Primarul Ilie Bolojan a rezolvat problema în stilul caracteristic. Anul trecut, în august, a anunţat ideea unor măsuri pentru stimularea dezvoltării centrului istoric, în septembrie oportunitatea lor a fost dezbătută public, iar în noiembrie au devenit literă de lege.
Începând din acest an, proprietarii spaţiilor centrale ţinute goale mai mult de o lună datorează un impozit suplimentar de 50%. „Poliţia Locală a întocmit avertismentele de rigoare şi din acest an spaţiile care au depăşit 30 de zile şi nu sunt deschise vor fi impozitate suplimentar”, spune primarul. Numai că supraimpozitarea, singură, nu rezolvă problema...
Destinat turiştilor
Centrul istoric al Oradiei este zona cu cel mai mare potenţial turistic. Străzile Republicii, cu palatele impunătoare, Piaţa Ferdinand, dominată de clădirea elegantă a Teatrului Regina Maria, Piaţa Unirii, cu spaţiul deschis flancat de fântâni arteziene, strada Vasile Alecsandri, care duce spre Cetate, sau Avram Iancu, ce deschide drumul către Universitate, sunt primele destinate vizitatorilor.
Pentru a stimula dezvoltarea zonei astfel încât să atragă şi mai mulţi turişti, primarul Ilie Bolojan a promovat anul trecut Hotărârea Consiliului Local 827, ce prevede măsuri graduale, precum interzicerea funcţionării atelierelor auto şi a spălătoriilor în centru încă din anul acesta, iar a caselor de amanet, magazinelor second-hand şi a sălilor de jocuri de noroc de anul viitor.
În plus, pentru ca turiştii să aibă ce face pe Corso, toţi agenţii economici au fost obligaţi să ţină deschis cel puţin până la ora 19 pe timpul iernii, respectiv 21 în sezonul cald. La presiunea comercianţilor, luna trecută orarul a fost scurtat până la ora 17 şi respectiv 19. „Firmele au invocat că nu au de unde să angajeze forţă de muncă şi că nu vor avea vânzări”, a admis primarul. Asta, însă, n-a împiedicat municipalitatea să pună în aplicare o altă prevedere a regulamentului: supraimpozitarea cu 50% a spaţiilor ţinute închise mai mult de 30 de zile!
Pe lista neagră
În ciuda supraimpozitării, săptămâna trecută în centru puteau fi numărate mai mult de 20 de spaţii comerciale închise, cu afişe „De vânzare” şi „De închiriat” puse în vitrinele goale. Pe Corso stau goale tot parterul fostului Hotel Parc, fostul magazin Roma şi vechiul amplasament al magazinului Benvenuti, relocat în fostul Lactobar, închis anul trecut. Pe Alecsandri e gol tot al patrulea spaţiu, începând de la fosta Cafe Art şi localul de sub Teatrul Arcadia până la fostul magazin social al Primăriei şi fosta pizzerie To Chefs. La fel, pot fi numărate trei spaţii goale în Pasajul Vulturul Negru, alte două în Piaţa Unirii şi 8 pe Avram Iancu.
Poliţia Locală inventariază în continuare imobilele ţinute goale, urmând ca municipalitatea să le supraimpoziteze cu 50%. „Până în prezent au fost supraimpozitaţi proprietarii a 11 spaţii neutilizate”, spune directorul economic al Primăriei, Eduard Florea (foto). Alte 6 spaţii, inclusiv fosta consignaţie din Pasajul Vulturul Negru, deţinută de firma Lotus Center, au scăpat deocamdată, pentru că se reabilitează. După expirarea autorizaţiilor de construire, proprietarii vor avea la dispoziţie o lună să le deschidă. Dacă vor găsi afaceri profitabile...
Probleme la centru
În ciuda notorietăţii, zona centrală e departe de a fi cel mai bun vad pentru o afacere. Orice hypermaket mai serios bate tot Art Nouveau-ul şi Seccesion-ul. „Centrul nu este atât de atractiv pe cât ne-ar plăcea să credem: Aeroportul încă nu aduce numărul de turişti care pe care l-am dori şi nu avem legăturile feroviare şi rutiere care să transforme Oradea într-o destinaţie turistică”, recunoaşte consultantul în afaceri Liviu Sav.
Şi întreprinzătorii spun că centrul este foarte inaccesibil. „Pietonala nu-i Lotus Center. Acolo parchezi, te plimbi, faci cumpărături, încarci şi pleci fără bătaie de cap. Aici n-ai unde lăsa maşina, dacă e vară te bate soarele, dacă e iarnă te plouă, tot timpul e ceva...”, se plânge un antreprenor.
