Zeci de autobuze parcate la întâmplare, încurcându-le pe altele care vor să debarce pasagerii în staţie, "piraţi" care pândesc lacomi de pe margine, călători asudaţi, căutând febril cursa cu numele localităţii lor...
Zi de zi, peisajul conturat în ultimele două decenii la capătul cartierului Nufărul e unul haotic şi murdar. Nu pentru mult timp, însă. În vară, aici va începe construcţia primei autogări moderne din Oradea.
Fără reguli
Operatorul de transport local vrea să schimbe aspectul zonei de la capătul liniilor de tramvai din Nufărul, unde zilnic vin şi pleacă zeci de autobuze din localităţi precum Sânmartin, Tinca, Hidişelu de Sus, Lăzăreni, Beiuş, Ştei şi altele, aducând în oraş şi ducând de aici aproximativ 4.000 de persoane.
"Până la mijlocul anilor '90, zona era în administrarea OTL, pentru că aveam curse către Băile 1 Mai şi Felix, iar ulterior s-au cuplat ad-hoc mai multe curse judeţene. După ce OTL-ul a fost scos de pe trasee, situaţia a rămas nereglementată, căci zona nici nu figurează ca staţie pentru cursele intrajudeţene", explică directorul societăţii orădene de transport public, Csuzi Istvan (foto).
Pentru a pune ordine în această debandadă, OTL a decis să construiască o autogară. Ar fi cea de-a doua din oraş, după cea din Velenţa, amenajată în anii '70 şi deţinută acum, deloc onorabil, de firma Intrans.
Autogară ca afară
Proiectul autogării din Nufărul, aprobat anul trecut de consilierii locali, prevede reabilitarea şi extinderea clădirii OTL, în cadrul căreia funcţionează acum mai multe încăperi administrative. Aceasta va păstra birourile societăţii, dar va avea, la parter, şi o sală de aşteptare, cu 20 de locuri pe scaune, spaţii pentru bagaje, o casă de vânzare bilete, dar şi trei toalete, iar la etaj un cafe-bar.
Lângă clădire, în locul "parcării" de autobuze vor fi amenajate 10 peroane de debarcare-îmbarcare, cu copertine, bănci şi tabele de afişaj electronic al programului curselor. Două vor fi utilizate de OTL, pentru liniile 12 şi 20, iar restul de transportatorii din judeţ.
"Acum, intrarea în staţie nu e semnalizată rutier şi e periculoasă. După construcţie, autobuzele vor intra în autogară din strada Grigore Moisil (lângă Penny Market), după ce vor trece de un semafor care va fi instalat pe strada Nufărului", explică Csuzi.
Autobuzele vor putea trage aici în baza unui aviz obţinut de la Primărie şi plătind o taxă lunară pentru întreţinerea autogării. "E clar că nu vor mai avea ce căuta piraţii. Iar pentru a nu crea blocaje, nici autobuzele nu vor staţiona mai mult de 15 minute", explică directorul OTL.
Cafea în tramvai
Pe lângă autogara propriu-zisă, în bucla de întoarcere a tramvaielor va fi realizat un mic parc cu copaci în mijlocul căruia, pentru a da farmec zonei, OTL va pune un tramvai vechi, reabilitat şi amenajat sub forma unei cafenele. "Va fi un fel de tramvai de nostalgie. Probabil vom închiria spaţiul unei firme care să facă acolo un local select, nu un birt", precizează directorul.
OTL a primit toate aprobările pentru proiect, iar cel târziu la mijlocul lunii martie va începe procedura de licitaţie. Costurile totale au fost estimate la 2,2 milioane de lei, cu TVA, şi vor fi suportate din bugetul local, dar şeful OTL crede că acest preţ va scădea în urma ofertelor. "Sperăm ca în iunie să înceapă lucrările, iar cel târziu până la începutul lui 2013 autogara să fie gata", zice Csuzi.
Pe stil nou
În luna noiembrie a anului trecut, Consiliul Local a stabilit singurele 10 staţii de autobuz destinate transportatorilor din judeţ, împărţite în mai multe zone ale oraşului. Pe viitor, însă, OTL are în plan construcţia altor două autogări mai mici. Ele vor fi amenajate lângă blocurile ANL din Decebal, respectiv lângă Gara Mare, două spaţii unde acum, la fel ca în Nufărul, autobuzele vin, pleacă şi staţionează fără vreo ordine.
Scopul final al municipalităţii este de a-i ţine pe transportatorii judeţeni cât mai departe de zona centrală, pentru a decongestiona traficul şi a reduce poluarea. Iar pasagerilor s-ar putea să le priască schimbarea. Căci, cu nişte autogări moderne, şi chinul navetei va deveni ceva mai suportabil.
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.