Pandemia de coronavirus are şi un efect bun: scoate din anonimat producătorii locali.
Cumpărături aproape
Asociaţia Culturală D’Art şi filiala judeţeană a Asociaţiei Comunelor din România (ACOR) au început să inventarieze bihorenii care vând produse alimentare, promovându-i pe reţelele de socializare, astfel încât să-şi găsească clienţi cât mai aproape de ei.
Câştigă, astfel, şi cumpărătorii, care pot să mănânce produse locale, cât şi producătorii, care nu rămân cu marfa pe cap, într-o perioadă în care restricţiile de circulaţie sunt serioase.
Aşa cum se ştie, românii pot ieşi din case pentru cumpărături, cu condiţia să nu se îndepărteze prea mult de domiciliu. Astfel, dacă ştiu ce producători au în apropierea locuinţei lor, bihorenii pot să-i caute şi să le cumpere produsele.
"Pentru a gestiona cu succes situaţii de criză (de tipul pandemiei COVID-19 prin care trecem în această perioadă), se dovedeşte că este foarte important ca oamenii să aibă acces facil la produse alimentare - atât proaspete, cât şi conservate. Deci, principalii furnizori ar trebui să fie cei locali", explică cele două asociaţii, într-un comunicat transmis presei bihorene joi.
Primele liste, publicate
Tuturor primăriilor din Bihor li s-a cerut să transmită listele cu producătorii locali autorizaţi, liste care apoi sunt publicate pe pagina de Facebook "Festivalul-Concurs "D'ale Porcului", o competiţie cu marcă înregistrată de Asociaţia Culturală D’Art.
Primăriile care deja au răspuns sunt Suplacu de Barcău, Remetea, Mădăras, Şimian şi Vadu Crişului, care au transmis numele producătorilor, dar şi adresele lor ori datele de contact.
Listele cuprind crescători de animale pentru carne, lapte, ouă, cultivatori de cereale, plante oleaginoase, legume, fructe, ierburi aromatice, culegători de fructe ori plante medicinale, producători de mezeluri, brânzeturi şi alte lactate, produse apicole, pâine şi alte produse de panificaţie, uleiuri, conserve de toate felurile, alimente congelate sau semipreparate, băuturi alcoolice şi non-alcoolice, siropuri şi poţiuni, condimente, etc.
"Am solicitat primarilor din judeţ să ne trimită liste cu producătorii locali, ca să îi putem promova. O parte au făcut-o deja, ceilalţi sperăm că vor sprijini şi ei demersul nostru. În aceste momente grele pentru toată lumea, este important să ne sprijinim comunităţile: să ne promovăm producătorii locali, să cumpărăm şi să consumăm local!", a declarat, potrivit comunicatului, Ioan Şora, primarul comunei Pomezeu şi preşedintele ACOR Bihor.
Demersul este explicat şi de reprezentantul Asociaţiei D’Art, Nicolae Pop, care spune că dezvoltarea durabilă a oricărui judeţ depinde şi de stabilirea de parteneriate între furnizorii locali şi procesatorii din industria alimentară locală. "Din nefericire, în Bihor, cele două categorii amintite nu s-au întâlnit încă în cadru organizat, motiv pentru care stabilesc greu relaţii de afaceri - reciproc avantajoase şi, cel mai important, avantajoase pentru comunitate. Sperăm să remediem acest aspect după criza prin care trecem; până atunci încercăm să construim baze de date cu cele două categorii", a spus Pop.
Totodată, cele două asociaţii salută iniţiative deja demarate pe Facebook în acelaşi sens. Bihorenii sunt invitaţi să adere la grupul "Aprozarul online Oradea" şi să urmărească pagina "Produs tradiţional local", apărute pe această reţea de socializare.
"Cumpăraţi şi consumaţi produse agro-alimentare locale: produse în Bihor, crescute în Bihor! E pentru sănătatea şi bunăstarea noastre, ale tuturor! Fiţi mândri! Bihoreni pentru Bihor!", se mai arată în comunicat.
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.