VINERI, 29 MAI 2020

Când văd cum mulţi dintre compatrioţii noştri pun botul la toate prostiile despre conspiraţii, am bănuiala că anumite televiziuni urmăresc cu orice preţ tâmpirea privitorilor. Nici nu trebuie să se străduiască prea tare pentru a-i băga pe bieţii oameni în ceaţă.
Protagonistul rândurilor ce urmează este, formal, purtător de cuvânt al Consiliului Judeţean Bihor, în fapt al preşedintelui Pásztor Sándor, şi se numeşte Simon Adrian. Înainte de 2016 a fost şef al clubului Pro Democraţia Oradea, calitate din care, ani în şir, n-a găsit nicio neregulă în campaniile electorale ale UDMR Bihor, dar şi "ideolog" al aşa-zisei Coaliţii pentru Rogerius.
Dacă am fi făcut orele de română prin internet, cel mai probabil că profesoara nu și-ar mai fi amintit de un elev obscur din a VI-a C. Aș fi rămas doar o adunătură de pixeli, un cadru minuscul în colțul din dreapta jos al ecranului, o fărâmă digitală pe care o uiți imediat ce închizi calculatorul sau tableta.
Ce anume v-a marcat cel mai mult în ultimele două luni ale stării de urgență?

Nu trebuie să poarte mască persoana care desfășoară activități fizice intense și/sau în condiții de muncă solicitante (temperaturi ridicate, umiditate crescută, etc). Dincolo de faptul că nu se prevede ce înseamnă umiditate crescută sau temperatură ridicată, agentul trebuie să constate contravenția cu termometrul și barometrul? Mai mult, cum îl constată Agentul 007 pe „etc.”?!
Majoritatea calculilor renali (aşa-zisele "pietre" ale rinichilor) sunt formate din săruri de calciu, magneziu, acid uric şi cistină. Calculii cu oxalat de calciu şi fosfat de calciu reprezintă împreună 75-85% din total. Litiaza calcică este mai frecventă la bărbaţi, în jurul vârstei de 30 de ani; de obicei, la cei cu un singur calcul vor exista în timp şi alţii, rata medie a apariţiei unei noi formaţiuni fiind de 2-3 ani; litiaza calcică este frecvent familială.
Poate v-aţi întrebat zilele acestea ce e cu isteria hârtiei de toaletă şi unii v-aţi mirat privind online clipuri cu oameni cărând baxuri întregi în braţe ori luptându-se pentru o rolă de hârtie de WC. Am fost curios să văd care e explicaţia psihologică a acestui comportament bizar şi de ce fix hârtia de toaletă e cea care preocupă mai mult masele. La urma urmei există lucruri mult mai importante decât ea în situaţii de criză...
07 August 2017, 10:52

Schizofrenia, transmisă de la oameni la şoareci!

În luna iulie a acestui an a apărut un studiu extrem de controversat. Oameni de ştiinţă din Statele Unite au prelevat celule de piele de la bolnavi de schizofrenie şi le-au injectat în creierul unor şoareci. În paralel, alţi şoareci au fost infuzaţi cu celule prelevate de la oameni fără un istoric de boli mintale. În mod surprinzător, şoarecii care au primit celule de la pacienţii cu schizofrenie au început să manifeste simptome similare cu boala în cauză: somn deranjat, teamă faţă de străini, anxietate ridicată, efort în a reţine lucrurile nou-învăţate şi alte asemenea caracteristici.

Studiul este controversat deoarece Institutul Naţional al Sănătăţii din SUA specifică în mod clar că este interzisă crearea de hibrizi animal/om prin folosirea de celule stem umane şi embrioni de animale. Cercetătorii au trecut peste această interdicţie folosind nu embrioni, ci şoareci deja născuţi. Ceea ce nu i-a oprit pe unii oameni să se panicheze, mulţi vorbind de paralele cu "Frankenstein". Lăsând etica deoparte, studiul este deosebit de important deoarece reprezintă un pas înainte în cercetarea schizofreniei. În jur de 1% din populaţia lumii suferă de schizofrenie, iar cauzele acestei boli mintale nu sunt încă pe deplin înţelese.

Cinci pacienţi care au început să afişeze semne de schizofrenie încă din copilărie au donat celule din dermă, celule care ulterior au fost transformate în celule stem şi injectate în şoareci de laborator. Celulele în schimb nu s-au apucat să prelucreze mielină, aşa cum o fac alte celule care ajută la formarea reţelelor neuronale, ci şi-au continuat drumul în mod haotic prin creier. Mielina permite neuronilor să transmită impulsul electric prin creier, ceea ce duce la formarea gândurilor şi sentimentelor. Studii anterioare au arătat că în creierul bolnavilor de schizofrenie nu se produce destulă mielină, în special atunci când boala apare în copilărie.

La o cercetare mai amănunţită, oamenii de ştiinţă americani au descoperit că, în cazul schizofrenicilor, un număr de 118 gene sunt activate când ar trebui să rămână dezactivate sau se dezactivează când ar trebui să rămână active.

Dezvoltarea anormală a acestor gene influenţează negativ formarea neuronilor şi - implicit - a reţelelor neuronale.

În comparaţie cu şoarecii care au fost infuzaţi cu celule prelevate de la oameni sănătoşi, ceilalţi au devenit antisociali, au simţit mai puţină plăcere atunci când li s-a dat apă cu zahăr, au suferit de insomnii şi au afişat probleme de memorie. Toate acestea (lipsa de plăcere, lipsa somnului, relaţii sociale restrânse) sunt caracteristice celor cu schizofrenie.

Schizofrenia este o boală mintală grea ce - deocamdată - se poate ţine sub un oarecare control cu ajutorul medicamentelor şi a şedinţelor de terapie, dar care nu poate fi vindecată. În majoritatea cazurilor se instaurează după intrarea în viaţa de adult. Există mai multe tipuri de schizofrenie, cu cea paranoidă, cea hebefrenică şi cea catatonică fiind cel mai des întâlnite.

Ultimele Comentarii