1931. Nevoi urgente pentru Ioşia
În perioada interbelică, Oradea şi-a anexat "colonia Ioşia", până atunci parte a comunei Sântandrei. Alipirea i-a găsit pe locuitorii noului cartier într-o stare deplorabilă. În numărul din 4 noiembrie 1931, Gazeta de Vest publică scrisoarea unui pensionar din Ioşia, Alexandru Mureşan, care se plângea de acest lucru.
"Această colonie până acum a fost lăsată în soarta ei; căci comuna Sânt-Andrei, de care aparţinea până mai ieri, nu s-a interesat de nimic, cel mult de încasarea impozitelor", arăta reclamantul. Acesta sublinia că pe terenurile nou-intrate în patrimoniul Oradiei avocaţi, ingineri şi judecători ai oraşului au ridicat peste 500 de clădiri, un motiv în plus ca administraţia publică să-şi întoarcă faţa spre această zonă, şi cerea autorităţilor să introducă de urgenţă iluminatul electric "barem pe aşa-numitul bulevard", să repare trotuarele, să facă un nomenclator al străzilor, să angajeze un factor poştal, iar jandarmii să patruleze şi pe aici.
"Din punct de vedere al salubrităţii, am avea nevoie deocamdată de 2-3 fântâni pentru apă de băut", mai spunea pensionarul. Acesta recomanda şi plantări de arbori de-a lungul străzilor.
2015. "Vreţi să fiţi orădeni?"
În acest an, Oradea se pregăteşte să-şi anexeze alte "colonii". Orădenii şi locuitorii comunei Sânmartin vor fi chemaţi la urne în luna mai, pentru a spune dacă sunt sau nu de acord cu fuziunea celor două entităţi.
Pentru oraş, avantajele absorbirii comunei ar fi evidente: Oradea şi-ar majora populaţia cu 10.000 locuitori, devenind mai atractiv pentru investitori şi comercianţi, şi-ar extinde aria cu peste 6.000 hectare ideale pentru industrie, comerţ şi servicii, iar prin înglobarea Băilor Felix şi 1 Mai ar putea deveni o capitală a turismului balnear. În schimb, spun oficialii, cu susţinere bugetară de la municipiu, locuitorii comunei s-ar bucura de modernizarea accelerată a infrastructurii şi serviciilor de apă, canalizare, termoficare, transport, medicină şi turism.
Primarul Oradiei, Ilie Bolojan, a invitat şi comunele Biharia, Borş, Nojorid, Oşorhei, Paleu şi Sîntandrei să se pronunţe asupra unei posibile comasări cu Oradea. Sătenii lasă, însă, impresia că nu prea vor să fie orăşeni, întrucât se tem de taxe majorate şi de faptul că nu vor beneficia de modernizări, în condiţiile în care şi Oradea încă mai are străzi neasfaltate ori fără canalizare.
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.