URMĂREȘTE-NE PE
LUNI, 18 IANUARIE 2021
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Recent, PSD-iştii bihoreni au repus pe tapet, şi bine au făcut, situaţia corecţiilor financiare aplicate de autoritatea de management din Ministerul Dezvoltării pentru două proiecte ale Oradiei pe fonduri europene. Numai pentru noua linie de tramvai riscăm să dăm din buzunarul nostru 58,7 milioane lei. Lecţia e cam scumpă, chit că aşa avem ocazia să simţim pe propria piele ce ar fi însemnat ca toate investiţiile să le fi plătit din bugetul local.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Pentru cei care sperau asta, o veste tristă: PSD-ul nu este un partid pe cale de dispariţie. Dimpotrivă, e asemenea lui Iliescu, un bătrân care se încăpăţânează să rămână verde (a se citi roşu). Are electoratul său solid, format din nostalgicii, socialiştii, comuniştii şi stângiştii de stil nou, din pomanagiii şi dependenţii de ajutoarele sociale, din sudiştii şi tuciuriii patriei, uşor de cumpărat cu mărunţiş, din bugetari şi lefegii plantaţi şi lăsaţi să sporească şi să rodească prin pleiada de instituţii publice susţinute din greu de pălmaşii şi "liberalii" naţiei...
Zic şi eu
Adrian Cris
Avem în faţă 4 ani pe care analiştii îi numesc „de pace”, prezumând că noii aleşi vor lucra decent, nu cu gândul la următoarea campanie. Din păcate pentru visata pace, realitatea nu prea justifică, totuşi, optimismul. Ca dovadă, negocierile, formarea şi primii paşi ai noii şi heteroclitei coaliţii PNL, USR-PLUS, UDMR, partide care până mai ieri se detestau plenar: liberalii erau Ciuma Galbenă pentru pluserişti, aceştia sexo-marxişti pentru penelişti, singurul lucru ce-i unea şi pe unii, şi pe ceilalţi fiind certitudinea că udemeriştii sunt magyar PeSzeDe.
Vorba lu' Lulu
Lucian Cremeneanu
Avem un nume nou de stradă în Oradea - strada Sucevei a devenit Strada Evreilor Deportați. Nu e o denumire prea fericită, însă nici una care să poată fi combătută cu prea multă tărie, fiindcă, la aproape 80 de ani de la acele evenimente oribile, sentimentul generalizat de vină încă există... Dar, rememorând la nesfârșit oribilitățile trecutului, ne facem oare un viitor mai frumos? Putem spera că viața copiilor noștri va fi mai liniștită și lipsită de pericole dacă le picurăm întruna în creiere amintiri despre felurile îngrozitoare în care au murit părinții și bunicii lor?
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveți despre noul vaccin anti-Covid și despre campania de vaccinare gratuită declanșată de autorități?





De stiut

Avocatul Bihoreanului
Mircea Ursuta
Potrivit Codului administrativ, ministerele se aprobă de către Parlament, prin acordarea votului de încredere asupra Programului de guvernare şi a întregii liste a Guvernului, în procedura de învestitură. Ministerele se organizează şi funcţionează numai în subordinea Guvernului, potrivit prevederilor Constituţiei și codului administrativ.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Sub denumirea de hepatită cronică sunt cuprinse o serie de afecţiuni ale ficatului cu cauze şi grade de severitate diferite, care au ca punct comun faptul că procesul inflamator şi necrotic durează cel puţin 6 luni. Formele uşoare nu progresează sau pot progresa lent, iar formele severe sunt asociate cu cicatrizări ale ţesutului hepatic, cu formarea altui tip de structură a acestuia care pot evolua spre ciroză hepatică.
23 Noiembrie 2020, 14:53

Kiss János, candidat PNL Bihor la Camera Deputaţilor: „Următorii 4 ani vor fi sub semnul unei dezvoltări fără precedent”

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Crescut şi rămas în Beiuş, unde îşi desfăşoară cea mai mare parte a activităţii de avocat, membru PNL din anul 2004, consilier judeţean între 2016-2020 şi reales în septembrie, Kiss János este unul dintre cei 7 candidaţi ai PNL Bihor pentru Parlamentul României.

De ce vrea să fie deputat? Pentru că îşi doreşte o legislaţie mai simplă, clară, precisă, care să asigure predictibilitate, fiind preocupat de rezolvarea problemelor depopulării satelor şi recuperării cât mai rapide a decalajelor dintre zona rurală şi cea urbană. Sunt obiective realizabile, fapt dovedit deja în Oradea de fostul primar Ilie Bolojan, şi posibil de extins în întregul judeţ Bihor.

