Inspectoratul Teritorial de Muncă Bihor şi-a făcut public raportul de activitate pe anul trecut, caracterizat prin pandemia Covid. Cum era de aşteptat, numărul salariaţilor activi a scăzut, dar uşor, la fel şi cel al angajatorilor.
Cele mai multe controale au fost desfăşurate în urma unor reclamaţii, iar cele mai multe sancţiuni au fost stabilite pentru munca la negru şi nerespectarea normelor de sănătate a muncii.
Sub 10.000 contracte de muncă suspendate
Potrivit raportului, făcut public sintetic joi printr-un comunicat de presă, conform registrului de evidenţă a salariaţilor, la 31 noiembrie 2020 în Bihor erau 23.213 angajatori activi (faţă de 22.357 la aceeaşi dată a anului 2019) şi 165.200 salariaţi activi (faţă de 166.623 la aceeaşi dată a anului 2019), numărul contractelor de muncă active fiind de 189.970 (comparativ cu 190.237 în 31 noiembrie 2019).
În ultima zi a anului trecut, în Bihor erau 8.213 contracte de muncă individuale suspendate, pentru şomaj tehnic, carantină, concediu pentru creşterea copilului, concediu paternal, concediu fără plată şi conform dispoziţiilor din perioada de urgenţă de primăvara trecută.
Multe reclamaţii
În ce priveşte acţiunile de control desfășurate de inspectorii ITM, acestea au fost executate atât în baza unor campanii ale Inspecţiei Muncii şi pentru cercetarea operativă a unor evenimente, cât şi ca urmare a unor petiţii şi din proprie iniţiativă (controale inopinate, de fond sau tematice, împreună/sau la solicitarea altor instituţii).
„Un număr important de vizite de inspecţie a fost efectuat ca urmare a sesizărilor primite de la cetăţeni”, se arată în informarea ITM Bihor, potrivit căreia în cursul anului trecut instituţia a primit 910 petiţii, cele mai frecvente aspecte sesizate vizând neplata drepturilor salariale și a concediilor medicale, neacordarea echipamentului individual de protecţie anti-Covid, neasigurarea unei instruiri corespunzătoare a personalului, existenţa unor schele mobile neasigurate împotriva alunecărilor, inexistenţa mijloacelor colective de protecţie împotriva căderilor de obiecte; neîncheierea contractului individual de muncă, neacordarea indemnizaţiei de concediu de odihnă neefectuat la plecarea din unitate, neîntocmirea actelor de modificare a clauzelor contractului individual de muncă, nerespectarea prevederilor legale cu privire la repausul săptămânal, nerespectarea prevederilor legale cu privire la munca suplimentară, nerespectarea prevederilor legale cu privire la sărbătorile legale.
Amenzi de aproape 7 milioane lei
În 2020, inspectorii ITM Bihor au făcut 3.329 controale, aplicând 5.166 sancţiuni contravenţionale, din care 503 amenzi în cuantum de 6.691.700 lei şi 4.663 avertismente.
Din totalul acţiunilor de control, 1.471 au vizat aspecte privind sănătatea şi securitatea în muncă, pentru care au fost aplicate 2.363 sancţiuni (88 amenzi în cuantum de 317.500 lei şi 2.275 avertismente). În domeniul relaţiilor de muncă s-au efectuat 1.858 controale, soldate cu 2.803 sancţiuni (415 amenzi în cuantum de 6.374.200 lei şi 2.388 avertismente).
Un număr de 2.542 sancţiuni (adică 91% din total) au fost stabilite pentru alte încălcări ale legislaţiei decât munca fără forme legale (în 2020 au fost depistate 569 persoane muncind la negru în 243 firme), nereguli pentru care au fost emise 60% din totalul amenzilor.
Specific pandemic
„Pe lângă combaterea fenomenului de muncă nedeclarată şi consolidarea culturii de prevenire a riscurilor de accidentare şi îmbolnăvire profesională, în anul 2020 s-a pus accent combaterea efectelor pandemiei de Covid -19”, afirmă raportul de activitate al ITM Bihor.
Pe această linie s-au efectuat controale la 239 angajatori şi s-au aplicat 44 sancţiuni contravenţionale (din care 26 amenzi în cuantum de 920.000 lei şi 18 avertismente).
Actele de încălcare a legislaţiei constatate de inspectori au vizat în principal primirea la muncă a unor persoane fără încheierea unui contract individual de muncă; primirea la muncă a unor salariaţi în perioada în care aceştia aveau contractele individuale de muncă suspendate; primirea la muncă în afara programului de lucru stabilit în cadrul contractelor individuale de muncă cu timp parţial.
În luna noiembrie s-a desfășurat şi o campanie naţională pentru verificarea modului de aplicare a prevederilor legale privind munca la domiciliu, telemunca, decalarea programului de lucru, securitatea și sănătatea la locul de muncă, în vederea reducerii riscului de contaminare cu Covid, la angajatorii cu peste 50 de salariați, fiind aplicate 39 sancţiuni contravenţionale (din care o amendă în cuantum de 2.000 lei şi 38 avertismente), dispunându-se, evident, şi remedierea deficienţelor constatate.
Acestea au constat în nerespectarea prevederilor art. 119 din Legea nr. 53/2003 republicată privind obligația de a ține la locul de muncă evidența orelor de muncă prestate zilnic de fiecare salariat, cu evidențierea orei de începere și de sfârșit a programului de lucru; nedecalarea programului de lucru astfel încât între salariați să se asigure existența unui interval de o oră de la începerea și la terminarea programului de muncă într-o perioadă de 3 ore; nerespectarea clauzelor art. 11 lit.a) - lit. d) din Legea nr. 81/2018 privind reglementarea activităţii de telemuncă (exemplu: nerespectarea obligației de a prevedea în contractul individual de muncă sau în actul adițional al acestuia prestarea unei activități în regim de telemuncă).
De asemenea, inspectorii ITM au constatat numeroase abateri constând în existenţa unor programe de muncă nediferenţiate, nefolosirea măştilor de protecţie, lipsa triajului epidemiologic pentru vizitatori, inexistenţa dovezilor care să ateste siguranța epidemiologică în transport, neprogramarea pauzelor de masă etc.
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.