Anul trecut, iubitorii de teatru făceau adevărate curse pentru a prinde cât mai multe dintre cele peste 60 de spectacole de toate soiurile, inclusiv cu vedete de talia unor Marcel Iureş şi Maia Morgenstern, în cadrul celei de-a II-a ediţii a Festivalului Internaţional de Teatru de la Oradea.
Anul acesta nu va mai fi cazul. FITO 2015 îşi va pierde dimensiunea internaţională şi va aduce în oraş abia 10-15 spectacole, toate de teatru scurt, într-un singur act. Evident, managerul Teatrului Regina Maria, Daniel Vulcu, este nemulţumit de austeritatea impusă atât de către Consiliul Judeţean Bihor, cât şi de Primăria Oradea, ai căror reprezentanţi sugerează, în schimb, că organizatorii ar fi trebuit să-şi drămuiască mai bine banii primiţi...
În dezvoltare
În septembrie 2013, cu sprijinul Consiliului Judeţean şi Primăriei, Teatrul Regina Maria lansa un nou concept cultural: Festivalul Internaţional de Teatru de la Oradea (FITO), o versiune mult extinsă a tradiţionalului Festival de Teatru Scurt (FTS), ajuns atunci la ediţia a XIX-a.
Atât în ediţia de debut, cât şi în cea următoare, din 2014, noul festival a fost completat cu mai multe spectacole de teatru-circ, reprezentaţii ale unor teatre de primă mână, naţionale, din Bucureşti şi nu numai, cu o secţiune rezervată teatrelor independente, cu spectacole pentru copii şi de trupe din ţări precum Franţa, Germania, Belgia şi Turcia, ba chiar şi cu un spectacol de operă.
Două ediţii reuşite ale festivalului, care a atras mai mulţi spectatori decât reuşea până atunci FTS, au făcut din FITO cel mai de anvergură eveniment cultural al Oradiei, care oferea câte 60 de reprezentaţii pe ediţie şi aducea în faţa publicului local atât artişti consacraţi, cât şi tineri în plină ascensiune.
La jumătate
Toamna aceasta, însă, surpriză! Din lipsa banilor, FITO 2015 era cât ce să nici nu mai aibă loc. Dacă în 2014, bugetul total al evenimentului s-a ridicat la 450.000 de lei, bani adunaţi de la Primărie, CJ Bihor, sponsori şi din vânzarea de bilete, de data asta sumele vor fi mult mai mici.
Responsabile de această situaţie, spune managerul Teatrului Regina Maria, Daniel Vulcu (foto), ar fi Consiliul Judeţean şi Primăria care au subfinanţat ediţia 2015. Concret, spune el, în 2013 municipalitatea a alocat pentru organizarea FITO, inclus atunci în Toamna Orădeană, 120.000 lei, în 2014 suma fiind redusă la doar 80.000 lei, pentru ca în aprilie anul acesta, când Consiliul Local a votat calendarul evenimentelor organizate ori susţinute de municipalitate, Direcţia de Monitorizare Cheltuieli de Funcţionare şi Organizare Evenimente (DMCFOE) să rezerve festivalului doar 45.000 lei, abia puţin peste jumătate din puţinul de anul trecut. Şi atunci Vulcu a susţinut că împărţirea banilor s-a făcut "absolut aleatoriu, fără criterii solide şi după bunul plac al domnului Mircea Oaie (n.r. - directorul DMCFOE), care nu ştiu câtă competenţă are în acest domeniu".
Nu se poate
Primăria nu are nicio explicaţie concretă pentru diminuarea drastică a fondurilor pentru FITO. "Nu am avut cum să alocăm o sumă mai mare anul acesta. Am avut ca prioritate evenimentele proprii ale municipalităţii. De altfel, Teatrul Regina Maria se află în subordinea Consiliului Judeţean", se apără directorul Mircea Oaie (foto), dând de înţeles că evenimentele teatrului orădean ar trebui finanţate mai ales de la judeţ, chiar dacă faptul că ele sunt mai ales pentru orădeni e cum nu se poate mai evident. "Timpul a dovedit că acest festival este vârf de lance al culturii în Oradea, poate cel mai important eveniment realizat în oraş pe acest palier", spune Vulcu în replică.
Primăria Oradea a alocat pentru toate evenimentele din acest an 1,2 milioane lei, din care jumătate pentru organizarea Toamnei Orădene, mai exact 650.000 lei. De altfel, o sumă consistentă, de 64.000 lei, cu aproape 20.000 de lei peste cea alocată FITO, a fost cheltuită pe organizarea Caravanei Florilor, un eveniment de doar o jumătate de zi care s-a consumat vinerea trecută, când prin oraş a trecut un alai cu şase care alegorice florale pregătite la Debreţin, însoţite de dansatori, majorete şi mascote.
Bani puţini, cheltuieli mari
În ce priveşte sumele de la Consiliul Judeţean, povestea e alta. "CJ ne alocă un buget total pentru salarii, producţii şi cheltuieli de funcţionare. Anul acesta, când am făcut proiectul de buget, am prevăzut din timp nişte cheltuieli mai mari", explică Daniel Vulcu. Motivul? "Având în vedere că anul viitor vom găzdui Gala Premiilor Uniter, am dorit să realizăm nişte producţii importante, care să poată intra în cărţi pentru aceste premii. Pentru aceasta am adus regizori de primă mărime, precum Victor Ioan Frunză, Alexandru Dabija şi Bobi Pricop. Producţiile ne-au costat, într-adevăr, mai mult", spune Vulcu, refuzând să dezvăluie, totuşi, onorariile plătite regizorilor invitaţi.
