Angajaţi în transporturile rutiere, feroviare, aeriene şi maritime au în grijă zeci şi sute de vieţi atunci când sunt la muncă. Într-o secundă, un şofer de TIR ori un conductor de locomotivă ar putea face zeci de victime, motiv pentru care, ca să-şi practice meseriile, trebuie să fie sănătoşi tun şi anual controlaţi de medici specializaţi.
Ministerul Transporturilor a descoperit însă că două clinici din Oradea, Avrona şi Medicris, s-au preocupat mai mult să facă bani decât să se asigure că cei care conduc sunt apţi s-o facă, aşa că le-a suspendat pe 2 ani dreptul de a mai acorda certificate medicale profesioniştilor din domeniu. Motivul? Au făcut controale în afara programului de lucru şi au testat şoferii cu medici... pediatri!
Unităţi neagreate
Indiferent că sunt şoferi, vatmani, piloţi, mecanici de locomotive ori marinari, angajaţii din transporturi sunt obligaţi prin lege să-şi facă anual analize medicale şi să fie consultaţi de o comisie de specialişti în medicină internă, chirurgie, oftalmologie, ORL, neurologie şi psihiatrie, care să constate dacă sunt apţi sau nu de munca în acest domeniu. Tot conform legii, comisiile pot funcţiona doar în clinici autorizate de Ministerul Transporturilor, controlate la rândul lor anual de specialişti de la Bucureşti.
În urma verificării din luna februarie a acestui an, două clinici de profil din Oradea, Avrona şi Medicris, au rămas pentru 2 ani fără aşa-numitul certificat de agreare. "Retragerea certificatului implică imposibilitatea unităţilor medicale şi psihologice de a-şi mai desfăşura activitatea de examinare medicală şi psihologică în siguranţa transporturilor", a explicat, la solicitarea BIHOREANULUI, biroul de presă al Ministerului.
Nereguli de tot felul
Decizia care, practic, suspendă dreptul celor două clinici de a mai certifica starea medicală a angajaţilor din transporturi a fost luată în urma neregulilor găsite de echipele de control. La Medicris, s-a descoperit că numărul examinărilor medicale şi psihologice depăşea limitele zilnice impuse de lege, în coroborare cu programul de lucru, dar şi că au existat mai multe abateri birocratice: modele de fişe medicale neactualizate, lipsa unui raport de activitate pentru anul 2014 ori neafişarea programului de examinare.
La Avrona, una dintre cele mai vechi policlinici private din Oradea, neregulile au fost şi mai grave: "un medic de specialitatea neuropsihiatrie infantilă (dr. Pîrlea Alexandra) semnează şi parafează şi pentru examinarea pe specialitatea neurologie", în timp ce chirurgul Gheorghe Piron a semnat în locul colegului ORL-ist.
Perdanţi şi în instanţă
Cum explică reprezentanţii clinicilor neregulile? "Ministerul ne-a sancţionat pentru că am lucrat prea mult!", spune Corina Şuteu, patroana Medicris, care recunoaşte vina de a fi făcut prea multe consultaţii într-o zi, dar afirmă că sancţiunea îi pare cam mare. Totuşi, a găsit rapid o soluţie pentru a nu-şi pierde clienţii: a înfiinţat o nouă firmă, Triamed, pe care a acreditat-o la Ministerul Transporturilor, astfel că face, în continuare, analize şoferilor.
De cealaltă parte, clinica Avrona a contestat în instanţă sancţiunea, motivând că aceasta nu a fost comunicată la momentul controlului, ci abia după o lună, dar şi că doctoriţa Pîrlea, despre care Ministerul afirmă că nu putea fi membră a comisiei, face aceste examinări, cu aprobare de la Bucureşti, de 7 ani încoace. Cererea a fost însă respinsă de Curtea de Apel Oradea, aşa că Avrona a rămas cu activitatea suspendată, iar patroana, dr. Aurora Avram, a refuzat să comenteze situaţia.
Totul pentru bani
Cu toate că îi era interzisă evaluarea şoferilor, vatmanilor, mecanicilor de locomotivă etc, comisia de la Avrona a continuat să elibereze certificate şi după controlul Ministerului, un astfel de document, datat 2 aprilie 2015, intrând şi în posesia BIHOREANULUI.
Reprezentanţii MT avertizează însă că toate certificatele emise de Avrona din 16 martie încoace sunt nule, aşa că şoferii trebuie să fie reexaminaţi la o clinică autorizată. Bineînţeles, plătind din nou analizele şi putând, eventual, să dea clinica în judecată pentru a-şi recupera paguba. De altfel, banii sunt principalul motiv pentru care clinicile ţin cu dinţii de această activitate, un set de analize fiind taxat cu sume între 200 şi 300 lei. Or, cum în judeţ sunt mii de şoferi profesionişti, beneficiile ajung şi ele la sute de mii de lei în fiecare an doar de pe urma lor.
De altfel, şi medicii susţin că Ministerul Transporturilor ar avea ca unică miză tot banii, nu grija pentru siguranţa transporturilor, căci Spitalul CF Oradea, aflat în subordinea Ministerului, face la rându-i aceste analize, iar doctorii de aici ar vrea să aibă monopol pe această activitate, ca înainte de 1989. Altfel spus, deşi sunt atât de multe "vaci" de muls, le-ar conveni să fie singurii lăptari...
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.