Norvegianca Ada Sophie Bakk Haug a străbătut o bună parte din munţii României, inclusiv din Bihor, pe jos, pentru a contura, alături de o echipă de specialişti, traseul turistic pedestru E 3 România, parte a traseului din cadrul sistemului european de poteci de lungă distanţă. Traseul uneşte cele mai importante atracţii turistice din zonele străbătute, Parcurile Naţionale şi destinaţiile de ecoturism, au transmis iniţiatorii proiectului.
Tânăra, în vârstă de 21 de ani, şi-a încheiat excursia în ţara noastră săptămâna aceasta, la Sânmartin. Şi, pe lângă faptul că a admirat frumuseţile montane, aceasta a avut o treabă serioasă de făcut, alături de o echipă a Siebenbürgischer Karpatenverein, adică Asociaţia Carpatină Ardeleană a Turiştilor (SKW), special pregătită să "scaneze" munţii, pentru croirea traseului.
"În perioada iulie - septembrie 2014, asociaţia SKV a realizat parcurgerea potecilor şi drumurilor de pe culoarul Drobeta-Turnu Severin - Oradea, în vederea definirii traseului turistic pedestru E3 România", arată un comunicat semnat de asociaţia SKV, în colaborare cu Jandarmeria Bihoreană, ai cărei angajaţi au sprijinit "acţiunea temerară" a norvegiencei.
Ada Sophie Bakk Haug este membră a asociaţiei de turism norvegiene DNT şi a intrat în România venind pe traseul E3 din Turcia şi Bulgaria, angajându-se că în 12-14 luni va parcurge circa 5.000 km pe reţeaua de poteci europene până în Norvegia, numai pe jos.
Pe porţiunile de traseu nemarcate şi cele încă neamenajate turistic de la noi tânăra călătoare a fost monitorizată de Jandarmeria Montană, care i-a acordat sprijin pe itinerariile turistice nemarcate corespunzător sau neamenajate şi a cărei menire a fost şi asigurarea intervenţiei în caz de accident sau alte evenimnte deosebite, care i-ar fi putut pune în pericol, sănătatea sau viaţa.
"Pentru parcurgerea în premieră a E3 România domnişoara Ada Sophie Bakk Haug a primit la Oradea Diploma de membru de Onoare a SKV", mai arată comunicatul.
La nivelul judeţului Bihor, turista a ajuns prin Padiş - Glăvoi - Stâna de Vale - Beiuş - Oradea. Zona a fost imediat remarcată de membrii echipei, care au trecut-o ca fiind una dintre cele mai frumoase de pe continent.
"SKV a identificat pe traseu două zone deosebite, care dupa amenajări corespunzătoare şi îndeplinirea criteriilor de calitate impuse ar putea primi calificativul de excelenţă "Best of Europe" instituit de Asociatia Europeana de Drumetie. Este vorba de zona Dubova-Biger-Cheile Nerei-Cheile Caraşului-Semenic-Buchin şi zona Stâna de Vale-Padiş-Baia de Criş", au spus iniţiatorii.
Frumuseţi "în lanţ"
În cele două luni de lucru, spcialiştii SKV au prelevat date GPS ale potecilor şi drumurilor care înlănţuite pot alcătui un traseu continuu între cele două puncte de frontieră stabilite cu colegii din Serbia (Gura Văii) şi România (Borş). Au realizat mii de fotografii localizate GPS, care permit evaluarea potecilor/drumurilor, marcajelor, peisajului şi altor elemente care pot defini starea şi calitatea traseului.
"Prin prelucrarea acestei baze de date va fi disponibil un raport detaliat asupra măsurilor care trebuie întreprinse pentru ca traseul să fie funcţional şi integrat în reţeaua europeană", arată iniţiatorii proiectului.
Traseul este lung de circa 550 de kilometri şi va trece prin Turnu Severin, Clisura Dunării, Munţii Almăj, Locvei, Aninei, Semenicului, Poiana Ruscă, Metaliferi, Bihor, Pădurea Craiului şi Oradea. "În cea mai mare parte, traseul va fi alcătuit din poteci şi drumuri forestiere, prin munţi, zone colinare, păduri şi poiene", mai arată iniţiatorii.
Să înceapă lucrările
Urmează acum ca autorităţile să demareze lucrările pentru a face practicabil, în regim turistic în condiţii de siguranţă, întreg traseul E3. În paralel, anul viitor, SKV se va ocupa de stabilirea traiectului traseului european E8 de la Sighetul Marmaţiei la Drobeta-Turnu Severin, pe culmile Carpaţilor, mai arată comunicatul.
"Traseele europene din România vor putea reprezenta, după realizarea amenajărilor necesare, coloana vertebrală a sistemului de poteci existent şi vor oferi amatorilor de drumeţiei din România şi celor din străinătate condiţii atractive şi sigure de vizitare a celor mai frumoase zone ale ţării", mai spun iniţiatorii proiectului.
Acţiunea a fost realizată cu sprijinul Agenţiei Naţionale pentru Turism. La alegerea traseului am colaborat cu Parcurile Naţionale Porţile de Fier, Cheile Nerei, Semenic, Munţii Apuseni, CAPDD Bihor, Jandarmeria Montană din judeţele: Mehedinţi, Caraş - Severin, Hunedoara, Alba şi Bihor şi asociaţiile Bike Attack Reşiţa, Apuseni Experience şi Clubul de Cicloturism Napoca.
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.