Ministerul Afacerilor de Interne vrea să modifice Codul Rutier prin limitarea la 30 km pe oră viteza cu care circulă bicicliştii şi să amendeze pietonii care folosesc telefonul mobil în timp ce traversează strada, pe motiv că gadgetul distrage atenţia. Proiectul de hotărâre a fost pus în dezabetere publică până la începutul lunii mai.
Amenzi pentru neatenţi
Cea mai importantă modificare propusă este interzicerea şi pedepsirea unor activităţi care distrag atenţia pietonilor atunci când traversează, fiind vorba despre folosirea telefonului mobil, notează Adevarul.ro.
"Pietonul desfăşoară o activitate de natură a-i distrage atenţia, precum folosirea telefonului mobil. Folosirea telefonului mobil, fie că se vorbeşte sau se scriu mesaje (distragere mentală), se ascultă muzică (distragere auditivă) sau se accesează diverse aplicaţii de ghidare precum hărţi (distragere vizuală), influenţează capacitatea de atenţie a pietonului în momentul angajării acestuia în traversarea drumului public", se arată în document.
MAI transmite că, potrivit unor statistici din 2020 ale Poliției Rutiere, un procent mare al accidentelor rutiere implică neatenția pietonilor, aceștia fiind o categorie vulnerabilă în trafic, iar un comportament imprudent al acestora poate duce la evenimente rutiere cu final nefericit.
"Distragerea atenţiei la nivel mental (cognitiv) este cel mai des întâlnită, întrucât, spre exemplu, o discuţie telefonică poate fi palpitantă, astfel că atenţia se canalizează către această activitate, pietonul mergând practic mecanic, fără a conştientiza locul efectiv de traversare", mai notează MAI în nota de fundametare.
În proiect se mai arată că cei care nu respectă noua regulă ar putea fi amendaţi cu minimum 145 de lei, dacă plata este realizată în 15 zile calanderistice.
Limită de viteză
O altă prevedere este impunerea unei limite de viteză pentru biciclişti: 30 km/h, fără a se specifica însă cum poate fi respectată sau cum se probează încălcarea acesteia.
Prevederea a fost întocmită tot în urma analizării statisticilor Poliţiei Rutiere în 2020, care arată că accidentele în care sunt implicaţi bicicliştii ocupă locul trei într-un clasament al principalelor cauze generatoare de accident, după indisciplina pietonilor şi viteza neadaptată.
MAI a mai propus şi ca maşinile nepoluante, electrice, să se distingă în trafic şi să li se asigure un regim prioritar la punctele de încărcare pentru maşini electrice, vizibilitatea acestora urmând să se facă prin plăcuţele de înmatriculare: "Plăcuţele cu numărul de înmatriculare trebuie să aibă fondul reflectorizant de culoare albă şi literele şi cifrele în relief, de culoare neagră, albastră, verde sau roşie".
Proiectul se află în dezbatere publică până la începutul lunii mai. Ultima modificare semnificativă a Codului Rutier a fost în toamna anului 2019, atunci când au fost introduse sancţiuni mai severe pentru folosirea telefonului la volan.
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.