Preşedintele Consiliului Judeţean Bihor, Ilie Bolojan, a anunţat o schimbare radicală a strategiei în ce priveşte reabilitarea drumurilor din judeţ, arătând că, spre deosebire de predecesori, actuala conducere nu va mai forţa modernizarea unor drumuri judeţene slab circulate şi în stare relativ bună, ci va orienta fonduri europene pentru rezolvarea problemelor de trafic pe drumurile din zonele cu circulaţie intensă.
Concret, în loc să bage bani în drumuri pe care circulă 600-900 de maşini într-o zi, CJ va face proiecte cu fonduri UE pentru zone cu drumuri circulate de peste 10.000 şi 20.000 maşini în 24 de ore, iar prioritare vor fi cinci comune din Zona Metropolitană Oradea.
„Pentru dezvoltarea judeţului”
Consiliul Judeţean Bihor, cu actuala conducere, renunţă la a băga bani în drumuri judeţene slab circulate şi în stare bună, în schimb îşi va concentra atenţia pe drumuri care contribuie la dezvoltarea judeţului, a anunţat joi, într-o conferinţă de presă, preşedintele Ilie Bolojan.
El a dat exemplul a două drumuri judeţene pe care fosta conducere le voia modernizate, inclusiv cu bani europeni, deşi sunt în stare bună, şi anume Belfir – Pocola (pe care circulă zilnic în medie 835 maşini) şi Săcueni – Sâniob (cu un trafic zilnic de 598 maşini), după care a precizat că, în baza unor studii de trafic pentru determinarea utilizării tuturor drumurilor din judeţ, noua conducere va orienta banii europeni în drumuri circulate intens şi care, odată realizate, „contribuie la dezvoltarea judeţului”.
Cu studii de trafic
Concret, a afirmat şeful CJ, care a şi prezentat o hartă rutieră a judeţului cu valorile de trafic, în Bihor există drumuri pe unde trec peste 20.000 de maşini în 24 de ore (marcate pe hartă cu culoarea mov), drumuri pe care trec între 10.000 şi 20.000 de maşini în acest interval de timp (cu culoarea roșie), între 5.000 şi 10.000 (culoarea portocalie), între 1.000 şi 5.000 (verde) şi peste 500 de maşini pe zi, dar nu mai mult de 1.000.
În urma analizei, a spus Bolojan, s-a constatat că „cele mai mari probleme de trafic sunt la ieşirea din Oradea pe DN1 (cu peste 20.000 de autovehicule/24 ore până la Tileagd), pe centura Oradiei şi apoi din Nufărul spre Sânmartin şi DN76, precum şi din Calea Aradului spre Nojorid şi DN79 (tot cu peste 20.000 maşini pe zi), precum şi la toate celelalte ieşiri din Oradea, inclusiv spre nord, către Biharia, pe DN19 spre Satu Mare.
„Să exportăm prosperitate”
Cu aceste constatări pe cifre, şeful CJ Bihor a anunţat că în următoarele două săptămâni va fi pregătit un proiect pe fonduri europene destinate creşterii accesibilităţii în Zona Metropolitană Oradea (unde se află 150.000 locuri de muncă), „astfel încât să rezolvăm problemele de trafic de acum şi să exportăm prosperitate”, adică locuri de muncă şi în afara ZMO, „pe 20-30 kilometri pe orice direcţie” a judeţului.
Concret, pe baza unor studii de fezabilitate pe care deja ZMO le-a pregătit, urmează să fie realizate, prin proiecte europene care pot fi în valoare de 10 până la 45 milioane euro, cinci centuri ocolitoare pentru tot atâtea comune din jurul oraşului.
Cele 5 centuri
Concret, de cele cinci drumuri de centură vor beneficia comunele Oşorhei (5,8 km lungime, valoare estimată a proiectului 59 milioane lei, aşa încât o parte dintre navetiştii care vin în Oradea din Copăcel prin Oşorhei să nu mai intre pe DN1), Nojoridul (8,4 km, valoare estimată 46 milioane lei), Sântandrei (5 km, valoare estimată 42 milioane lei, acesta urmând să facă joncţiunea pe viitor cu două şosele importante, şi anume Autostrada Transilvania şi respectiv Drumul Expres Oradea – Arad), Biharia (5,6 km, valoare estimată 43 milioane lei) şi Sânmartin (4 km, 70 milioane lei).
Bolojan a explicat că urmează ca atât CJ Bihor, cât şi Consiliile Locale Oşorhei, Nojorid şi Sântandrei (pentru care deja SF-urile au fost executate de ZMO) să adopte Hotârâri prin care proiectele acestor drumuri vor fi preluate de CJ, clasificate ca drumuri judeţene, pentru ca ulterior să fie întocmite documentaţiile tehnice pentru accesarea de fonduri europene pentru toate cele cinci drumuri.
Şeful CJ a precizat că intenţionează ca proiectul să fie depus la Agenţia de Dezvoltare Regională Nord Vest până la sfârşitul acestei luni pentru a obţine finanţarea, aşa încât apoi să poată fi lansată documentaţia de achiziţie a proiectelor tehnice, iar anul viitor cea pentru executarea acestor drumuri.
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.