Cert e că în total, pe 2015, managerul Teatrului Regina Maria – ce include Trupa Arcadia şi Ansamblul Crişana – a solicitat CJ 2,9 milioane lei, din care a primit 1,8 milioane. Totuşi, teatrul n-a renunţat la producţii costisitoare precum "Uciderea ritualică a lui Gorge Mastromas" ori "Cheia". "Ne-au apărut şi cheltuieli neprevăzute. Din bugetul propriu a trebuit să organizăm, în aprilie, Zilele Bihorului, cu un concert In Memoriam Florica Ungur, care ne-a costat 30.000 lei, precum şi o ediţie a emisiunii Tezaur Folcloric la Oradea, care s-a ridicat la 80.000 lei", spune Vulcu.
"Nu subfinanţăm"
Urmarea e că, spre deosebire de anul trecut, Teatrul a rămas fără fonduri pentru FITO. Apelând la conducerea Consiliului Judeţean, Vulcu s-a ales cu promisiunea că săptămâna aceasta, la noua rectificare bugetară, va primi încă 50.000 lei pentru organizarea FITO. Mult sub suma de anul trecut, când CJ contribuise în acest scop cu 200.000 lei.
Reprezentanţii Consiliului resping, totuşi, ideea că ar fi recurs la o subfinanţare. "În ultimii ani bugetul total al Teatrului Regina Maria a crescut constant. De la 5,6 milioane în 2012 la 6,2 milioane lei în 2013 şi la 6,6 milioane în 2014. Într-adevăr pentru 2015 bugetul alocat este de 6,2 milioane, dar şi bugetul total al judeţului a fost mai mic cu 22 de milioane de lei", explică Horia Carţiş (foto), şeful de cabinet al preşedintelui Cornel Popa. De altfel, Carţiş spune că este normal ca şi Primăria să sprijine FITO fiindcă "până la urmă principalii beneficiari ai evenimentului sunt orădenii".
Ediţie de criză
"Vina" e pasată, aşadar, de la o instituţie la altai, ba aruncată inclusiv asupra managerului Teatrului, care ar fi trebuit să-şi drămuiască mai bine sumele primite şi să nu investească atât de mult în producţii.
Ediţia din acest an a FITO va fi organizată cu un buget de circa 150.000 lei, iar asta întrucât pe lângă cei 45.000 alocaţi de Primărie şi cei 50.000 asiguraţi de CJ, Teatrul a reuşit, la fel ca anul trecut, să obţină o finanţare de 12.000 de euro, adică 54.000 lei, din partea Raiffeisen Bank. "Estimăm că vom reuşi să mai adunăm de la alţi sponsori, mai mici, încă vreo 5-6.000 euro", speră Daniel Vulcu, dar una peste alta asta înseamnă că festivalul programat între 20 şi 27 septembrie se va desfăşura la o scară de patru ori mai mică decât până acum şi că va avea doar piese de teatru scurt, fiind tăiate din start reprezentanţiile teatrelor din străinătate, ale teatrelor naţionale din ţară, spectacolele de stradă şi festivalul de teatru pentru copii.
"Încă nu ştim exact câte spectacole vom avea, vreo 10-15", zice Daniel Vulcu, adică cel mult un sfert faţă de anii trecuţi. Dintre acestea, majoritatea vor fi de teatru scurt, însă au fost programate şi două premiere ale teatrului gazdă ("Livada cu vişini", de Cehov, în regia lui Alexandru Dabija, respectiv musicalul "Omul din la Mancha"), respectiv un spectacol "mare" adus de Teatrul Odeon din Bucureşti. Este vorba de "Gaiţele".
Cei păgubiţi sunt spectatorii orădeni cărora începuse să le placă ideea că au în oraşul lor un festival cultural de top. Cine ştie, poate îl vor avea din nou la anu’...
O COMPARAŢIE
Bugete "sensibil egale"
Deşi nu o spune direct, Daniel Vulcu este nemulţumit că Teatrul Szigligeti, care nu are o activitate la fel de intensă, primeşte totuşi un buget "sensibil egal" cu cel al Teatrului Regina Maria. Concret, alocaţia pentru teatrul maghiar este anul acesta de 4,9 milioane lei, faţă de 6,2 milioane cât are Regina Maria, adică cu doar 20% mai mică.
"Diferenţele noastre vin din faptul că noi avem mai mulţi angajaţi", zice Vulcu, precizând că, deşi nu-şi doreşte "să moară şi capra vecinului", ar vrea ca balanţa să încline mai mult în favoarea instituţiei pe care o conduce. "În Sfântu Gheorghe autorităţile alocă 75% pentru teatrul maghiar şi 25% pentru cel românesc, după proporţia etniilor în localitate", spune Vulcu. Or, deşi în Oradea 25% din populaţia oraşului este de etnie maghiară, teatrul Szigligeti are o finanţare de 80% din cea alocată Teatrului Regina Maria. "Nu consider că la Sfântu Gheorghe este o formulă pe care ar trebui s-o aplicăm şi noi, dar aş dori să se ţină cont că noi organizăm, totuşi, un festival de prestigiu şi că avem în fiecare an mai multe producţii", spune Vulcu.
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.