Aţi rămas marcaţi de colosalele spectacole ţinute la jumătatea lunii iunie în Piaţa Unirii? Cum care spectacole?! A, nici nu vă aminţiţi despre ce evenimente e vorba...
BIHOREANUL vă împrospătează memoria: Între 13 şi 15 iunie, Şcoala de Arte Francisc Hubic, finanţată din banii Consiliului Judeţean, a făcut un mega-chef cu muzică populară, clasică şi uşoară în centrul Oradiei. Petrecerea a fost, însă, grandioasă doar prin prisma banilor cheltuiţi "fără număr", nu şi ca impact, concertele strângând nici 1.000 de spectatori pe seară.
Powered by Bodea
Şcoala de Arte Francisc Hubic a avut şansa să-şi spele imaginea - pătată de scandalul recent al mazilirii managerului Marian Boboia, acuzat că a permis nereguli financiare, între care nerespectarea legii achiziţiilor publice şi plăţi fără documente justificative - prin organizarea Zilelor Şcolii, cu concerte în aer liber destinate publicului larg. A ratat-o în stil mare.
Evenimentele au fost anunţate la începutul lunii iunie de managerul interimar Liviu Buţiu, violonist şi dirijor al Orchestrei Rapsodia Bihoreană din cadrul instituţiei, care a preluat din mers organizarea lor. În Piaţa Unirii, au cântat, între 13-15 iunie, elevi şi profesori ai şcolii, precum şi invitaţi ca Mariana Deac, Florica Zaha, Vasile Coca, Florin Mariş Hinsu, Ionuţ Dolănescu, Matilda Pascal-Cojocăriţa, Maria Buză, Monica Davidescu, Vlad Miriţă, Bere Gratis, Nico, Ozana Barabancea, Horia Moculescu, Proconsul. Prezentatori au fost Alexandra Velniciuc şi Aurelian Temişan.
Evenimentul a fost girat, cu importanţa funcţiei, de însuşi vicepreşedintele Consiliului Judeţean, Traian Bodea, care s-a grăbit să convoace ziariştii la o a doua conferinţă de presă, numai pentru a se declara bucuros că o instituţie din subordinea CJ organizează "evenimente în aer liber, cu invitaţi de talie naţională, pentru orădeni".
Deşi cu acelaşi prilej se arăta nemulţumit de activitatea instituţiilor de cultură judeţene, de la care spunea că vrea "eficientizare", Bodea arunca lejer cu cifre, spunând că spectacolele costă "circa 250.000 lei", fără să intre în detalii. Un buget uriaş pentru un eveniment popularizat prin... două conferinţe de presă gratuite!
Bani de top, vedete second
Concertele de "anvergură" au venit şi trecut fără a atrage orădenii, căci Piaţa Unirii n-a fost nici pe departe plină, în niciuna din seri. Asta poate şi pentru că, în afara fanilor constanţi ai folclorului, ceilalţi nu au fost atraşi de invitaţi care nu mai apar de mult în topurile muzicale, nemaifiind în vogă. În plus, nici n-a fost vorba de apariţii inedite pe scenele locale, invitaţi precum Moculescu, Barabancea ori Temişan fiind obişnuiţi ai evenimentelor organizate în ultimii ani de Şcoala Francisc Hubic.
BIHOREANUL a vrut să afle cât a costat în final toată "distracţia", aşa că a cerut, încă din 15 iunie, în scris, o socoteală Consiliului Judeţean (care, brusc, n-a mai vrut să-şi asume evenimentul), precum şi Şcolii de Arte. Transmis într-un final, răspunsul s-a dovedit şocant: pentru cele trei seri de concerte s-au cheltuit nu mai puţin de 337.000 lei (74.000 euro), mult mai mult şi decât suma enunţată de Bodea.
Spre comparaţie, anul trecut cam acelaşi buget a fost alocat, din banii Primăriei dar şi din sponsorizări (!), pentru festivalul Toamna Orădeană, ce a inclus o mulţime de evenimente, între care concertele Robin & The Backstabbers, Direcţia 5, Holograf şi Carla’s Dreams (cea mai în vogă formaţie a momentului, care a strâns 15.000 de orădeni în Piaţa Unirii).
Tot aşa, anul acesta, municipalitatea a alocat 350.000 lei pentru organizarea tuturor activităţilor din cadrul Festivalului Medieval al Cetăţii (7-9 iulie), care va aduce la Oradea 200 de cavaleri şi luptători din toată ţara, concerte medievale, dar şi invitaţi ca Phoenix, Vama şi Subcarpaţi.
Scena, cât o garsonieră
Deşi nu mai sunt în vogă, artiştii de la Zilele Francisc Hubic s-au "vândut" foarte scump, concertele tuturor invitaţilor fiind plătite cu 170.000 lei (37.000 euro). O altă sumă exorbitantă a fost cheltuită pe scenotehnica evenimentului, nu mai puţin de 107.100 lei (23.500 euro), adică preţul unei garsoniere! În preţul achitat de "generoşii" de la Hubic nici măcar nu intră sonorizarea, ea costând alţi 25.187 lei (5.500 euro).
Că suma reprezintă un "tun" o arată simplul faptul că, făcând selecţii prin SEAP, municipalitatea orădeană plăteşte între 8.000 şi 15.000 euro pentru scenotehnică la evenimente care durează 3-4 zile. Cu tot cu sonorizare şi lumini!
Culmea este că Teatrul Regina Maria, instituţie care funcţionează şi ea în subordinea Consiliului Judeţean, are propria scenă mobilă, pe care-şi susţine spectacolele în aer liber, inclusiv unele de tip concert. Anii trecuţi, prin parteneriate, Teatrul a pus-o de mai multe ori la dispoziţia municipalităţii, gratuit, pentru diverse evenimente, astfel că e lesne de presupus că, dacă s-ar fi dorit "eficientizare", aşa cum predica Bodea, s-ar fi putut găsi o soluţie pentru folosirea ei şi de Şcoala de Arte.
În plus, s-au mai plătit sume serioase pentru cazări, mai precis 26.300 lei (5.700 euro), în vreme ce pentru pază s-au achitat 4.194 lei (900 euro), iar pentru "reclamă, publicitate, tipărituri" 4.375 lei, adică nici 1.000 euro. O analiză a presei locale arată, de altfel, că evenimentul nu a fost defel popularizat prin reclamă, aşa cum ar fi fost firesc dacă se urmărea atragerea publicului.
Capul în nisip...
În ciuda insistenţelor BIHOREANULUI, reprezentanţii Şcolii de Arte au refuzat să transmită o listă defalcată a furnizorilor de bunuri şi servicii contractaţi, nici sumele plătite pentru fiecare artist în parte. Informaţiile ar încălca, zic ei, "principiul concurenţei loiale" şi protecţia datelor personale, ignorând faptul că, potrivit legii, contractele de achiziţii din bani publici trebuie să fie publice, iar ele nu pot să conţină clauze confidenţiale. De altfel, instituţii ca Primăria Oradea le postează din oficiu pe site-ul propriu!
Cu chiu, cu vai, Şcoala a indicat doar numele firmelor pe care le-a plătit: Sinton Expert, WGS Security Group, Premiere Productions, Tunio, ABA Turism, informaţii din care se poate deduce doar că "partea leului" a luat-o firma de sonorizare a lui Radu George Tifor şi Dan Cristian Sabău, foşti oameni de radio, că oaspeţii au fost răfăţaţi la Ramada (4 stele) şi că aşa-zisa publicitate a constat doar în nişte afişe.
Deja tocmite
Întrebat despre cheltuielile mari alocate evenimentelor, managerul interimar al Şcolii de Arte, Liviu Buţiu (foto), se apără spunând că a ajuns la cârma instituţiei pe 26 mai a.c. şi aşa a preluat "sistemul". El arată că Zilele Şcolii au fost prinse în bugetul instituţiei, aprobat de CJ Bihor, şi fuseseră deja plănuite de ex-managerul Marian Boboia, cel mazilit. "O parte dintre contracte, cele cu artiştii, erau semnate deja de domnul Boboia, iar celelalte erau deja negociate", susţine el, dând de înţeles că totul era ca şi făcut. După cum era de bănuit, serviciile au fost selectate prin achiziţie directă, nu prin competiţii. "Din câte ştiu eu, nu s-au derulat prin SEAP", admite Buţiu.
BIHOREANUL a vrut să afle ce părere are şi vicepreşedintele Traian Bodea, cel care ieşise să anunţe cu surle şi trâmbiţe evenimentele "pentru orădeni", despre cheltuielile exorbitante cu cele trei seri de concerte. Deloc surprinzător, acesta arată acum cu degetul spre Şcoala Francisc Hubic. "Ei sunt direct responsabili. Le este în fişa postului să lucreze cât mai eficient cu banii publici. Va trebui să analizez ce este de făcut. Şi mie mi s-au părut sumele mari…". Politician veritabil, ce mai!
LA POLIŢIE!
Şcoală cu baiuri
În luna mai, managerul Şcolii de Arte Francisc Hubic, Marian Boboia (foto), care conducea instituţia de 30 de ani, a fost dat afară în urma unei evaluări care-i evidenţiase multe "hibe". CJ Bihor arăta că Boboia a fost mazilit după ce un control al Curţii de Conturi şi un audit intern au relevat abateri financiare grave: plăţi fără documente justificative, decontarea unor lucrări neexecutate şi utilizarea "neeconomicoasă şi ineficientă" a creditelor bugetare.
De asemenea, controalele arătau "încălcarea gravă a obligaţiilor prevăzute în legislaţia privind achiziţiile publice, Şcoala de Arte Francisc Hubic realizând toate contractele prin metoda încredinţării directe, nerespectând obligaţia ca cel puţin 40% din achiziţii să le efectueze prin mijloace electronice, oferite de operatorul SEAP, şi sustrăgându-se de la obligaţia de notificare către SEAP a tuturor achiziţiilor publice ce depăşesc 5.000 euro". Drept urmare, CJ Bihor şi-a dat instituţia subordonată pe mâna Poliţiei, care a început o anchetă.
În replică, Boboia spunea că lucrurile nu sunt atât de grave precum susţin auditorii, iar că o parte dintre probleme ar fi fost remediate, doar că realitatea descoperită de BIHOREANUL îl contrazice flagrant.
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.