De o lună de zile, studenţii de la Universitatea din Oradea au început cursurile în aceeaşi atmosferă în care au încheiat şi anul universitar precedent, adică tot online. Tinerii spun că deşi profesorii se străduiesc să le explice materia, mulţi nu sunt familiarizaţi cu tehnologia.
Un student medicinist reclamă că cei de la conducerea UO nu s-au organizat deloc şi nu i-au anunţat pe studenţi din timp că laboratoarele şi cursurile se vor desfăşura online pentru o perioadă. Aşa el a ajuns să îşi cumpere bilet de avion şi să se mute în chirie în Oradea pentru a sta în faţa laptopului...
Medicina, bat-o vina!
Unii dintre cei mai afectaţi de mutarea în online sunt studenţii din ultimii ani de la Facultatea de Medicină şi Farmacie, care în loc să interacţioneze cu pacienţii în spitale, lucru care nu mai este posibil din cauza pandemiei, încearcă să înveţe din fotografii şi cărţi.
"Spre deosebire de semestrul trecut, profesorii se străduiesc să folosească platforma Moodle a UO, însă este greu pentru noi. Eu acum lucrez la partea teoretică a licenţei, dar când voi ajunge la cea practică voi avea destul de mult de lucru. Am pierdut multe informaţii de când nu am mai fost prin spitale şi asta se va vedea", spune un tânăr orădean, student în anul VI .
Un alt student medicinist, străin, susţine că cei de la conducerea facultăţii au fost leneşi în vacanţa de vară. "Sunt dezamăgit. Alte universităţi au ştiut să-şi anunţe studenţii, să le organizeze anul, să le spună clar: copii, faceţi online atâta timp. Noi, în schimb, am fost anunţaţi cu trei zile înainte de a începe anul universitar că totul e online timp de 2 săptămâni şi că se poate prelungi. Am încercat să aflu informaţii, dar n-a răspuns nimeni la secretariat. Aşa că mi-am căutat chirie în Oradea şi am luat bilet de avion, iar acum stau şi fac ore din faţa laptopului, ceea ce puteam face şi de acasă. Se pare că au nevoie de multe săptămâni ca să organizeze totul", reclamă tânărul.
Întrebat de BIHOREANUL, decanul facultăţii de Medicină, Adrian Maghiar (foto) spune că deciziile au fost luate târziu pentru că situaţia a fost în continuă schimbare. "Noi ne doream din tot sufletul să le oferim studenţilor cele mai bune metode de învăţare, dar în tot acest timp situaţia nu s-a îmbunătățit, ba chiar e mai grav. Nu putem să-i ducem în spitale. Pentru că s-au descoperit cazuri de infectare cu Covid-19 la noi la facultate am luat decizia să prelugim învăţământul exclusiv online pentru încă trei săptămâni", spune Maghiar.
Dezorganizare în online
Nici la celelalte facultăţi lucrurile nu sunt mai roz. "În acest ultim an de facultate, trebuia să fim mai mult pe teren, să facem măsurători, un profesor trebuia să ne ducă la Barajul Leşu să studiem, dar nu se mai poate face nimic. Nici cu profesorii nu mai apucăm să comunicăm, ne întâlnim doar la ore", spune Denisa Maliţa, studentă la Facultatea de Construcţii, Cadastru şi Arhitectură.
La Facultatea de Drept, o altă problemă: dezorganizarea. Pentru că unii profesori sunt mai în vârstă, aceştia nu reuşesc să se acomodeze cu platforma Moodle a Universităţii, dar nici cu orele de curs ţinute pe plaftorme de videoconferinţe. "Noi mergem la facultate numai joia, şi totul se desfăşoară bine, se respectă regulile, însă în primele săptămâni profesorii nu ştiau când avem online şi când fizic, la facultate. Ne-am trezit că mergem într-o zi toţi pe 9, şi toată lumea ne întreba ce e cu noi acolo, când de fapt, asta aveam în orar. Pe lângă asta, unii profesori, mai în vârstă, nici nu știu să folosească platformele de videoconferință", mărturiseşte un student de la Administraţie Publică.
Norocul angajaţilor
Sunt şi tineri care, deşi admit faptul că UO se adaptează mai greu, spun că învăţământul online trebuia implementat demult, acesta venind în ajutorul celor care au şi un loc de muncă.
"Chiar dacă atmosfera nu este la fel ca la facultate, mie îmi este mai uşor. Având şi un loc de muncă pe lângă, este mai simplu să nu mai pierd zeci de minute pe drumul spre facultate şi pot, astfel, să particip la toate cursurile", spune Adina Pop, studentă la Farmacie.
De aceeaşi părere este şi un student de la Inginerie Electrică şi Tehnologia Informaţiei. "Mie mi se pare mai lejer să facem cursurile pe laptop. Am mai mult timp pentru mine şi mă pot împărţi între învăţat şi locul de muncă", spune Mihai, de la IETI.
Studenţi "cu sufletul"
Profesorii spun, pe de altă parte, că unii studenţi profită de situaţie pentru a fi prezenţi la cursuri "doar cu sufletul", adică în cazul cursurilor video preferă să nu interacţioneze deloc cu profesorii, lăsându-şi permanent microfonul și camera video oprite.
"Când vezi un asemenea dezinteres, intri într-o stare de jenă, nu mai ai energie să predai, îţi desconsideri calitatea", spune Florin Ardelean, lector universitar la Facultatea de Istorie, Relaţii Internaţionale, Ştiinţe Politice şi Ştiinţele Comunicării.
Probleme sunt, aşadar, de ambele părţi, iar lucrurile se vor schimba doar cu timpul...
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.