URMĂREȘTE-NE PE
JOI, 25 APRILIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Nu credeam că se vor putea mobiliza 15.000 de oameni în acțiunea intitulată Misiunea Grivei, prin care se cer condiții mai bune pentru câinii abandonați și pentru sterilizarea lor. Iată că inițiativele cetățenești încep să capete forță și consistență. Poate n-ar fi fost lipsit de interes să se ceară și sterilizarea stăpânilor care-și abandonează animalele de companie...
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Oricât ar fi de digitalizată lumea și plin internetul de informații despre tot felul de locuri, inclusiv în imagini, nimic nu se compară cu plăcerea călătoriei, fie ea cât de scurtă, pentru a le vedea cu propriii ochi. Iar când de plăcerea asta vor avea parte sute, poate mii de copii de la țară, dintre care mulți nu au ieșit din comuna lor ori au ajuns în cel mai bun caz până în cel mai apropiat orășel, cu atât e mai meritorie orice inițiativă care îi ajută să capete această experiență, totdeauna de neuitat dacă e prima.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveți de noul proiect de realizare a unui drum nou între Paleu și Șoseaua Borșului, contestat de unii locuitori din Oncea?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Camera Deputaţilor a adoptat recent un proiect de modificare a legislaţiei în vigoare, prin care se prevede, în esenţă, că instanţele judecătoreşti nu vor mai putea reduce din oficiu onorariile achitate de justiţiabili avocaţilor, ci doar la cererea părţii adverse. 
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
04 Septembrie 2020, 08:05

Învaţă să zbori! Şcoală de zbor în Bihor, unde pasionaţii pot obţine licenţe pentru avioane mici, elicoptere şi planoare (FOTO / VIDEO)

Învaţă să zbori! Şcoală de zbor în Bihor, unde pasionaţii pot obţine licenţe pentru avioane mici, elicoptere şi planoare (FOTO / VIDEO) "ŞOFERI" ÎN AER. Lecţiile la ALB Aviation Training pentru licenţa de "private pilot" se fac pe avioane de dimensiuni mici Cessna (foto) şi Piper. La final, licenţa aceasta poate reprezenta pentru absolvenţi un prim pas spre o carieră în aviaţie. Dar şi dacă nu, măcar îţi oferă perspective de invidiat, cum e aceea a oraşului văzut de sus...
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

De ani de zile "casa" pasionaţilor de zbor din Bihor şi din împrejurimi, aerodromul din comuna Ineu a devenit, anul acesta, şi şcoală de zbor.

Singura din Bihor, şcoala ALB Aviation Training a primit autorizaţia din partea Autorităţii Aeronautice Civile Române şi a început să pregătească pasionaţi să devină piloţi de planoare, elicoptere sau avioane de dimensiuni mici. Întâi la sol, apoi în aer... 

Casa avioanelor 

Pe cerul Ineului, rare sunt perioadele în care nu apar "păsări" de mari dimensiuni. Aflat la circa 20 de kilometri de Oradea, aerodromul deschis încă din 2011 în cadrul complexului Kings Land a devenit în timp locul de întâlnire al pasionaţilor de zbor, cu avioane sau planoare, unii dintre ei deţinând propriile aeronave pe care le "parchează" în hangarele aerodromului. 

"Avem şi un aeroclub sportiv. Suntem aproximativ 25 de membri, dar nu toţi sunt piloţi. Unii vin doar şi zboară cu noi", spune David Nagy Molnar (dreapta), pilot şi administrator al aerodromului. Înainte de izbucnirea pandemiei, aici poposeau să alimenteze sau să facă o pauză din periplul lor aerian şi piloţi din ţări ca Franţa sau Germania. 

Din acest an, la Kings Land s-a deschis şi o şcoală de aviaţie, autorizată în luna februarie de Autoritatea Aeronautică Civilă Română. "Este singura şcoală de zbor din Bihor. Cei care voiau să înveţe erau nevoiţi să meargă până acum la Timişoara, în Arad sau în Ungaria, la Nyíregyháza", spune David, instructor şi co-fondator al şcolii alături de neamţul Patrick Puskeiler (stânga), pilot şi fost campion al Germaniei la planorism. De ani buni, acesta din urmă este membru al aeroclubului din Bihor şi petrece mult timp pe meleagurile noastre, perfecte - spune el - pentru planorism. 

