URMĂREȘTE-NE PE
MIERCURI, 28 OCTOMBRIE 2020
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
În 25 octombrie anul Domnului 2000, a apărut primul număr din BIHOREANUL. Dacă Alexandre Dumas a avut strălucita idee să continue povestea nemuritoare a muschetarilor şi să ni-i arate după 20 de ani, hai să fac şi eu la fel, dar invers. Să vedeţi cum eram noi acum 20 de ani.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Da, s-au făcut 20 de ani de BIHOREANUL! Potrivit planurilor noastre de mai an, azi ar fi trebuit să sărbătorim "a la grande", să facem o mare sărbătoare din acest eveniment, o adevărată "Zi a BIHORENILOR", organizată în aer liber, poate la Cetatea Oradiei, deschisă tuturor... N-a fost să fie. În mijloc de toamnă, poate că vremea ne-ar fi îngăduit. Vremurile, însă, nu.
Zic şi eu
Adrian Cris
Nu ştiu ce şanse rămân, după ultima decizie a Curții Constituționale, ca alegerile legislative să fie la termen, aşa încât actualii parlamentari să nu-şi depăşească mandatele constituţionale. Deşi, potrivit Constituţiei, prelungirea acestora e posibilă doar în anumite condiţii (stare de război, de calamitate, de urgenţă) care, slavă Domnului, nu există, CCR a ajutat din nou PSD, dornic ca scrutinul, cu orice preţ, să aibă loc cât mai târziu.
Vorba lu' Lulu
Lucian Cremeneanu
Dintre toate mizeriile pe care ni le face pandemia asta blestemată, faptul că nu putem călători departe este printre cele mai rele. Nu pentru că ne lipsesc concediile de "afară", nu pentru că e musai să ne împrospătăm colecţia de fotografii din locuri exotice sau capitale celebre, nu pentru că nu ne place în România, ci din cauză că nu mai avem ocazia să vedem ce mai fac ceilalţi şi cum mai e pe la ei.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveți despre rezultatul alegerilor locale?






De stiut

Avocatul Bihoreanului
Mircea Ursuta
Codul administrativ prevede ce drepturi și ce obligații au consilierii locali și județeni, primarul, viceprimarul și președintele consiliului județean. Iată care sunt acestea...
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
În urma identificării unor cazuri de listerioză în Marea Britanie, este bine de ştiut că această afecţiune infecţioasă rară este transmisă de obicei la oameni prin consumul unor alimente contaminate cu Listeria (lapte insuficient pasteurizat, brânză şi alte produse lactate, carne insuficient preparată termic), sau, mai rar, prin contact direct cu alte persoane sau animale infectate. Listerioza afectează cel mai frecvent nou-născuţii, bătânii, gravidele şi persoanele cu un sistem imunitar scăzut.
05 Mai 2020, 13:25

Starea de urgență. De la teorie la practică

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

România se află de aproape două luni în stare de urgență, iar zilele acestea se vehiculează diverse scenarii despre ce se va întâmpla după 15 mai. Până atunci, este bine să privim, comparativ, ce scrie în Constituție cu privire la starea de urgență și ce s-a întâmplat în realitate.

Potrivit articolului 53 din Constituție, exerciţiul unor drepturi sau al unor libertăţi poate fi restrâns numai prin lege şi numai dacă se impune, după caz, pentru: apărarea securităţii naţionale, a ordinii, a sănătăţii ori a moralei publice, a drepturilor şi a libertăţilor cetăţenilor; desfăşurarea instrucţiei penale; prevenirea consecinţelor unei calamităţi naturale, ale unui dezastru ori ale unui sinistru deosebit de grav.

Conform articolului 93 din Constituție, intitulat „Măsuri excepționale”, Preşedintele României instituie, potrivit legii, starea de asediu sau starea de urgenţă în întreaga ţară ori în unele unităţi administrativ-teritoriale şi solicită Parlamentului încuviinţarea măsurii adoptate, în cel mult 5 zile de la luarea acesteia. Dacă Parlamentul nu se află în sesiune, el se convoacă de drept în cel mult 48 de ore de la instituirea stării de asediu sau a stării de urgenţă şi funcţionează pe toată durata acestora.

Din textele constituționale reproduse mai sus, rezultă că Președintele declară starea de urgență, iar pe perioada acesteia, Parlamentul, aflat în sesiune continuă, aprobă legi care pot limita sau restrânge drepturi fundamentale ale cetățeanului. Mai mult, acest rol ar putea reveni și Guvernului, pe calea mult blamatelor ordonanțe de urgență - când ar putea fi urgență dacă nu în stare de necesitate?

Cele expuse mai sus sunt teoria. În practică, Președintele impune reguli prin chiar decretul de instituire a stării de urgență (o asemenea practică fiind cel puțin discutabilă), Parlamentul strălucește prin lipsă de activitate, iar Guvernul devine brusc legalist și nu uzează foarte mult de ordonanțe.

În schimb, regulile în țară sunt impuse prin ordonanțe militare, acte juridice nu tocmai în afara criticilor - spre exemplu, se stabilesc contravenții prin ordonanțe militare deși această posibilitate nu este prevăzută de lege.

În aceste condiții, Avocatul Poporului sesizează Curtea Constituțională cu o excepție de neconstituționalitate vizând chiar modalitatea de instituire și desfășurare a stării de urgență.

Dacă se va admite, viitoarea stare de urgență va fi altfel și în practică... Să sperăm însă că, cel puțin noi, nu o să o mai experimentăm!

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
2 Comentarii
CrisDumi
Amenzi primești doar dacă ești***. In rest e bine
Postat 06 Mai 2020, 10:20 de Sandu2100
Dacă CCR dă dreptate Avocatului Poporului ...
... Johannis și "guvernul meu" trebuie să-și ia chiloți groși !?! Amenzile date pot fi anulate, moțiunea de cenzură ar trece fluierând ... pușcăriile se vor aduce la standarde europene, pentru niște liberali !?! Că așa-i în viață, pentru cei ce nu-și văd de lungul nasului ... azi unii, mâine ceilalți !?!
Postat 06 Mai 2020, 08:32 de CrisDumi
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.1264 RON
  • 1 EUR = 4.8741 RON
  • 1 HUF = 0.0133 RON