Artă pură sau vandalism gratuit? Sfidare sau frustrare? Excentricitate ori nebunie? Sunt întrebări care se nasc inevitabil în mintea oricărui om încă dotat cu raţiune şi simţ estetic după ce vede expoziţia proiectului "Muian", găzduită în propria galerie de artă de către tânărul orădean Gabriel Bako, auto-intitulat Miloia. Răspunsurile, cel mai probabil, nu sunt măgulitoare la adresa autorului.
Vineri, artistul şi-a desăvârşit proiectul început în 2012, când vandalizase zeci de clădiri din oraş lăsându-şi portretul pe faţade, şi a şocat din nou, chiar mai abitir: după ce şi-a tatuat "muianul" pe spinare, şi-a tăiat pielea şi a expus-o în buricul galeriei.
Amendă de nimic
Mai bine de 70 de clădiri şi câteva statui din Oradea au fost "ştampilate" în 2012 cu chipul lui Gabriel Bako, auto-intitulat Miloia, fiul medicului Gabriel Bako şi al directoarei Colegiului Gojdu, Liana Bako. Isprava i-a înfuriat pe mulţi orădeni, unii crezând că figura era a lui Victor Ponta, dar Miloia s-a lăudat cu ea cât a putut, susţinând că era curios să vadă consecinţele.
Dezinvoltura lui i-a indignat şi mai tare pe alţii. Pe reţelele de socializare sau pe forumurile ziarelor online, Miloia a fost făcut în toate felurile, mai ales că Poliţia l-a "mângâiat" cu o simplă amendă pentru vandalism de numai 100 lei. Un mizilic pentru un fecior de bani gata care, după ce a fost ţinut la facultate în Germania, nu a muncit nicio zi în viaţa lui...
Muian cu bodyguarzi
După ce în prealabil şi-a făcut reclamă în ziare şi a trimis invitaţii prin care anunţa "inaugurarea proiectului Muian" în propria galerie de arte, Visual Kontakt, Bako jr. a făcut vinerea trecută o demonstraţie pe cât de grandioasă, pe atât de patologică.
Pentru asta a folosit întreaga casă, situată în centrul oraşului, pe strada Albacului 54. Într-o încăpere Miloia a montat un gard şi îndărătul lui a pus un televizor ce difuza o dezbatere a postului Digi 24 Oradea pe tema proiectului Muian, plus tricouri, şepcuţe, brelocuri şi sacoşe, toate cu chipul Angelei Lupşea, şefa Fundaţiei pentru Protejarea Monumentelor Bihor, care îi criticase proiectul.
Într-o altă sală, unde o duzină de bodyguarzi angajaţi să păzească galeria - nu se ştie de ce - avertizau că fotografiatul este interzis, Miloia a expus bancnote cu portretele altor critici ai săi, alături de nişte penisuri din plastic. În curte, mici muiane din porţelan ale aceluiaşi Bako erau oferite oricărui doritor, spre a fi zdrobite într-o menghină (foto).
O scuturătură de sulă
Atracţia expoziţiei a fost, însă, o a treia încăpere, tapetată cu fotografii ce prezentau spatele artistului, tatuat şi el cu celebrul "muian", dar şi cu diverse sloganuri şi desene executate de amici ai săi, înfăţişându-l transformat în clovn sau înecat într-un pahar de apă.
În mijlocul sălii era şi "piesa de rezistenţă": protejată într-o vitrină, ca o comoară, Bako jr. şi-a expus chiar o bucată din propria piele, cea cu desenul mutrei sale, şi decupată ulterior, cu ajutorul unui chirurg, de pe spinare.
Cum arta nu se explică, Miloia n-a zis ce-a avut în cap şi ce vrea să transmită privitorilor. "Nu am nimic de spus", a răspuns sec şi BIHOREANULUI. De altfel, în sală era expus inclusiv portretul reporterului, alături de ale altor ziarişti ori şefi de instituţii care s-au exprimat într-un fel sau altul despre marele proiect "Muian". Deasupra lor, pe o tabletă rula un clip cu un penis scuturat, semnificând reacţia artistului la critici. Profund...
Părinţi şi fani
Nici curatorul expoziţiei, Alina Staicu, angajată tocmai din Cluj, n-a fost prea darnică în "exegeze". Singurele precizări le-a făcut în scris, într-un aşa-zis "statement", adică o declaraţie a expoziţiei pusă pe un perete, care arăta că expunerea pieii tatuate arată că limitele între spaţiul public şi cel privat sunt neclare. A mai zis, de asemenea, că proiectul n-a fost unul pentru public, ci unul "via public", semn că Miloia nici nu doreşte să fie înţeles. De altfel, vernisajul a fost unul atipic, fără ca cineva să ia cuvântul şi fără niciun moment solemn.
În prima jumătate de oră, expoziţia a fost vizionată de zeci de persoane, majoritatea tineri artişti, care au privit zâmbind exponatele, abţinându-se de la comentarii. La fel au făcut şi părinţii tânărului Miloia, prezenţi la vernisaj alături de fostul director al Colegiului Gojdu, reputatul profesor Dorel Tifor. După ce au urmărit atent exponatele, soţii Bako nu s-au arătat deranjaţi de isprava fiului lor.
Să-şi fi ratat artistul, deci, obiectivul: dorinţa de a şoca? Ar fi prea de tot, după ce a copt-o atât de mult şi şi-a jertfit chiar o parte din dos...
WHO’S MILOIA?
Întoarcerea fiului risipitor
Născut într-o familie de intelectuali, la cei aproape 28 de ani Gabriel Bako jr. e considerat de foştii colegi de liceu drept un tânăr de bani gata, cu mult timp liber şi ceva idei, toate bizare. După ce primii doi ani de liceu i-a făcut la Colegiul Mihai Eminescu din Oradea, Bako a fost plasat de părinţi la un liceu de arte plastice din Elveţia, pe motiv că nu-i plăcea "modul de abordare" de la şcoala orădeană. A urmat apoi cursurile unei facultăţii de regie din Germania, dar la absolvire nu şi-a căutat un job acolo, ci s-a întors la Oradea. Tot pe banii părinţilor, tânărul a înfiinţat asociaţia şi galeria de arte Visual Kontakt, a cărei menire declarată este să promoveze arta contemporană şi artiştii care nu au loc în galeriile "clasice".
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.