SÂMBĂTĂ, 20 APRILIE 2019

După cum se ştie deja, Parchetul Oradea a decis că fata care a incendiat drapelul maghiar din Pasajul Vulturul Negru nu se face vinovată de nimic. Prin urmare, cazul s-a clasat. Am citit argumentația și doamna procuror a analizat speța în litera legii. Dar nu cred că și în spiritul ei.
Săptămâna trecută am scris despre revolta unui orădean somat pe 1 aprilie să-şi stingă o datorie de 312 lei la CASS despre care nici nu ştia, din 2014, scadentă în iunie, cu precizarea că până la 31 martie putea beneficia de o bonificaţie de 10%. De atunci, am primit mesaje din partea altor păţiţi, cărora ANAF le-a notificat restanţe în pragul prescrierii.
Am o mică plăcere perversă, nemărturisită până acum: îmi place să urmăresc mitingurile electorale. Acele întâlniri dintre "ne prefacem că ne pasă" şi "ne prefacem că vă credem că vă pasă" sunt o combinaţie irezistibilă ce te face să întorci capul, în timp ce, paradoxal, te atrage să priveşti mai departe.
Care credeţi că ar fi soluţia cea mai bună pentru reintroducerea zborurilor internaţionale e Aeroportul din Oradea?

În 19 martie 2019 a fost publicată în Monitorul Oficial Decizia nr. 76/2018 a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, prin care s-a stabilit că legea aplicabilă dreptului la repararea pagubei de către stat ca urmare a unei hotărâri de achitare ulterioare unei hotărâri definitive de condamnare este cea în vigoare la momentul rămânerii definitive a hotărârii de achitare.
Gastrita este o inflamaţie a mucoasei gastrice (învelişul interior al stomacului). Nu se poate vorbi despre gastrită ca despre o boală singulară, ci despre un grup de boli care au în comun modificări la nivelul mucoasei gastrice şi care se deosebesc clinic între ele.
Din păcate, cinematografia şi oamenii neinformaţi perpetuează o serie de mituri care impun o stigmă asupra bolnavilor şi asupra celor cu afecţiuni psihice. Un schizofrenic este confundat des cu cei cu personalitate multiplă, cu criminalii în serie, cu cei malefici şi răi, gata de violenţe inimaginabile. Adevărul este, însă, altul...
16 Aprilie 2019, 10:35

Fosilele unui crocodil dispărut în Cretacic, descoperite de un orădean şi un clujean, în Bazinul Haţeg (FOTO) (sursa foto: www.globalweatherclimatecenter.com)
Fosilele unui crocodil dispărut în Cretacic, descoperite de un orădean şi un clujean, în Bazinul Haţeg (FOTO) foto: Facebook / Muzeul de Paleontologie-Stratigrafie UBB, Cluj-Napoca

O echipă de cercetători ai Universităţii Babeş-Bolyai, din care face parte şi Márton Venczel, şeful secţiei de Ştiinţe Naturale a Muzeului Ţării Crişurilor din Oradea şi, totodată, cercetător afiliat al UBB, a găsit într-un sit de lângă comuna Pui, judeţul Hunedoara, fosilele unui crocodil pitic dispărut de mult, dar totodată necunoscut până acum.

Descoperirea a fost anunţată printr-un articol publicat de Márton Venczel şi colegul său, Vlad A. Codrea, într-o revistă de specialitate, "Cretaceous Research".

"Specia descoperită aparţine unei linii evolutive considerate dispărută la limita Jurasic/Cretacic (145 Milioane ani). Craniul noului gen şi noii specii pentru ştiinţă Aprosuchus ghirai (Eusuchia, Family Atoposauridae) este excepţional şi tridimensional conservat. Mandibula s-a păstrat în conexiune cu craniul, iar şirurile dentare sunt aproape complete", afirmă cercetătorii. Ei au botezat noua specie de crocodil  "Aprosuchus ghirai", numele însemnând "micul crocodil al lui Ghira”, în onoarea herpetologului dr. Ioan Ghira de la Facultatea de Biologie a UBB.

Marton Venczel, seful Sectiei de Stiintele NaturiiLocul în care oamenii de ştiinţă au lucrat este în bazinul Haţeg, într-un geosit cu straturi roşii de argilă. "Acestea conţin foarte rar fosile, noi am avut noroc. Am descoperit un craniu de crocodil pitic, cu o talie de 50-60 cm", a declarat Venczel (foto), luni, pentru BIHOREANUL.

Potrivit acestuia, tocmai pentru că craniul s-a păstrat intact, a putut fi supus unor analize complexe.

Până la această publicare, localităţile din Bazinul Haţeg, precum şi din întreaga Transilvanie, au furnizat în majoritatea situaţiilor doar dinţi izolaţi, fragmente de craniu sau mandibule, provenind de la un crocodil de dimensiuni mai mari, numit Sabresuchus sympiestodon, care are caninii măriţi.

Fosilele descoperite de această echipă conturează informaţiile pe care specialiştii le ştiu despre bazinul Haţeg. "Acolo a fost o insulă, pe care au trăit dinozauri de talie mică şi 4-5 specii de crocodili. Era o insulă înconjurată de apă marină şi cu climă tropicală", a declarat Venczel.

Craniul poate fi observat de curioşi la Muzeul Universităţii Babeş-Bolyai.

Craniu crocodil pitic