- Sunteţi etnic maghiar, dar nu aţi vrut să faceţi politică în UDMR. De ce aţi ales liberalismul?

- Unul dintre motivele pentru care am decis să activez în PNL se datorează faptului că profesia mea este eminamente liberală. Dar nu e nici pe departe singurul motiv, ci în egală măsură pentru valorile liberale: libertatea de a gândi, de a te exprima şi de a întreprinde, toate fundamentate pe principiile statului de drept şi domnia legii.

- La alegerile locale, PNL a propulsat consilieri etnici maghiari în comune din nordul judeţului, iar la Paleu era cât pe ce să câştige Primăria cu candidat maghiar. Cum a devenit PNL Bihor o organizaţie care promovează etnicii maghiari?

- În opinia mea, acţiunea politică şi binele public nu trebuie să aibă încărcătură etnică. Tocmai de aceea PNL se adresează tuturor cetăţenilor, indiferent de etnie şi de apartenenţă religioasă. În Bihor întâmplarea face că avem o populaţie de etnie maghiară de aproximativ 20-25%, dar ne adresăm tuturor oamenilor. Suntem un partid deschis, în care pot performa oameni de toate naţionalităţile.

"Mulţi paşi înainte pentru dezvoltarea judeţului"

- În ultimii patru ani aţi fost membru al "parlamentului" bihorean condus de UDMR şi PSD. Ce lecţii aţi învăţat în această perioadă?

- În cei patru ani am fost în opoziţie, dar am votat totdeauna cu discernământ, am discutat în interiorul partidului care ar fi cele mai bune soluţii în raport cu proiectele care ne-au fost propuse de fosta conducere a CJ. În ce priveşte deciziile acesteia, oamenii au văzut ce s-a făcut bine şi ce s-a făcut rău. După felul în care arată drumurile judeţene şi comunele, avem toate motivele să ne îndoim de faptul că fosta conducere UDMR+PSD a făcut ce trebuia pentru cetăţeni.

- Cum credeţi că va evolua Bihorul condus de Ilie Bolojan şi PNL?

- Eu cred că următorii patru ani vor fi sub semnul unei dezvoltări social-economice fără precedent în Bihor. Desigur că vor fi piedici, determinate în principal de criza sanitară prin care trecem, dar sunt sigur că putem pune în practică ce am promis: dezvoltarea întregului judeţ. Prioritare sunt infrastructura de drumuri, de apă, canalizare şi gaz, toate pe fonduri europene. Deci, cuvântul-cheie va fi dezvoltarea, prin investiţii care vor asigura locuri de muncă şi, implicit, creşterea nivelului de trai. Se vor face mulţi paşi înainte pentru dezvoltarea judeţului.

- Cei 7 candidaţi ai PNL Bihor au fost propuşi de Ilie Bolojan. Ce v-a cerut acesta, dacă bihorenii vă vor trimite în Parlament? Care e "datoria" dvs?

- Datoria noastră e să reprezentăm cât mai bine bihorenii şi pe toţi cetăţenii acestei ţări pentru a face legi bune, clare, precise, care asigură predictibilitate, prin care să sprijinim implicit şi proiectele de dezvoltare a Bihorului. Dar nu e cazul ca cineva să înţeleagă de aici că încrederea acordată vine la pachet cu un set de condiţionări de tip obligaţie. Liberalismul autentic implică, aşa cum am spus, libertatea de a folosi propria evaluare a faptelor şi de a lua decizii în acord cu propria conştiinţă. Putem căuta soluţii în parteneriat cu colegii, dar nimeni nu gândeşte în locul nostru, şi asta e firesc câtă vreme nimeni nu va răspunde în locul nostru pentru ceea ce vom face în Parlament.

"Depopularea satelor poate fi oprită"

- Vă preocupă faptul că satele sunt în cea mai mare parte depopulate. V-aţi gândit la posibile soluţii? Ce se poate face la nivel legislativ? Dar la nivel executiv, în comune?

- Sunt atent la acest fenomen al depopulării, pentru că şi în Ţara Beiuşului sunt localităţi cu o depopulare accelerată, cauzată mai ales de migrarea tinerilor către marile oraşe sau spre alte ţări. Dar depopularea satelor poate fi oprită. Unele soluţii decurg din iniţiative de legi şi reglementări de natură administrativ-fiscală care să sprijine dezvoltarea regională, să stimuleze şi să acorde consultanţă pentru accesarea fondurilor europene de către tinerii din mediul rural. Avem nevoie de crearea unor poli de dezvoltare locală în jurul oraşelor, şi asta vrea să facă PNL Bihor prin înfiinţarea de parcuri industriale, unde să aducem investitori pentru locuri de muncă mai multe şi mai bine plătite, aşa încât oamenii care acum pleacă pentru 1.000 euro pe lună să poată lucra acasă pentru venituri decente.

Alte soluţii ar fi stimularea specialiştilor din anumite domenii să rămână sau să se stabilească în zonele rurale. Pentru anumite categorii, cum ar fi tinerii profesori, medici, veterinari, deja se acordă anumite facilităţi care produc deja efecte. În lipsa lor, satele ar rămâne fără medici ori profesori.

- Care variantă e mai bună: PNDL sau fonduri europene pentru dezvoltarea rurală?

- Sursele financiare ale comunelor sunt uneori insuficiente chiar şi pentru funcţionarea primăriilor. În aceste condiţii, cea mai bună variantă pentru a dezvolta zona rurală este atragerea de fonduri europene, inclusiv pentru infrastructura edilitară, care să fie la fel de bună ca la oraş, precum şi pentru activităţi non-agricole. Pentru perioada următoare avem la dispoziţie fonduri mărite la un nivel fără precedent, aşa că atragerea lor este cea mai sigură şi eficientă variantă pentru modernizarea rapidă a satului românesc.

Sunt circumspect în legătură cu programele de tip PNDL, ele consumă fonduri bugetare alocate discreţionar şi ineficient. PNDL a fost un program politizat încă de la inventarea lui de către PSD. O mulţime de lucrări nu s-au încheiat niciodată, pentru că guvernele au finanţat începerea multora în anii electorali şi apoi nu au mai asigurat continuitate, pentru că nu existau bani. De aceea e mult mai practic să ai în primărie o echipă care să scrie proiecte pentru fonduri europene nerambursabile, aceasta e o şansă de dezvoltare reală.

"Dreptul la proprietate trebuie să fie real"

- Una dintre modificările legislative pe care le doriţi vizează taxele de timbru în procesele pentru stabilirea drepturilor de proprietate, motivând că lipsa intabulării ar fi o piedică în accesarea fondurilor UE. Care e legătura?

- Orice proiect cu fonduri europene, şi în general orice iniţiativă economică care presupune un anumit raport al beneficiarului cu proprietatea, este imposibil de pus în practică fără clarificarea drepturilor de proprietate. Orice proiect care urmează să fie depus spre finanţare cu fonduri UE - dar nu numai, pentru că şi finanţarea prin creditare are aceeaşi problemă - porneşte de la dovedirea dreptului de proprietate şi extrasul CF care atestă calitatea de proprietar a solicitantului. Dacă nu eşti proprietar sau nu ai altă formă de folosinţă asupra terenului, nu vei putea obţine niciodată fonduri pentru a întreprinde ceva pe acel teren. În multe situaţii, stabilirea dreptului de proprietate se face prin instanţa de judecată, unde omul se loveşte de taxa de timbru, care adesea e foarte mare.

- Despre ce valori vorbim?

- Pentru un partaj sau o succesiune, dacă se face şi partaj succesoral, taxa este de 5% din valoarea masei succesorale. Am avut multe situaţii când valorile erau de ordinul miilor de lei sau, la terenuri mai multe şi mai fărâmiţate, chiar de ordinul zecilor de mii de lei. Pentru mulţi cetăţeni aceste sume sunt prohibitive. În trecut era o taxă fixă. Nu spun că era corect să fie de 17-18 lei, dar poate ar trebui tot o taxă de timbru fixă, stabilită la valori suportabile (eventual indexată anual cu inflaţia), pentru ca oamenii să-şi intabuleze terenurile pe numele lor, să nu rămână pe numele bunicilor sau părinţilor. Deci, aceste costuri trebuie reaşezate aşa încât dreptul la proprietate să nu fie un drept prezumat, ci unul real.

"Sunt soluţii pentru a avea mai puţine procese"

- Ca avocat practicant "la firul ierbii", ce poate fi făcut pentru ca românii să nu se mai judece atât de mult?

