URMĂREȘTE-NE PE
SÂMBĂTĂ, 16 OCTOMBRIE 2021
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Evident că la noua centrală nu mai putem trece de pe gaz pe cărbune pentru că nu s-a inventat încă motorul acela de avion care să funcţioneze pe bază de lignit. Dar, la ce preţuri au ajuns gazele, trebuie să ne gândim la strămoşeştile metode, când prin Bărăgan se făcea foc cu bălegar şi pe la noi, unde mai sunt păduri, cu vreascuri furate din codru şi ca-n codru.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Deşi practic meseria asta de trei decenii, azi, mâine, nu încetează să mă minuneze un fenomen permanent manifest în politica românească: modul în care se autodevorează coaliţiile de partide ajunse la guvernare, făcându-se cioburi înainte de-a apuca să furnizeze ceva substanţial naivilor de electori. A fost boala CDR-ului, a fost a USL-ului, este a guvernării de azi şi va fi, probabil, şi a celei de mâine...
Zic şi eu
Adrian Cris
Aşa suna refrenul "necredincioşilor", contestatari ai existenţei / gravităţii pandemiei, şi al antivacciniştilor Covid anul trecut, când spitalele tratau predilect oameni infectaţi, iar autorităţile impuneau reguli care să evite răspândirea virusului. Dar cine să accepte "botniţa", neîmbulzeala, igiena? Răspunsul era la îndemână, trebuia doar spus şi ascultat...
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveți despre înființarea companiei Air Oradea, de către Consiliul Local și cel Județean, cu intenția declarată de a efectua 3 zboruri zilnice către București și zboruri săptămânale către 4 destinații europene?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
De o bună bucată de vreme, spaţiul public este invadat de ştirile referitoare la falimentul companiei de asigurări City Insurance, cel mai mare asigurător RCA local, care, conform informaţiilor din presă, ar deţine aproximativ 45% din piaţa poliţelor de răspundere civilă auto comercializate în România.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
O altă formă de tulburare anxioasă este tulburarea anxioasă generalizată, care se deosebeşte de panică (unde simptomele apar brusc) prin faptul că bolnavii prezintă o anxietate difuză şi persistentă, fără fobii, atacuri de panică sau tulburare obsesiv-compulsivă.

Distracţie pe două roţi (FOTO)

Distracţie pe două roţi (FOTO) SPORT PE BIŢĂ. Mulţi tineri pasionaţi îşi testează abilităţile şi echilibrul în sporturi alternative, precum "trial", în care bicicliştii trebuie să parcurgă un traseu cu obstacole făcute din rampe, bârne, paleţi, fără a pune piciorul jos. Un concurs naţional de trial a organizat Asociaţia ProBikers la începutul lunii aprilie într-un vechi depozit de pe Calea Clujului
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Un şir lung de 500 de biciclete a traversat oraşul de Ziua Pământului, promovând mişcarea. Faptul că marşul "Critical Mass" a avut participanţi mai numeroşi decât oriunde în ţară dovedeşte că în Oradea există mulţi iubitori de mişcare pe două roţi.

O veste bună pentru ei este amenajarea, pe bani europeni, a unei piste care, pornind de la Berettyoujfalu, va traversa oraşul, pe malul Crişului, din Rogerius şi până în centru.

Orădeni la pedale

În loc să piardă vremea în faţa calculatoarelor sau prin baruri, mulţi tineri orădeni aleg să urce pe biciclete. Şi nu numai în timpul liber, ci şi atunci când merg la şcoală sau la locurile de muncă. Comunitatea bicicliştilor este în vizibilă creştere, chiar dacă în Oradea aproape că nu există piste amenajate special pentru ei. "Sunt doar câteva încercări. Pe malul drept al Crişului Repede, în zona centrală şi de la Cantemir înspre Nufărul, dar acolo parchează maşini", enumeră Mircea Crăciun, vicepreşedintele ProBikers, o asociaţie implicată în multe evenimente pentru ciclişti din Oradea.

13 biciclisti_1.jpgUna dintre activităţile care i-a scos din casă pe fanii ciclismului a fost marşul Critical Mass, din 22 aprilie, de Ziua Pământului. Atunci, 500 de biciclişti (foto) au străbătut oraşul "la pedală".

"Din 2006, organizăm acest marş pentru a ne face simţită prezenţa în trafic, dar şi ca să promovăm mişcarea. În plus, oraşul ar fi mai puţin poluat dacă mai mulţi ar alege bicicleta", susţine Mircea. El spune că numărul celor care s-au alăturat marşului, printre care şi Adrian Bucur, şeful Poliţiei bihorene, a crescut de la an la an. În 2011, Oradea a depăşit toate celelalte oraşe, inclusiv Capitala.

Acrobaţii pe două roţi

Şi sporturile alternative pe bicicletă, care au cucerit tineri din întreaga lume, capătă avânt în Oradea. La începutul lunii, Asociaţia ProBikers a organizat un concurs de trial într-o fostă hală industrială închiriată pe Calea Clujului, unde s-au adunat zeci de amatori dar şi profesionişti din toată ţara.

"Trial e un sport alternativ, în care concurenţii trebuie să parcurgă un traseu cu obstacole, din cauciucuri, bobine, rampe, bârne, paleţi, fără să pună piciorul jos de pe bicicletă. Secretul stă în echilibru", povesteşte orădeanul Kiss Rolland, un tânăr de 19 ani, campion naţional de juniori la acest sport. Rolland povesteşte că a început să facă "scheme" pe bicicletă în curtea fostului Muzeu al Ţării Crişurilor. "De mic am fost tot pe bicicletă. Acum, de multe ori, mă duc şi la lucru cu ea. Pentru concursuri însă folosesc o bicicletă specială, fără şa şi foarte uşoară", explică el.

13 Sergiu Fotache.jpgBMX (Bicycle Moto X) este un alt sport pe două roţi cu mulţi fani în Oradea. Tinerii care se avântă în practicarea lui execută sărituri cu acrobaţii în aer pe o rampă. "Mai mulţi băieţi am strâns bani şi am amenajat în hala închiriată de ProBikers un spaţiu de antrenament", spune Sergiu Fotache (foto), şi el vicepreşedinte al asociaţiei. Sergiu plănuieşte să organizeze în oraş un concurs oficial de BMX, însă nu ştie dacă va putea să adune banii necesari...

Pistă europeană

13 Mircea Craciun.jpgPentru mulţi, bicicleta este o simplă formă de relaxare, iar ProBikers organizează des plimbări cu mountain bike-urile pe dealurile din jurul oraşului. "Mergem în grupuri, chiar şi familii şi copii, în Băile Felix sau la Paleu. Organizăm şi concursuri de orientare, în care concurenţii primesc o hartă şi trebuie să treacă prin toate punctele de control", spune Mircea Crăicun (foto), precizând că aceia care vor să se implice în activităţile asociaţiei îi pot contacta prin site-ul www.probikers.ro.

Cea mai mare problemă a bicicliştilor, se ştie, este lipsa pistelor în oraş. Un prim pas în atenuarea ei a fost, însă, făcut. Municipalitatea a câştigat un proiect transfrontalier care urmăreşte amenajarea unei piste de biciclete ce va lega oraşul maghiar Berettyoujfalu de centrul Oradiei. "Proiectul a fost aprobat, urmând a fi semnat contractul de finanţare. 13,8 din cei 35 de kilometri ai pistei sunt în România. Ea va veni pe la Vama Artand, pe E60 şi va ajunge pe malul drept al Crişului Repede la Podul Densuşianu, subtraversând apoi podul Sovata, până în centru", spune consilierul local UDMR Iulius Delorean.

Lucrările ar putea începe în octombrie, pentru ca în vara lui 2012 bicicliştii orădeni să aibă, în sfârşit, un loc unde să pedaleze în voie. Fără să fie claxonaţi de şoferi...

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
0 Comentarii
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.2627 RON
  • 1 EUR = 4.9488 RON
  • 1 HUF = 0.0138 RON