URMĂREȘTE-NE PE
SÂMBĂTĂ, 23 IANUARIE 2021
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Dacă până acum câteva luni marea problemă a orădenilor era dacă noul stadion trebuie să aibă 25.000 de locuri sau mai puţine, acum se pune problema dacă vom mai avea un nou stadion. Şi asta nu neapărat pentru că mulţi miniştri de la Bucureşti se întreabă la ce ne trebuie stadion pe foametea asta, din moment ce n-avem echipă de fotbal...
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Pentru cei care sperau asta, o veste tristă: PSD-ul nu este un partid pe cale de dispariţie. Dimpotrivă, e asemenea lui Iliescu, un bătrân care se încăpăţânează să rămână verde (a se citi roşu). Are electoratul său solid, format din nostalgicii, socialiştii, comuniştii şi stângiştii de stil nou, din pomanagiii şi dependenţii de ajutoarele sociale, din sudiştii şi tuciuriii patriei, uşor de cumpărat cu mărunţiş, din bugetari şi lefegii plantaţi şi lăsaţi să sporească şi să rodească prin pleiada de instituţii publice susţinute din greu de pălmaşii şi "liberalii" naţiei...
Zic şi eu
Adrian Cris
De ani de zile, tot felul de lideri sindicali, "dascăli" şi politicieni (aceştia, nota bene, doar când se află în opoziţie) repetă ca pe o mantră că marea problemă a învăţământului românesc este "subfinanţarea" (la fel sunt prezentate lucrurile şi în ce priveşte sistemul sanitar) şi că n-o să avem o societate educată până când guvernele nu vor aloca 6% din PIB acestui sector. 
Vorba lu' Lulu
Lucian Cremeneanu
Controversele din ultima vreme pe tema virusului, a pandemiei şi a vaccinului au scos în evidenţă diferenţe între oameni într-un mod mai de speriat decât vremea primelor alegeri libere de după 1989. Cei care au traversat acea perioadă ca adulţi îşi amintesc cu siguranţă cât de adânc intrase zâzania între prieteni, vecini şi rude pe tema politicii. Politica era un subiect nou şi savuros, o preocupare interzisă mulţi ani, şi reuşise să trezească în foarte mulţi oameni pasiuni nebănuite.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveți despre noul vaccin anti-Covid și despre campania de vaccinare gratuită declanșată de autorități?





De stiut

Avocatul Bihoreanului
Mircea Ursuta
Potrivit Codului administrativ, ministerele se aprobă de către Parlament, prin acordarea votului de încredere asupra Programului de guvernare şi a întregii liste a Guvernului, în procedura de învestitură. Ministerele se organizează şi funcţionează numai în subordinea Guvernului, potrivit prevederilor Constituţiei și codului administrativ.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Hepatita cronică activă autoimună este o afecţiune caracterizată printr-un proces necrotic şi inflamator continuu cu evoluţie spre ciroză şi insuficienţă hepatică. Leziunile hepatice progresive sunt rezultatul unui atac imunologic asupra celulelor hepatice. Predispoziţia către autoimunitate este în general moştenită în majoritatea cazurilor, iar specificitatea hepatică a acestor leziuni este declanşată de factori chimici sau virali (se cunosc cazuri de hepatită acută virală A sau B, aparent cu evoluţie bună, care evoluează spre hepatită cronică activă autoimună, probabil datorită predispoziţiei genetice).
04 Septembrie 2020, 08:05

Învaţă să zbori! Şcoală de zbor în Bihor, unde pasionaţii pot obţine licenţe pentru avioane mici, elicoptere şi planoare (FOTO / VIDEO)

Învaţă să zbori! Şcoală de zbor în Bihor, unde pasionaţii pot obţine licenţe pentru avioane mici, elicoptere şi planoare (FOTO / VIDEO) "ŞOFERI" ÎN AER. Lecţiile la ALB Aviation Training pentru licenţa de "private pilot" se fac pe avioane de dimensiuni mici Cessna (foto) şi Piper. La final, licenţa aceasta poate reprezenta pentru absolvenţi un prim pas spre o carieră în aviaţie. Dar şi dacă nu, măcar îţi oferă perspective de invidiat, cum e aceea a oraşului văzut de sus...
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

De ani de zile "casa" pasionaţilor de zbor din Bihor şi din împrejurimi, aerodromul din comuna Ineu a devenit, anul acesta, şi şcoală de zbor.

Singura din Bihor, şcoala ALB Aviation Training a primit autorizaţia din partea Autorităţii Aeronautice Civile Române şi a început să pregătească pasionaţi să devină piloţi de planoare, elicoptere sau avioane de dimensiuni mici. Întâi la sol, apoi în aer... 

Casa avioanelor 

Pe cerul Ineului, rare sunt perioadele în care nu apar "păsări" de mari dimensiuni. Aflat la circa 20 de kilometri de Oradea, aerodromul deschis încă din 2011 în cadrul complexului Kings Land a devenit în timp locul de întâlnire al pasionaţilor de zbor, cu avioane sau planoare, unii dintre ei deţinând propriile aeronave pe care le "parchează" în hangarele aerodromului. 

"Avem şi un aeroclub sportiv. Suntem aproximativ 25 de membri, dar nu toţi sunt piloţi. Unii vin doar şi zboară cu noi", spune David Nagy Molnar (dreapta), pilot şi administrator al aerodromului. Înainte de izbucnirea pandemiei, aici poposeau să alimenteze sau să facă o pauză din periplul lor aerian şi piloţi din ţări ca Franţa sau Germania. 

Din acest an, la Kings Land s-a deschis şi o şcoală de aviaţie, autorizată în luna februarie de Autoritatea Aeronautică Civilă Română. "Este singura şcoală de zbor din Bihor. Cei care voiau să înveţe erau nevoiţi să meargă până acum la Timişoara, în Arad sau în Ungaria, la Nyíregyháza", spune David, instructor şi co-fondator al şcolii alături de neamţul Patrick Puskeiler (stânga), pilot şi fost campion al Germaniei la planorism. De ani buni, acesta din urmă este membru al aeroclubului din Bihor şi petrece mult timp pe meleagurile noastre, perfecte - spune el - pentru planorism. 

Şcoală printre nori 

Cei doi sunt şi principalii instructori ai şcolii, alături de alţi colaboratori acreditaţi. Până acum, ALB Aviation Training, cum a fost denumită şcoala, a obţinut autorizaţia de a ţine cursuri pentru licenţe de planor şi motoplanor, inclusiv acrobaţii cu astfel de aeronave. Alţii optează să înveţe să piloteze avioane de dimensiuni mici. 

"Sunt două tipuri de licenţe: light aircraft pilot licence (LAPL) şi private pilot license (PPL). Prima o obţii dacă vrei să pilotezi, aşa, din pasiune, doar avioane cu masa maximă la decolare de 2 tone şi cu maximum 4 persoane, inclusiv pilotul", explică David. 

În schimb, licenţa PPL poate însemna primul pas pentru obţinerea licenţei comerciale, cu alte cuvinte a celei care îţi permite să transporţi pasageri ca pilot profesionist. "Cei care primesc această licenţă pot să piloteze avioane cu o masă totală la decolare de 5,7 tone şi cu până la 5 pasageri. Apoi pot continua spre o academie de zbor", spune instructorul. 

Pentru elicoptere, cursurile sunt evident adaptate, fiind ţinute în colaborare cu instructori externi din Bucureşti, dar şi cu o companie din Bihor care deţine elicoptere, numită Fly Company.

Nu e pentru oricine... 

Cum înveţi să zbori? "Pot spune că seamănă cu şcoala de şoferi, în sensul că întâi există un modul teoretic şi apoi unul practic", explică David. Desigur, dificultatea e mai mare. Spre exemplu, cei care învaţă să piloteze un avion învaţă - online, mai cu seamă din cauza pandemiei - materii ca navigaţie, legislaţie aeriană, aerodinamică, noţiuni tehnice despre aeronave, proceduri operaţionale, dar şi meteorologie.

Abia apoi urcă într-un avion, în prima fază alături de instructor. Pentru a obţine licenţa de private pilot e nevoie de cel puţin 45 de ore de zbor. "Din astea, cam jumătate elevul zboară alături de instructor, iar cealaltă jumătate singur, sub supraveghere", explică co-fondatorul şcolii.  

Cum aviaţia nu e un domeniu tocmai accesibil oricui, şi cursurile şcolii ALB Aviation Training sunt destul de costisitoare. Concret, un curs pentru obţinerea Private Pilot Licence costă în jur de 7.500 de euro, iar cu cheltuielile pentru obţinerea vizelor medicale şi cu taxele pentru examinarea finală, susţinută sub supravegherea Autorităţii Aeronautice Civile din România, suma urcă la circa 8.200 de euro. Ceva mai ieftin este cursul pentru pasiune, cum e cel pentru "light aircraft", acesta costând 6.000 de euro. 

Tu şi cerul 

Cei mai mulţi dintre elevii şcolii au început cursurile în perioada stării de urgenţă, învăţând online părţile teoretice. După 15 mai, la şcoala de aviaţie din Ineu au început să se ţină şi lecţiile propriu-zise de zbor, instructorii şi cursanţii purtând măşti ca să evite răspândirea virusului. 

Elevii nu sunt doar din Bihor, ci şi din alte zone ale ţării, cum ar fi Timişoara sau Braşov. Pasionat de aviaţie de multă vreme şi pilot de planoare din 1998, Daniel Mureşan (39 ani), un clujean mutat în Timişoara, a decis să se înscrie la şcoala din Ineu pentru a obţine licenţa de "private pilot". "Primele ore de zbor sunt mai grele, pe urmă începi să fii mai relaxat un pic şi să te coordonezi mai bine. Ca atunci când înveţi să mergi pe bicicletă...", spune bărbatul, care ia lecţiile pe un avion Cessna 150. Următorul "hop" e primul zbor "solo", adică fără instructor. "Instructorii sunt oameni experimentaţi şi îşi dau seama când eşti capabil să faci asta. La zborul acela eşti atât de concentrat pe ce trebuie să faci că nu-ţi dai seama cum trece. Realizezi abia apoi...", povesteşte el.

Deocamdată, Daniel nu se gândeşte la o carieră în acest domeniu, ci învaţă pur şi simplu din pasiune. "E un hobby, unul scump", râde el. Dar, totuşi, unul dintre puţinele hobby-uri care se practică printre nori...

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
0 Comentarii
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.0148 RON
  • 1 EUR = 4.8738 RON
  • 1 HUF = 0.0136 RON