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
2 Comentarii
...totusi
... nu cred ca de vina sunt separatoarele. Mai degraba de vina este lipsa de experienta, teribilismul si proasta crestere. De ce sa se bage bani in separatoare de sens, alveole de linistire a traficului, speed bump-uri sau cum dracu se vor mai numi toate prostiile astea plantate pe drum. Mai bine sa se faca cat mai mult asfalt de calitate. Asfaltul trebuie sa fie fara gropi,cat mai lat si trasat, in rest este nevoie doar de soferi cu experienta. Nu ai experienta, iei transportul in comun.
Postat 14 Mai 2017, 14:32 de FLORIN64
Daca...
Daca coruptii nu s-ar fi impotrivit construirii de autostrazi numarul mortilor de pe sosele ar fi fost mai mic. Dar asa, mortii cu parastasele, criminalii cu gratierile.
Postat 09 Mai 2017, 18:11 de FaBULA
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.5892 RON
  • 1 EUR = 4.971 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON