URMĂREȘTE-NE PE
JOI, 28 MARTIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Primăria Oradea a decis să modifice regulamentul de salubrizare. La fel cum deja ne-a obișnuit, schimbarea s-a făcut fără o dezbatere publică serioasă. Mi se pare o greșeală strategică, pentru că despicarea firului în patru atunci când e vorba de problemele tuturor locuitorilor poate duce la soluții bune, unde mai pui că elimini din start suspiciunile și speculațiile.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Oradea și Bihorul au ajuns într-o perioadă fastă, cum din perspectiva dezvoltării infrastructurii n-au mai cunoscut niciodată. Anul acesta se deschid circulației o mulțime de noi drumuri, vreo 70 de kilometri: legătura centura Oradea - Autostrada Transilvania (chiar la finele acestei săptămâni), plus centurile Sânmartin, Aleșd, Beiuș, Oșorhei, Nojorid, Sântandrei (în vară). „Miracolul” ar putea fi explicat prin faptul că 2024 e an electoral. Și, da, este! Dar, totuși, nu asta-i explicația, ci parcurgerea întregii evoluții de la germinarea la coacerea proiectelor.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Sunteți mulțumit de noile trasee de tramvai gândite de OTL pentru a asigura un flux mai bun în oraș?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Din data de 31 martie, România devine, parțial, parte a spațiului de liberă circulație Schengen, aspect care ar trebui să ne bucure, ca națiune, deoarece vine după un îndelung proces de negociere cu celelalte state ale Uniunii Europene, aspectele privind negocierea cu Austria fiind comentate pe larg în ultima perioadă.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
25 Iulie 2017, 08:09

Judeţ la shopping: Lipsită de proiecte, conducerea Consiliului Judeţean toacă banii pe imagine şi protocol

Judeţ la shopping: Lipsită de proiecte, conducerea Consiliului Judeţean toacă banii pe imagine şi protocol AFARĂ-I VOPSIT GARDUL. Mesajul de Crăciun bilingv atârnat astă-iarnă pe clădirea Consiliului Judeţean la dorinţa preşedintelui Pásztor Sándor, a încântat probabil mulţi orădeni. Satisfacţia le poate trece, însă, dacă află preţul: 22.747 lei. În plus, pentru iluminatul festiv al instituţiei au mai fost tocaţi peste 75.000 lei, adică în total aproape 23.000 euro
Judeţ la shopping: Lipsită de proiecte, conducerea Consiliului Judeţean toacă banii pe imagine şi protocol POZAR DE CURTE. Şeful CJ, Pasztor Sandor, şi-a tocmit fotograf care să-i imortalizeze participarea la diverse evenimente, extravaganţă care nu-i trecuse prin minte niciunuia dintre predecesori. Anul trecut, în septembrie, serviciile fostului fotoreporter Csikos Rollánd au fost plătite cu 7.000 lei, iar anul acesta cu 18.000 lei. Deh, obrazul subţire cu cheltuială se ţine...
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

În campanie promiteau să ridice nivelul de trai al bihorenilor, fiindcă merită tot ce-i mai bun. După un an în fruntea judeţului, au ajuns la concluzia că tot ce-i mai bun merită ei, aleşii!

BIHOREANUL vă prezintă lista achiziţiilor făcute în ultimul an de conducerea CJ, document ce confirmă nu doar lipsa vreunui proiect de dezvoltare a judeţului, ci şi dezvăluie felul în care sunt cheltuiţi banii instituţiei, pentru satisfacerea capriciilor propriilor şefi.

Invitaţie la transparenţă

Cu mai bine de o lună în urmă, pe 7 iunie, în baza Legii 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public, BIHOREANUL solicita Consiliului Judeţean situaţia tuturor achiziţiilor şi plăţilor făcute în anul scurs de la instalarea în funcţie a preşedintelui Pásztor Sándor şi vicepreşedinţilor Ioan Mang şi Traian Bodea, evidenţiate contabiliceşte în aşa numitele balanţe de verificare analitice, pe conturile 401 (furnizori) şi 404 (furnizori din imobilizări). Mai pe înţelesul tuturor, ce "cumpărături" şi plăţi a făcut instituţia în ultimul an, de la cine şi la ce preţuri...

Solicitarea era cu atât mai întemeiată cu cât legea obligă toate autorităţile publice să pună la dispoziţia oricărei persoane interesate toate informaţiile privind achiziţiile, iar anul trecut, atât în campanie, cât şi după ce a fost ales, preşedintele Pásztor promitea transparenţă.

Deşi informaţiile puteau fi transmise prompt în format electronic, fiind disponibile în contabilitate, responsabilul CJ cu transparenţa, Adrian Simon, le-a dat fix după 30 de zile, termenul maxim prevăzut de lege. Şi pe acelea incomplete...

"Pe sărite"

Cu puţine excepţii (cazul Bibliotecii Judeţene, Filarmonicii şi al Centrului Judeţean de Resurse şi Asistenţă Educaţională), documentele de la instituţiile subordonate nu prezintă nici furnizorii, nici bunurile şi serviciile achiziţionate, nici preţurile, utilizând termeni vagi, precum "alte cheltuieli şi servicii executate de terţi" sau "alte bunuri şi servicii".

În ce priveşte plăţile CJ, datele au fost "periate", din selecţie fiind sărite, de exemplu, cele privind deplasările în ţară şi străinătate (destinaţii, scop, costuri, durată, mijloace de transport, diurne etc). Chiar şi aşa, cenzurată, lista achiziţiilor CJ e cât se poate de relevantă pe de o parte pentru absenţa oricărui proiect nou care să aducă venituri judeţului, iar pe de alta pentru apetitul conducerii pentru poleială şi atenţia faţă de încasările firmelor furnizoare de bunuri şi servicii.

Documentul relevă că între 1 iunie 2016 - 1 iunie 2017 CJ a organizat doar 7 licitaţii deschise, pentru bunuri, servicii şi lucrări a căror valoare depăşeşte echivalentul în lei al sumei de 30.000 euro, adică pragul de la care, conform legii, achiziţiile pot fi făcute numai prin proceduri transparente, care să asigure o competiţie între cât mai multe firme şi, deci, preţuri cât mai bune. Niciuna dintre achiziţii nu e legată, însă, de vreun proiect nou pe care să-l fi lansat actuala conducere a CJ, majoritatea vizând fie continuarea proiectelor celei anterioare, fie achiziţii curente.

Consultanţă şi maşini

Concret, pe 26 octombrie 2016 CJ a achiziţionat de la Media One SRL Ploieşti, cu 1,79 milioane lei, asistenţă tehnică în cadrul proiectului SMID (Sistemul de Management Integrat al Deşeurilor), iar pe 15 martie 2017 "servicii suplimentare de supervizare lucrări construcţii" în acelaşi proiect, cu 303.500 lei, de la Eptisa România SRL.

Pe 1 noiembrie a fost contractată prin licitaţie continuarea de "reparaţii capitale şi amenajări interioare Muzeul Ţării Crişurilor", pentru 5,99 milioane lei, cu Euras SRL Satu Mare, iar pe 18 noiembrie 2016, respectiv 24 februarie 2017 şi 8 mai 2017 achiziţia produselor din programul lapte-corn: panificaţie (de la Logistic Media Pop Art SRL Turda - 2,70 milioane lei), lactate (Lactate Bicos SRL Orţişoara, Timiş - 483.714 lei) şi mere (Ar Linia Tea SRL Arad - 291.014 lei).

În aceeaşi perioadă, CJ a făcut şi câteva achiziţii prin cereri de oferte. Pe 18 octombrie 2016 a cumpărat cu 152.500 lei o maşină pentru Centrul Militar Judeţean şi una pentru ISU de la Auto Bara SRL, carburanţi pentru ISU de la Rompetrol (10.416 lei) pe 5 octombrie, iar pe 3 noiembrie încă două maşini de la Auto Bara, cu 65.319 lei, pentru uzul propriu. Tot de la Auto Bara, CJ a mai cumpărat pe 22 decembrie 2016 o autoutilitară, iar pe 22 martie 2017 echipamente pentru Centrul de Salvatori montani, cu 255.655 lei, de la Alpin Expe SRL.

În fine, pe 17 mai 2017 a achiziţionat cu 333.025 lei de la Eta Automatizări Industriale Timişoara servicii de monitorizare a transportului judeţean, iar pe 19 mai 2017 marcaje rutiere de la Drumuri Orăşeneşti, Drumuri Bihor şi Dumexim (12.687 lei).

Felicitări şi... miere

Dacă lista titlurilor produselor şi serviciilor achiziţionate prin licitaţii şi selecţii de oferte nu depăşeşte o pagină, cea a denumirilor bunurilor şi prestaţiilor contractate prin încredinţare directă se întinde pe patru pagini şi relevă că în anul scurs de la instalare actuala conducere a CJ a cumpărat produse de protocol de peste 122.000 lei (27.111 euro) şi servicii pentru uzul propriu, inclusiv de fotografiere, de 329.000 lei (peste 73.000 euro).

La capitolul articolelor de protocol, în topul furnizorilor se detaşează Duran’s Press, firmă deţinută de fotograful Ovidiu D. Pop (foto), consacrată pe piaţa de profil, care a încasat în ultimul an de la CJ peste 92.000 lei pentru diverse cărţi, cutii, pixuri, felicitări, vederi, umbrele, agende, calendare, sacoşe şi chiar miere de salcâm.

Astfel, CJ a cumpărat felicitări de la Duran’s Press pe 8 decembrie 2016 (300 bucăţi a câte 4,15 lei), pe 9 decembrie (80 bucăţi tot la 4,15 lei), pe 15 decembrie (200 x 4,15 lei), pe 16 decembrie (970 x 3,70 lei), plus vederi în limba maghiară (10 x 47,67 lei şi încă 10 x 42,86 lei). Anul acesta, au urmat felicitări personalizate de Paşti, pe 10 aprilie (300 bucăţi) şi 11 aprilie (încă 300) la 3,70 lei, tot pe 11 aprilie alte 970 bucăţi (la 2,85 lei), iar pe 12 aprilie încă 970 bucăţi (la acelaşi preţ).

Pe 1 noiembrie 2016 CJ a cumpărat de la Duran’s 20 borcane cu miere de 240 grame cu 15 lei bucata, iar anul acesta, pe 5 mai, alte 500, cu acelaşi preţ. Tot pe 1 noiembrie anul trecut, a comandat de la Duran’s pixuri din lemn (50 x 37,45 lei) şi cutii pentru vinuri (30 x 115,34 lei), iar anul acesta, pe 5 mai, încă 50 de cutii (la 105,40 lei/buc).

Agende "materne"

CJ a comandat cantităţi mari de agende şi calendare, multe personalizate în limba maghiară. Anul trecut, pe 20 octombrie, a cumpărat de la Duran’s Press agende Office Big (30 bucăţi x 26 lei), Bref (20 x 18,58 lei), Office CH (30 x 28,73 lei), Prestige (21 x 37 lei) şi Lux PN (25 x 17,23 lei). Patru zile mai târziu, a achiziţionat încă 150 agende Basic (10,21 lei/buc), iar pe 1 noiembrie agende Pannon în limba maghiară (4 x 27 lei). După încă o zi, a mai comandat încă 40 de agende B5 în limba maghiară (15,33 lei/buc), iar pe 10 noiembrie alte 4 Pannon B5 în maghiară (27 lei/buc). În fine, anul acesta, pe 10 mai, şi-a completat colecţia cu 200 de umbrele personalizate, la 34,40 lei/bucata!

Contactat de BIHOREANUL, patronul Duran’s Press afirmă că este furnizor "tradiţional" încă din vremea când CJ era condus de fostul şef al UDMR Bihor, Alexandru Kiss, relaţiile contractuale fiind continuate de succesorii acestuia, PNL-iştii Radu Ţîrle şi Cornel Popa, care îi comandau în special felicitări, agende şi calendare, precum şi cunoscuta "Monografie a judeţului Bihor", date fiind calitatea, preţurile lucrărilor, dar şi execuţia rapidă.

"Schimb de cărţi"

După instalarea preşedintelui Pásztor Sándor, pe lângă monografia judeţului, într-adevăr reprezentativă (livrată pe 5 aprilie 2017 în 300 de exemplare, la preţul unitar de 57,15 lei), Duran’s a oferit CJ şi "Oradea mea" (furnizată în 70 exemplare pe 22 decembrie 2016, la 57,15 lei), plus încă 16 titluri, toate în limba maghiară.

Pe 1 noiembrie 2016, CJ a cumpărat de la firma lui Pop volumul "Orok Erdely" (Ardealul pentru totdeauna, 2 x 40,95 lei), "Igezo Erdely" (Fermecătorul Ardeal, 1 buc la 37,14 lei), "Erdely varosok" (Oraşe din Ardeal, 4 x 23,81 lei), "Erdely varak" (Cetăţi din Ardeal, 4 x 51,43 lei), "Erdely templomok" (Biserici din Ardeal, 5 x 37,14 lei), "Erdely termeszeti" (Natura din Ardeal, 2 x 36,19 lei) şi "Erdely buvoleteben" (Fermecaţi de Ardeal, o bucată la 23,81 lei). Seria a continuat în 16 mai 2017 cu "Nagy rajziskola" (Şcoala de desen, 2 x 110,48 lei), "Portre es kezrajzolas" (Portrete şi desene, 3 x 55,24 lei), "Rajz ABC" (ABC-ul desenului, 3 x 55,24 lei), "Az emberi test" (Corpul uman, 7 x 28,57 lei), "Tradicionalis magyar konhya" (Bucătărie tradiţională maghiară, 4 x 40,95 lei) şi "Erdely Legszebb kozepkori templomai" (Cele mai frumoase biserici medievale din Ardeal, 5 x 61,90 lei).

Surpriza, a aflat BIHOREANUL, e că aceste cărţi în limba maghiară, făcute cadou de preşedintele CJ fie unor delegaţii din Ungaria, fie unor elevi de la şcolile maghiare, Duran’s le-a achiziţionat de la SC Libris Illyes, firmă la care este acţionar soţia directorului de cabinet al lui Pasztor, Králik Loránd. "Eu cumpăr cărţi de la Králik şi le revând, iar el cumpără cărţi de la mine", explică Pop. Reciproc avantajos...

Festinus Hungaricus

Supremaţia Duran’s nu se opreşte la articole de protocol, pe 19 august 2016 firma încasând 12.000 lei pentru "realizare cod de conduită salvatori montani", iar pe 7 februarie 2017 încă 10.783 lei pentru o "masă rotundă" în cadrul unui proiect.

Este, totuşi, ameninţată de o nouă firmă aflată în graţiile conducerii CJ, Festinus SRL, înregistrată la Sântimreu şi deţinută de Debreczeni Sándor (foto), fost director de programe la Uniunea Studenţilor Maghiari, consilier la Secretariatul General al Guvernului (în 2009), membru (în acelaşi an) în Consiliul de Administraţie al fostei RAPAS (acum Administraţia Domeniului Public), şi acţionar la încă două firme, Mirror Proiect şi Conjux Productions.

Având ca obiect de activitate "organizarea de târguri, expoziţii şi congrese", pe 7 decembrie 2016 Festinus a livrat CJ 1.500 "căni personalizate" (la 7 lei bucata), iar în 2017 tipărituri şi servicii de peste 146.000 lei: pe 15 februarie 1.500 broşuri (la 3,60 lei/bucata), pe 9 martie încă 1.500 (la acelaşi preţ) şi pe 25 mai alte 3.000 (la 2,99 lei), iar pe 17 mai a facturat nu mai puţin de 85.033 lei pentru "organizare festival turistic-cultural".

"Eu am pus anunţurile pe SEAP şi când o entitate a ales oferta mea, am fost notificat", povesteşte Debreczeni, ca şi când alegerea firmei sale ar fi fost pur întâmplătoare. Cât despre broşurile furnizate CJ, toate au fost realizate pentru promovarea turismului, iar festivalul "turistic-cultural" a fost Varadinum, "pentru care am adus artişti din Ungaria".

O felie de tort şi-a adjudecat din partea CJ şi Sunysmart SRL, înregistrată la Săcueni, deţinută şi administrată de un anume Kelemen Gyula, care pe 20 septembrie 2016 a primit 100.000 lei pentru "organizare 5 evenimente".

Fiat Lux!

Şirul achiziţiilor directe de bunuri şi servicii în cantităţi mari şi scopuri "exotice" nu se opreşte aici. Anul trecut, preşedintele CJ Pásztor Sándor şi-a "tras" fotograf personal, ca şefii de state, pe 16 septembrie 2016 instituţia plătind 7.000 lei fostului fotoreporter Csikos Rollánd pentru "servicii de fotografiere şedinţe şi evenimente", iar anul acesta, pe 30 martie, încă 18.000 lei. Asta, deşi instituţia are propriul birou de presă, plus o agenţie de presă, dotată inclusiv cu aparate foto profesionale.

La fel, pe 20 decembrie 2016, CJ a plătit 22.747 lei firmei Ideart pentru "servicii de iluminat festiv - elemente decorative luminoase bilingve pentru sărbătorile de iarnă" (mesajul în limbile română şi maghiară pus de Crăciun pe clădire), iar pe 28 decembrie a dat firmei Ritmoteh SRL nu mai puţin de 75.294 lei pentru "lucrări pentru iluminat festiv" la sediul instituţiei.

Pe 21 martie, CJ Bihor a contractat de la Andy Trans Tour Serv SRL "servicii transport" socotite la "340 km x 2,2 lei", deşi deţine un parc auto propriu, inclusiv cu microbuze, iar pe 22 martie a achitat "3 buc. servicii cazare" în valoare de 10.214 lei către West Imperial Tour SRL, nu se ştie în beneficiul cui şi unde.

În fine, pe 28 octombrie 2016 instituţia a plătit 550 lei pentru "reparaţii curente birourile 2 şi 3" (45 metri pătraţi) firmei Cricket & Co Impex SRL şi încă 87.948 lei pentru "reparaţii curente birourile 6 şi 7" firmei Dumexim. Unul dintre ele este biroul vicepreşedintelui Ioan Mang, liderul PSD Bihor, ironizat la vremea aceea de BIHOREANUL că a cerut raderea întregii tencuieli, ca nu cumva să rămână vreun microfon îngropat. Iată că moftul politrucului l-a costat serios pe contribuabilul bihorean...


PERSIFLARE ŞI AROGANŢĂ
BIHOREANUL pretinde transparenţă

Joia trecută, profitând că preşedintele CJ Pásztor Sándor a susţinut o conferinţă de presă, BIHOREANUL a reiterat cererea formulată încă din 7 iunie pentru postarea "la vedere" a tuturor achiziţiilor publice, pe site-ul propriu şi pe cele ale instituţiilor subordonate, după modelul de bune practici al Primăriei Oradea şi instituţiilor subordonate Consiliului Local, şi de a actualiza permanent aceste informaţii, din oficiu şi integral. Cum solicitarea a rămas fără răspuns, redactorul şef al BIHOREANULUI i-a cerut expres şefului CJ să spună dacă este dispus la acest exerciţiu de transparenţă, ce poate oferi nu doar presei, ci şi cetăţenilor de rând, oglinda modului cum sunt folosite resursele financiare ale judeţului.

Pásztor, însă, nu doar că a refuzat să-şi asume acest lucru, susţinând că datele solicitate s-ar găsi atât pe SEAP (ceea ce este real, dar niciun cetăţean de rând nu consultă acest site), cât şi pe cel al CJ (ceea ce este fals), ci a şi răbufnit, plângându-se că BIHOREANUL ar fi cerut "conturile Consiliului Judeţean" (de parcă am fi cerut conturi private din străinătate) şi l-ar fi asaltat cu "70-80 de cereri" pentru furnizarea de informaţii (deşi numărul acestora nu se ridică nici măcar la 15 în ultimele 12 luni).

De aceeaşi aroganţă a dat dovadă şi "responsabilul cu transparenţa" al CJ, Adrian Simon (foto), care a persiflat redacţia pentru o eroare de culegere, deoarece a scris greşit anul 2017 (2107) când a cerut informaţii privind sumele cheltuite pentru deplasări de CJ Bihor pe luna trecută. Dovedind o atitudine nepermisă posesorului unei funcţii publice, care îndeplineşte şi rol de comunicator, Simon a răspuns, sub antetul instituţiei, că aceste informaţii nu sunt încă la dispoziţia CJ şi nici nu pot fi prognozate.

Poate, în schimb, să prognozeze BIHOREANUL ce se va întâmpla cu un judeţ condus de asemenea politruci: nimic bun!

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
2 Comentarii
Fotograf propriu pentru sefu
Se practica la functiile astea mari de presedinte: si presedintele Frantei cu 80 milioane de locuitori si-a angajat. Un presedinte al Bihorului cu 400 de mii de locuitori, de consiliu judetean de ce nu si-ar angaja fotograf? Dar si presedintele Frantei a fost criticat pentru felul in care se crede elita ce merita sa fie tinut in lux, inclusiv cu hair-stylist propriu, sa dea bine in poze..
Postat 25 Iulie 2017, 22:44 de unu
oare poate fi adevarat?
astia chiar pot fura si sa-si bata joc de noi fara sa-i deranjeze nimeni? si ne mai miram de cum arata drumurile judetene, ca nu avem marcaje si putem muri oricand din cauza lor.
Postat 25 Iulie 2017, 08:38 de Traian
count display
Ultimele Comentarii

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.5892 RON
  • 1 EUR = 4.971 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON