JOI, 22 AUGUST 2019

Numai o minune ar face ca aeroportul din Oradea să fie urnit și să poată face o concurență credibilă celui din Debrețin. Dacă ar exista respect pe lumea asta, primarul din Debrețin ar trebui să dea aeroportului din urbea sa numele Kiss-Pásztor.
Primarul Oradiei a stârnit noi reacţii vehemente săptămâna trecută, cu propunerea ca municipalitatea să ofere, la preţuri sub cele ale pieţei, 10-12 locuri de casă unor români dornici să se repatrieze. Cei mai vocali au fost, previzibil, orădenii pur-sânge, cei pentru care locul de baştină e argumentul beton şi pedigriul mai valoros decât sinapsele neuronale.
La Untold trebuie să te obişnuieşti rapid cu marea frustrare că nu poţi fi în toate locurile în acelaşi timp. Dacă ai venit doar pentru anumiţi artişti, e simplu, mergi să-i vezi şi gata. Dacă dimpotrivă, vrei să vezi cât mai multe, ai o mare provocare. Nu numai suprapunerea orelor este o problemă, ci şi timpii de deplasare de la o scenă la alta. Când în festival sunt 90.000 de oameni pe seară, mişcarea e anevoioasă.
Ce părere aveţi despre necesitatea construirii şi modul în care se va realiza viitorul pasaj subteran Magheru, care va lega pe sub bulevard Aleea Ştrandului de Pacul Traian?

Aşa cum arătam săptămâna trecută, în data de 26 iulie a fost publicată în Monitorul Oficial Legea nr. 152/2019 pentru modificarea Codului rutier. Pe lângă modificările aduse procedurii de suspendare a dreptului de a conduce în cazul săvârşirii unei contravenţii, noua lege aduce şi modificări cu privire la sancţiunile aplicabile în cazul cercetării pentru comiterea unor infracţiuni la regimul rutier.
Tratamentul cardiopatiei ischemice este individualizat pentru fiecare pacient, ţinându-se cont de felul de viaţă, factorii de risc, gradul de incapacitate al bolnavului, stresurile specifice fizice şi emoţionale care precipită disconfortul toracic cu apariţia anginei, medicul fiind singurul care poate recomanda planul terapeutic. Acesta trebuie să cuprindă mai multe etape.
Din păcate, cinematografia şi oamenii neinformaţi perpetuează o serie de mituri care impun o stigmă asupra bolnavilor şi asupra celor cu afecţiuni psihice. Un schizofrenic este confundat des cu cei cu personalitate multiplă, cu criminalii în serie, cu cei malefici şi răi, gata de violenţe inimaginabile. Adevărul este, însă, altul...
16 Aprilie 2019, 10:35

Fosilele unui crocodil dispărut în Cretacic, descoperite de un orădean şi un clujean, în Bazinul Haţeg (FOTO) (sursa foto: www.globalweatherclimatecenter.com)
Fosilele unui crocodil dispărut în Cretacic, descoperite de un orădean şi un clujean, în Bazinul Haţeg (FOTO) foto: Facebook / Muzeul de Paleontologie-Stratigrafie UBB, Cluj-Napoca

O echipă de cercetători ai Universităţii Babeş-Bolyai, din care face parte şi Márton Venczel, şeful secţiei de Ştiinţe Naturale a Muzeului Ţării Crişurilor din Oradea şi, totodată, cercetător afiliat al UBB, a găsit într-un sit de lângă comuna Pui, judeţul Hunedoara, fosilele unui crocodil pitic dispărut de mult, dar totodată necunoscut până acum.

Descoperirea a fost anunţată printr-un articol publicat de Márton Venczel şi colegul său, Vlad A. Codrea, într-o revistă de specialitate, "Cretaceous Research".

"Specia descoperită aparţine unei linii evolutive considerate dispărută la limita Jurasic/Cretacic (145 Milioane ani). Craniul noului gen şi noii specii pentru ştiinţă Aprosuchus ghirai (Eusuchia, Family Atoposauridae) este excepţional şi tridimensional conservat. Mandibula s-a păstrat în conexiune cu craniul, iar şirurile dentare sunt aproape complete", afirmă cercetătorii. Ei au botezat noua specie de crocodil  "Aprosuchus ghirai", numele însemnând "micul crocodil al lui Ghira”, în onoarea herpetologului dr. Ioan Ghira de la Facultatea de Biologie a UBB.

Marton Venczel, seful Sectiei de Stiintele NaturiiLocul în care oamenii de ştiinţă au lucrat este în bazinul Haţeg, într-un geosit cu straturi roşii de argilă. "Acestea conţin foarte rar fosile, noi am avut noroc. Am descoperit un craniu de crocodil pitic, cu o talie de 50-60 cm", a declarat Venczel (foto), luni, pentru BIHOREANUL.

Potrivit acestuia, tocmai pentru că craniul s-a păstrat intact, a putut fi supus unor analize complexe.

Până la această publicare, localităţile din Bazinul Haţeg, precum şi din întreaga Transilvanie, au furnizat în majoritatea situaţiilor doar dinţi izolaţi, fragmente de craniu sau mandibule, provenind de la un crocodil de dimensiuni mai mari, numit Sabresuchus sympiestodon, care are caninii măriţi.

Fosilele descoperite de această echipă conturează informaţiile pe care specialiştii le ştiu despre bazinul Haţeg. "Acolo a fost o insulă, pe care au trăit dinozauri de talie mică şi 4-5 specii de crocodili. Era o insulă înconjurată de apă marină şi cu climă tropicală", a declarat Venczel.

Craniul poate fi observat de curioşi la Muzeul Universităţii Babeş-Bolyai.

Craniu crocodil pitic