Primarul Ilie Bolojan a făcut vineri o analiză a primului an de activitate din cel de al treilea mandat.
Bolojan s-a prezentat la conferinţa de presă însoţit de viceprimarul Florin Birta, motivând absenţa viceprimarul Mircea Mălan - mult mai retras după revenirea în Primărie în urma înfrângerii de la Consiliul Judeţean și după alegerile pentru șefia PNL Oradea - prin faptul că a intrat de joi în concediu de odihnă.
Cu programul de campanie în mână, primarul şi-a axat prezentarea pe obiectivele din strategia de dezvoltare a oraşului cu care a câştigat voturile orădenilor în iunie 2016, recunoscând, însă, la întrebările jurnaliștilor, că a înregistrat şi nerealizări. Printre acestea a enumerat lucrările întârziate de la parcarea subterană de pe malul Crişului Repede, drumul rapid care s-a oprit în terenul CFR-ului, drumul suplimentar de legătură între Oradea şi Băile Felix blocat de proprietarii de pensiuni din zonă şi eşecul fuzionării oraşului cu comuna Sînmartin.
S-a schimbat proiectantul
"Lucrările la parcarea de pe malul Crişului Repede nu au mers în ritmul aşteptat", a recunoscut primarul. Construită printr-un parteneriat cu firma RCS&RDS, parcarea cu 455 de locuri dispusă pe trei niveluri trebuia să fie gata încă din vara anului trecut, dar termenul de predare a fost amânat pentru sfârşitul anului viitor.
"În prima parte a lunii iunie vor reîncepe lucrările. Au fost neînţelegeri între proiectanţi şi constructori şi s-a schimbat proiectantul", a explicat viceprimarul Florin Birta (foto).
Arhitectul clujean Arnold Macalik, care nu putea fi tot timpul lângă lucrare, a fost înlocuit cu un arhitect orădean, care a şi început să preia documentele.
"Ar fi frumos ca la sfârşitul anului viitor să nu mai fie acolo o groapă", a spus Bolojan.
Drum rapid tot în zid
Şi mai încurcată este situaţia drumului rapid. Investiţie în valoare de 49,9 milioane lei, drumul expres lung de 3,5 kilometri a rămas nefinalizat pe o porţiune de 660 metri pentru că SNCFR nu a predat nici acum municipalităţii terenul aflat în continuarea străzii Ecaterina Teodoroiu până la podul Teodor Neş.
Primarul a spus că demersurile repetate făcute pe lângă Ministerul Transporturilor au rămas fără rezultat din cauza instabilităţii pe funcţie a miniştrilor.
"Am avut în doi ani şase miniştri ai Transporturilor. Când vine un ministru nou îi trebuie luni de zile până să ştie ce să voteze, îl laşi să se adapteze, trimite la Oradea un consilier, acesta verifică situaţia în teren şi, când să aprobe ministrul transferul terenului, îl schimbă din funcţie", a explicat primarul.
Bolojan a spus că situaţia este cu atât mai neplăcută cu cât Primăria are în cont banii pentru lucrări, are contract încheiat cu constructorul, iar lucrările s-ar putea încheia în 45 de zile.
Fără colaborare cu Sînmartinul
Şanse reduse de materializare are şi drumul de legătură Oradea - Băile Felix, pe care primarul intenţiona să îl construiască peste câmp, paralel cu actuala şosea, pentru a asigura o legătură rapidă între cele două localităţi şi a viabiliza câmpurile din jur.
Investiţie de circa 20 milioane euro din fonduri europene, drumul lung de circa 4 kilometri s-a blocat în stadiul de proiect, la opoziţia patronilor de pensiuni din Băile 1 Mai.
La presiunea localnicilor, noul primar de Sînmartin, Cristian Laza, s-a opus realizării acestei investiţii. "Ne-am judecat cu proprietarii de pensiuni, am câştigat definitiv şi irevocabil în instanţă, dar, dacă nu vom putea colabora cu Primăria Sînmartin, va trebui să abandonăm acest proiect", a spus edilul.
Având în vedere noul context politic, la fel de resemnat este Bolojan şi în cazul unificării municipiului cu comuna limitrofă. "Fuziunea cu Sînmartinul este în momentul de faţă suspendată", a spus primarul.
Programat pentru 5 iunie 2016, simultan cu alegerile locale, cel de al treilea referendum pentru unificarea celor două localităţi nu a mai avut loc după ce Curtea Constituţională a declarat ilegală OUG 15/2016 pe considerentul că această consultare publică nu are caracter de urgenţă. Iar noua administraţie din Sînmartin nici nu îşi doreşte această fuziune...
Creşte economia
În ceea ce priveşte realizările, edilul a amintit gradul de îndatorare redus (de 17%, faţă de pragul maxim de 30% din veniturile proprii permis de lege) și creşterea încasărilor la buget din Impozitul pe Venit Global (de la 154 milioane lei la 175,7 milioane lei, cu 10% faţă de 6% programat), cel din urmă fiind un semn că în Oradea au crescut atât salariile, cât şi numărul locurilor de muncă.
Referitor la conectarea a oraşului la căile de comunicaţii europene, primarul a amintit cei 19 kilometri de drum care urmează să fie construiţi peste câmpuri pentru a lega sensul giratoriu de la intersecţia Căii Sîntandreiului cu Ovid Densusianu de Şoseaua Borşului şi Drumul Judeţean 190 către Episcopia.
"Această investiţie are finanţarea asigurată, am predat studiul de fezabilitate, conform procedurilor el trebuie aprobat de comisiile CNADNDR şi Ministerului Transporturilor şi se finalizează cu o Hotărâre de Guvern, care poate fi adoptată încă din acest an, pentru ca lucrările să înceapă anul viitor", a spus Bolojan.
Lucrări în plan şi desfăşurare
Pe lista marilor investiţii promise de Bolojan în campania electorală, aflate în diferite faze de implementare, se mai numără: prelungirea liniei de tramvai din Calea Aradului, aflată în faza de licitaţie a lucrărilor, extinderea drumului rapid de la podul Teodor Neş până în Episcopia, în zona Real II, unde au fost deja efectuate exproprierile, implementarea celei de-a doua etape de înlocuire a magistralelor de termoficare, în cadrul căreia s-au deschis deja 8 şantiere în toate cartierele oraşului, şi amenajarea Campusului Universitar, pentru care municipalitatea a comandat documentaţia ce va sta la baza studiului de fezabilitate. "Sper ca anul viitor să înceapă lucrările la prima clădire finanţată de Primărie", a declarat edilul, cu referire la campus.
În paralel, municipalitatea pregăteşte lucrările de construire a podului Centenarului, care va înlocui actuala pasarelă pietonală de la fostul Centru de Calcul, face demersuri pentru stimularea reabilitării clădirilor neîngirjite din oraş şi pregăteşte documentaţia pentru refacerea clădirii Primăriei.
"Avem deja documentaţia finalizată. Faţada, acoperişul şi sala mare vor fi reabilitate. Sala mare va fi transformată în amfiteatru. Aici va fi o zonă pentru turişti. Noi şi angajaţii Primăriei vom intra în clădire prin spate, iar holul principal va fi folosit doar de turişti", a spus primarul.
Edilul a precizat că, deşi transformată în muzeu, sala Traian Moşoiu va fi folosită în continuare pentru şedinţe de Consiliu Local şi cununii civile.
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.