Şcoală printre nori 

Cei doi sunt şi principalii instructori ai şcolii, alături de alţi colaboratori acreditaţi. Până acum, ALB Aviation Training, cum a fost denumită şcoala, a obţinut autorizaţia de a ţine cursuri pentru licenţe de planor şi motoplanor, inclusiv acrobaţii cu astfel de aeronave. Alţii optează să înveţe să piloteze avioane de dimensiuni mici. 

"Sunt două tipuri de licenţe: light aircraft pilot licence (LAPL) şi private pilot license (PPL). Prima o obţii dacă vrei să pilotezi, aşa, din pasiune, doar avioane cu masa maximă la decolare de 2 tone şi cu maximum 4 persoane, inclusiv pilotul", explică David. 

În schimb, licenţa PPL poate însemna primul pas pentru obţinerea licenţei comerciale, cu alte cuvinte a celei care îţi permite să transporţi pasageri ca pilot profesionist. "Cei care primesc această licenţă pot să piloteze avioane cu o masă totală la decolare de 5,7 tone şi cu până la 5 pasageri. Apoi pot continua spre o academie de zbor", spune instructorul. 

Pentru elicoptere, cursurile sunt evident adaptate, fiind ţinute în colaborare cu instructori externi din Bucureşti, dar şi cu o companie din Bihor care deţine elicoptere, numită Fly Company.

Nu e pentru oricine... 

Cum înveţi să zbori? "Pot spune că seamănă cu şcoala de şoferi, în sensul că întâi există un modul teoretic şi apoi unul practic", explică David. Desigur, dificultatea e mai mare. Spre exemplu, cei care învaţă să piloteze un avion învaţă - online, mai cu seamă din cauza pandemiei - materii ca navigaţie, legislaţie aeriană, aerodinamică, noţiuni tehnice despre aeronave, proceduri operaţionale, dar şi meteorologie.

Abia apoi urcă într-un avion, în prima fază alături de instructor. Pentru a obţine licenţa de private pilot e nevoie de cel puţin 45 de ore de zbor. "Din astea, cam jumătate elevul zboară alături de instructor, iar cealaltă jumătate singur, sub supraveghere", explică co-fondatorul şcolii.  

Cum aviaţia nu e un domeniu tocmai accesibil oricui, şi cursurile şcolii ALB Aviation Training sunt destul de costisitoare. Concret, un curs pentru obţinerea Private Pilot Licence costă în jur de 7.500 de euro, iar cu cheltuielile pentru obţinerea vizelor medicale şi cu taxele pentru examinarea finală, susţinută sub supravegherea Autorităţii Aeronautice Civile din România, suma urcă la circa 8.200 de euro. Ceva mai ieftin este cursul pentru pasiune, cum e cel pentru "light aircraft", acesta costând 6.000 de euro. 

Tu şi cerul 

Cei mai mulţi dintre elevii şcolii au început cursurile în perioada stării de urgenţă, învăţând online părţile teoretice. După 15 mai, la şcoala de aviaţie din Ineu au început să se ţină şi lecţiile propriu-zise de zbor, instructorii şi cursanţii purtând măşti ca să evite răspândirea virusului. 

Elevii nu sunt doar din Bihor, ci şi din alte zone ale ţării, cum ar fi Timişoara sau Braşov. Pasionat de aviaţie de multă vreme şi pilot de planoare din 1998, Daniel Mureşan (39 ani), un clujean mutat în Timişoara, a decis să se înscrie la şcoala din Ineu pentru a obţine licenţa de "private pilot". "Primele ore de zbor sunt mai grele, pe urmă începi să fii mai relaxat un pic şi să te coordonezi mai bine. Ca atunci când înveţi să mergi pe bicicletă...", spune bărbatul, care ia lecţiile pe un avion Cessna 150. Următorul "hop" e primul zbor "solo", adică fără instructor. "Instructorii sunt oameni experimentaţi şi îşi dau seama când eşti capabil să faci asta. La zborul acela eşti atât de concentrat pe ce trebuie să faci că nu-ţi dai seama cum trece. Realizezi abia apoi...", povesteşte el.

Deocamdată, Daniel nu se gândeşte la o carieră în acest domeniu, ci învaţă pur şi simplu din pasiune. "E un hobby, unul scump", râde el. Dar, totuşi, unul dintre puţinele hobby-uri care se practică printre nori...

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
0 Comentarii
count display
Ultimele Comentarii

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6567 RON
  • 1 EUR = 4.9761 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON