O orădeancă lovită de un motostivuitor într-un magazin Kaufland va primi daune morale de 25.000 de lei, după ce Curtea de Apel Oradea i-a dat dreptate - prin sentință definitivă - în procesul intentat companiei Kaufland România SCS, anunță site-ul Clujust.ro, care redă pe larg deciziile instanțelor.
Potrivit site-ului menționat, totul a pornit de la o întâmplare din 5 decembrie 2018. „O femeie în vârstă de 69 de ani, în timp ce se afla la cumpărături într-un magazin Kaufland din Oradea, fără să observe, a fost lovită de un motostivuitor condus de către un angajat al magazinului. Imediat ce a fost lovită de motostivuitor, bătrâna a căzut la pământ”, arată sursa citată.
Femeia a ajuns la Unitatea de primire a Urgențelor, iar ulterior a fost nevoită să poarte bandaje de imobilizare timp de 18 zile. Potrivit certificatului medico-legal depus la dosar, victima s-a ales cu numeroase leziuni, în special la mâini și picioare, suferind inclusiv o fractură de claviculă. Medicii legiști au stabilit că are nevoie, în total, de 30-35 de zile de îngrijiri medicale ca să se vindece.
Orădeanca a dat în judecată compania Kaufland România SCS, iar atât Judecătoria Oradea și Tribunalul Bihor, cât și, în final, Curtea de Apel Oradea i-au dat dreptate.
Un proces șicanator
Orădeanca lovită de motostivuitor a cerut obligarea companiei la plata unei sume de 25.000 lei reprezentând contravaloarea prejudiciului moral suferit ca urmare a accidentului, și la plata a 597,3 lei daune materiale și cheltuieli de judecată. Kaufland România a cerut, în schimb, respingerea acţiunii ca neîntemeiate, susținând între altele și că victima nu ar fi făcut dovada cheltuielilor pentru îngrijirea leziunilor.
„Daunele morale solicitate în cazul de faţă sunt exagerat de mari, analiza trebuind să fie una in concreto faţă de toate cauzele producerii efectelor vătămătoare, netrebuind să aibă relevanţă centrală pentru instanţa de judecată cuantumul pretenţiilor privind daunele morale solicitate de către părţile civile, întrucât acestea pot fi uneori total nejustificate, exagerate, fără măsură, iar această practică este întâlnită frecvent", au depus la dosar cei de la Kaufland.
Mai mult, cu toate că reprezentanții companiei au susținut că nu încercau să minimalizeze suferința pricinuită victimei, au catalogat acțiunea victimei ca... șicanatoare: "Dat fiind caracterul şicanator şi vădit nefondat al acţiunii, precum şi faptul că prezenta acţiune a necesitat serviciile specializate ale unui avocat, intimata se vede nevoită să solicite instanţei acordarea cheltuielilor de judecată ocazionate de prezenta acţiune".
Ce au spus judecătorii
Și, totuși, judecătorii i-au dat dreptate femeii, apreciind că toate suferințele, restricțiile, tratamentele medicamentoase, ședințele de kinetoterapie și inclusiv cele de consiliere psiholgică impun acordarea unor daune morale.
În vreme ce Judecătoria Oradea a obligat Kaufland România SCS la plata sumei de 1.000 lei daune materiale și a sumei de 15.000 de lei daune morale, Tribunalul Bihor a majorat daunele morale, obligând compania la plata sumei de 597,3 lei (daune materiale) precum și la plata sumei de 25.000 lei ca daune morale.
„Tribunalul a avut în vedere o serie de criterii, cum ar fi: consecinţele negative suferite de apelanta V.I. pe plan fizic şi psihic, importanţa valorilor morale lezate, măsura în care au fost lezate aceste valori şi intensitatea cu care au fost percepute consecinţele vătămării, măsura în care i-a fost afectată situaţia familială şi socială. Totodată, instanţa a avut în vedere un anumit echilibru între prejudiciul moral suferit şi despăgubirile acordate, în măsură să permită celui prejudiciat anumite avantaje care să atenueze suferinţele morale, fără a se ajunge însă în situaţia îmbogăţirii fără just temei”, au explicat magistrații.
Accidentul i-a afectat victimei situaţia familială, profesională şi socială, au mai subliniat aceștia. Femeia este singură, iar viața ei a fost cu atât mai afectată de eveniment cu cât depindea mereu de cineva. Potrivit declarațiilor unui martor, victima a fost ajutată în perioada respectivă de o familie, care a dus-o pe aceasta la medic, la cimitir, a ajutat-o cu cumpărăturile. „O despăgubire derizorie, cum este cea solicitata de către recurenta (Kaufland – n.red), duce la minimalizarea caracterului grav al faptei săvârşite şi a consecinţelor grave ale acesteia", se mai arată în decizia instanței.
Și Curtea de Apel Oradea a dat dreptate victimei, constatând nul recursul declarat de Kaufland la decizia Tribunalului și menținând-o în întregime. De asemenea, Kaufland a fost obligată și la suma de 1.000 lei, cheltuieli de judecată în recurs, reprezentând onorariu avocaţial. Decizia - pronunțată pe 22 septembrie 2020 - este definitivă.
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.