În plus, nici specificul comercial nu este cel mai atractiv. Dacă peste tot în lume arterele principale sunt rezervate aproape exclusiv localurilor, magazinelor de lux sau celor cu suveniruri, pentru a atrage turiştii care caută „altceva” decât acasă, în Oradea încă sunt covrigării, outlet-uri şi magazine de textile. „Altceva”, dar nu ce visează primarul Bolojan ori ce ar atrage vizitatori...
Chirii usturătoare
Principala cauză pentru care rămân goale multe spaţii o constituie chiriile exorbitante. „Nu se poate discuta cu proprietarii! Toţi vor să închirieze doar unor multinaţionale sau unor branduri de lux, la cele mai mari preţuri. Mulţi au două sau trei spaţii şi le convine să plătească impozit mai mare pe un loc gol decât să îl dea mai ieftin”, explică managerul agenţiei imobiliare Gaminvest, Mirko Giuffrida.
Preţul unei chirii în zona centrală variază între 20 şi 30 euro pe metrul pătrat, plus TVA, în funcţie de suprafaţa închiriată. La un spaţiu de 100 mp, nu foarte mare, asta înseamnă între 2.000 şi 3.000 euro pe lună! „Să fim serioşi, există afaceri care nu produc atât”, spune Giuffrida. Agentul imobiliar vede supraimpozitarea cu 50% a spaţiilor goale ca pe o tentativă a municipalităţii de a forţa ieftinirea chiriilor. „E bine că Primăria vrea să scadă preţurile, dar nu-mi pare corect să-i impui unui proprietar, care poate are rate, să dea spaţiul mai ieftin”.
Vina Primăriei!
De altfel, chiriaşii din zona centrală acuză municipalitatea că e responsabilă tocmai de scumpirea chiriilor. „După ce Primăria a închiriat anul trecut, către Ristretto, fostul sediu PSD din Piaţa Unirii cu 2.300 euro pe lună, toate preţurile încep de aici. La un spaţiu de 100 metri pătraţi nu faci 2.500 de euro pe lună decât dacă vinzi droguri!”, reclamă administratorul unei cafenele.
Cap la cap, cheltuielile unui local mediu cu chiria, angajaţii, utilităţile şi altele se ridică la 7.000 euro pe lună. La o rată de profit de 100%, altfel decentă, vânzările ar trebuie să se ridice la 14.000 euro pe lună, adică 500 euro pe zi. Ceea ce e cam greu! „Nu am pus aici cei 50.000 de euro pe care îi investeşti în mobilier la deschiderea localului, în marfă, pentru cheltuieli neprevăzute, că se mai strică un aparat sau se mai rupe o ţeavă, şi cele pentru amenzi. Dacă poliţiştilor locali care trec pe stradă nu le place cum stă colţul unei mese de pe terasă, amenda începe de la 1.500 lei, iar când îţi intră pe uşă ANAF-ul, nu pleacă fără o amendă de 6.000 lei”, spune antreprenorul.
Sufocate de chiriile prea mari, localurile se închid când antreprenorii îşi termină banii. „Pe centru, singurele care merg sunt Cyrano şi Ristretto. Restul fie se închid, fie se tot rebranduiesc, fie sunt de vânzare”, dezvăluie întreprinzătorul. Iar ameninţarea cu o supraimpozitare de 50% nu are cum umple golurile...
PARIUL PE DIVERTISMENT
Corso, ultima soluţie!
Valul de falimente şi golirea spaţiilor din zona centrală coincide cu o schimbare a comportamentului de consum al populaţiei. „Orădenii s-au schimbat. Lumea merge la cumpărături în Lotus, cei care îşi permit merg în străinătate, iar tinerii cumpără direct de pe internet, fiindcă ies mai ieftin”, spune managerul Gaminvest, Mirko Giuffrida.
Schimbarea urmăreşte un trend deja evident în Occident. „Afară, ceea ce ştim noi despre mall-uri, că atrag prin magazine, nu mai funcţionează. Noua generaţie de mall-uri vinde în primul rând facilităţi de petrecere a timpului liber şi divertisment”, spune şi consultantul în afaceri Octavian Dan.
Acesta susţine că până la urmă în zona centrală a Oradiei vor supravieţui doar localurile şi magazinele de lux, care au o rată de profit mare. „Poate părea paradoxal, dar dacă sunt trei localuri pe o stradă, abia îşi scot cheltuielile, dar dacă numărul lor creşte la 15-20 încep să facă profit, pentru că vine aici tot oraşul. Oamenii vor să se întâlnească, să discute, să îşi petreacă timpul liber”, spune Dan.
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.