- Ar fi multe de schimbat, mai ales în Codul de procedură civilă. Dau un exemplu care contrastează cu cel privind taxele de timbru. În procesele de stabilire a dreptului la proprietate în cazul plângerilor contravenţionale, petentul plăteşte doar 20 lei taxă de timbru, şi atunci sigur că instanţele de judecată sunt supraaglomerate cu plângeri contravenţionale. Aşadar, dacă ar creşte corespunzător taxa de timbru şi în cazul acestor plângeri, automat petentul s-ar gândi mai bine dacă deschide asemenea procese. Pe cale de consecinţă, un judecător nu ar mai avea într-o zi 10-20 de astfel de procese, ci s-ar ocupa de altele, s-ar echilibra încărcarea instanţelor astfel încât actul de justiţie să se desfăşoare în condiţii civilizate. E doar un exemplu, dar mai sunt şi alte reglementări posibile pentru a avea mai puţine procese şi a asigura mai multă cursivitate actului de justiţie.

- Avem o legislaţie stufoasă, neclară şi totuşi lacunară. Care ar fi remediul?

- Cauza este faptul că un domeniu e uneori reglementat de mai multe dispoziţii cu rang de lege, amendate şi normate mai apoi prin ordonanţe de urgenţă, ordonanţe simple, ordine de ministru etc. Toate ar trebui centralizate şi simplificate, ceea ce noi vrem să facem în următorii ani, pentru a avea o legislaţie clară, precisă şi predictibilă. Inclusiv nouă, avocaţilor, ne e foarte greu să ţinem pasul cu modificările legislative. Dau ca exemplu Codul de procedură penală: deşi se aplică de aproape 7 ani, sunt peste 100 de decizii ale CCR care declară neconstituţionale anumite prevederi, iar Parlamentul nu a reacţionat în 45 de zile ca să pună în acord prevederile cu deciziile CCR. Rezultatul e un haos juridic care nu face decât să submineze încrederea cetăţeanului în actul de justiţie. Orice pas înainte în acest teritoriu e o misiune delicată, dar această misiune ne poate valida ca liberali.

- Ce e de făcut cu legile justiţiei, masacrate de PSD?

- (după un oftat lung) Este o provocare pentru viitorul Parlament să realizeze un consens politic, aşa încât legile justiţiei să fie reglementate clar, suplu, durabil şi eficient, pentru a ieşi din impasul cauzat de legile adoptate de PSD.

"Digitalizarea va schimba semnificativ lucrurile"

- Ca practicant al Dreptului, cum apreciaţi că funcţionează Justiţia, dincolo de cadrul legal? Cum funcţionează instanţele, parchetele?

- Dificultăţile decurg din legislaţia pe care o avem, fiind accentuate şi de lipsa de personal, iar mai nou şi de criza sanitară. Sunt foarte multe de făcut pe viitor, digitalizarea va schimba semnificativ lucrurile. Tot mai multe cauze se vor desfăşura prin videoconferinţe şi acest lucru va duce probabil la degrevarea instanţelor de anumite dosare care vor putea fi soluţionate prin proceduri administrativ-jurisdicţionale.

- De ce lege aţi vrea, ca deputat, să vă fie legat numele?

- Prea mulţi politicieni i-au obişnuit pe oameni cu tot felul de promisiuni. Eu prefer să spun că sunt interesat de instituirea unor proceduri care să ducă la o administraţie mai eficientă, iar pentru asta trebuie corectat în primul rând Codul administrativ, adoptat printr-o Ordonanţă de Guvern care nu e decât fantoma unei legi declarate anterior neconstituţionale. Vedeţi recentele anomalii cu validarea mandatelor consilierilor, primarilor şi preşedinţilor de CJ: chiar şi acum, la două luni după alegerile locale, nu avem constituite multe consilii locale, nu avem primari cu jurământul depus şi cu atribuţiile preluate, viceprimari... Pe vechea Lege a administraţiei publice locale erau proceduri simple, dar PSD a creat haos cu Codul administrativ.

- V-aţi asuma transpunerea în lege a propunerilor formulate recent de mai mulţi intelectuali români privind instituirea unor norme pentru eliminarea imposturii academice şi transparentizarea CV-urilor angajaţilor publici?

- Răspunsul meu este foarte simplu: da, fără rezerve!

Comandat de PNL Bihor, tipărit de SC Bihor Media SRL, tiraj 3.700, cod mandatar financiar 11200025

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
0 Comentarii
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.0172 RON
  • 1 EUR = 4.8737 RON
  • 1 HUF = 0.0135 RON