URMĂREȘTE-NE PE
VINERI, 29 MARTIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Primăria Oradea a decis să modifice regulamentul de salubrizare. La fel cum deja ne-a obișnuit, schimbarea s-a făcut fără o dezbatere publică serioasă. Mi se pare o greșeală strategică, pentru că despicarea firului în patru atunci când e vorba de problemele tuturor locuitorilor poate duce la soluții bune, unde mai pui că elimini din start suspiciunile și speculațiile.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Oradea și Bihorul au ajuns într-o perioadă fastă, cum din perspectiva dezvoltării infrastructurii n-au mai cunoscut niciodată. Anul acesta se deschid circulației o mulțime de noi drumuri, vreo 70 de kilometri: legătura centura Oradea - Autostrada Transilvania (chiar la finele acestei săptămâni), plus centurile Sânmartin, Aleșd, Beiuș, Oșorhei, Nojorid, Sântandrei (în vară). „Miracolul” ar putea fi explicat prin faptul că 2024 e an electoral. Și, da, este! Dar, totuși, nu asta-i explicația, ci parcurgerea întregii evoluții de la germinarea la coacerea proiectelor.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Sunteți mulțumit de noile trasee de tramvai gândite de OTL pentru a asigura un flux mai bun în oraș?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Din data de 31 martie, România devine, parțial, parte a spațiului de liberă circulație Schengen, aspect care ar trebui să ne bucure, ca națiune, deoarece vine după un îndelung proces de negociere cu celelalte state ale Uniunii Europene, aspectele privind negocierea cu Austria fiind comentate pe larg în ultima perioadă.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
13 Mai 2020, 09:37

Avem o stațiune. Cum procedăm?

Avem o stațiune. Cum procedăm? foto arhivă, Raimund Sebastian Munkancsi
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Oradea a fost declarată prin hotărâre de guvern staţiune turistică de interes naţional, ceea ce înseamnă că va putea accesa mai uşor bani europeni pentru dezvoltarea zonei turistice. Mai există 50 de astfel de staţiuni în ţară, deci nu e motiv să ne umflăm prea tare în pene. Va fi un lucru bun pentru oraş, mai ales că Primăria s-a dovedit foarte pricepută la accesat fonduri europene nerambursabile. Dar să ne înţelegem: milioanele de euro de până acum nu s-au cheltuit pe inovaţii în infrastructură sau în potenţialul turistic, ci pentru a aduce oraşul la un nivel acceptabil, după prea mulţii ani de stagnare.

Aşadar, Oradea va arăta tot mai bine şi va fi tot mai atractivă pentru vizitatori. De cealaltă parte, unii localnici încep să se simtă discriminaţi, spun că în oraş se fac mai multe pentru turişti decât pentru orădeni. Numărul nemulţumiţilor e în creştere: oameni expropriaţi, cu case dărâmate, oameni puşi să-şi supraînalţe clădirile ori supra-impozitaţi din pricina faţadelor, oameni care se plâng de prea mulţi copaci tăiaţi, de proiecte noi inestetice, de lucrări care nu se mai termină... În schimb, cei care ne ştiu mai mult de la televizor ne laudă şi ne dau exemplu de bună practică.

Nu pot să nu mă gândesc că acest mic triumf birocratic, declararea ca staţiune turistică de interes naţional, ar fi fost mult mai important dacă referendumul pentru unirea administrativă cu comuna Sânmartin ar fi avut o altă soartă. Dar lupta politică a decis în acel caz. Până la urmă, nu Guvernul decide care oraş e interesant turistic şi care nu, ci turiştii. Oradea a început să se simtă oraş turistic abia atunci când s-au înmulţit aparatele de fotografiat şi limbile vorbite în zona centrală.

Revenind la turism, pentru o mai bună înţelegere a fenomenului, ar trebui să ne gândim şi la oameni, nu numai la clădiri şi pieţe publice. Ar trebui să ne punem în locul turistului venit pentru prima dată în Oradea, pentru a înţelege dacă oraşul nostru este la fel de confortabil pentru ei ca pentru noi. Spre exemplu, ştiaţi că un turist care merge cu tramvaiul prin Nagyvárad nu ştie ce staţie urmează pentru a şti unde să coboare? Sau că, uitându-se la hărţile de pe panourile instalate în câteva locuri din oraş, poate înţelege cel mult că se află pe Terra?

Turismul este în primul rând despre şi pentru oameni. Ar fi păcat să facem aceeaşi greşeală ca în sistemul de învăţământ, unde elevii şi studenţii au devenit nişte periferice în marile planuri de studii, nicidecum centrul lor, în jurul cărora să se construiască totul. O regulă de bază din turism spune că oraşul turistic este acela în care vizitatorul venit pentru prima dată se descurcă foarte uşor fără ajutorul nimănui. Mi se pare că până acolo mai e cale lungă. Dar pentru asta trebuie mai întâi să se rezolve cumva cu pandemia şi să ne reconectăm aeroportul cu lumea. Cum "care aeroport"?

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
0 Comentarii
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6085 RON
  • 1 EUR = 4.973 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON