Vicepreşedinte al Comisiei pentru învăţământ a Camerei, deputatul PNL Bihor Florica Cherecheş, a prezentat joi, într-o conferinţă de presă, o analiză a rezultatelor examenelor de evaluare naţională (susţinute de elevii claselor a VIII-a) şi de bacalaureat (la care candidează absolvenţii de liceu), situaţia fiind extrem de îngrijorătoare. Poate fi, totuşi, corectată dacă oficialii ar admite că problema este gravă, în loc s-o ascundă sub preş ori s-o „coafeze” cu jumătăţi de adevăr, spune Cherecheş.
„Fără miză, îl trec toţi”
Referindu-se la rezultatele evaluării naţionale, deputatul bihorean a spus că „la nivel naţional sunt 80.000 de tineri între 15 şi 18 ani, în Bihor 3.600, care au „dispărut” şi nu ştim unde vor fi din toamnă”, întrucât nu vor fi nici în continuarea studiilor, dar nici în căutarea unui loc de muncă.
La evaluarea naţională, a explicat Cherecheş, s-au înscris în acest an 171.000 elevi, din care nici măcar 143.000 nu s-au prezentat la examen, adică sub 83%, „deşi nu există nici miză, toţi îl trec, pentru că nu este un examen de admitere, ci o evaluare”. Explicaţiile: aşa-numitul fenomen Brăila (înşişi profesorii îi încurajează pe elevii slabi să nu se prezinte la examene, ca să nu le strice „mediile”), absenteismul şcolar şi abandonul, precum şi plecarea în străinătate a familiilor întregi, cu copii cu tot, înainte să-şi termine şcoala.
„Există o prevedere legală că părinţii pot fi amendaţi sau obligaţi să presteze muncă în folosul comunităţii dacă nu îşi trimit copiii la şcoală, dar primarilor nici măcar nu li se aduce la cunoştinţă acest lucru de către directorii şcolilor”, a mai spus deputatul.
Mai rău, din totalul elevilor care s-au prezentat la evaluarea naţională, 40% nu au fost în stare să ia nota de trecere, adică 5. „Avem un învăţământ atât de neperformant...”, a constatat deputatul, adăugând că în ciuda acestui lucru, în loc să ia măsuri pentru remedierea situaţiei, autorităţile ascund proporţiile dezastrului printr-un sistem de raportări mincinos: „Şi la evaluare, şi la bacalaureat, toate raportările se fac la numărul de elevi care au participat la toate probele, nu la numărul elevilor din clasele terminale”.
IŞJ, fără răspuns
În ce priveşte Bihorul, Cherecheş a dezvăluit că din 4.664 elevi înscrişi la examenul de la finele clasei a VIII-a (care reprezintă doar 83% din totalul elevilor care termină această clasă), 535 nici nu s-au prezentat la examen.
„Pe 21 iunie am întrebat Inspectoratul Şcolar Judeţean şi am cerut explicaţii şi dacă sunt ajutaţi aceşti copii să continue şcolarizarea”, a spus deputatul, care de atunci nu a primit însă vreun răspuns.
După liceu, dezastru!
În ce priveşte învăţământul liceal, situaţia este şi mai gravă, a subliniat Florica Cherecheş. „Din totalul elevilor care au terminat clasa a VIII-a, în Bihor au intrat la liceu 3.250 tineri, 58% din total, iar 30% nu apar nicăieri”.
Din 139 clase a IX-a propuse pentru anul şcolar 2018-2019 de către IŞJ, la jumătate (adică 70) s-a intrat cu medii sub 5, 20 din aceste clase fiind din filiera teoretică. „Sunt prea multe clase de filologie”, a spus deputatul, exemplificând efectele faptului că „atunci când se fac planurile de şcolarizare nu se ţine cont de piaţa muncii”: la Liceul Horvath Janos din Marghita, la clasa de filologie s-a intrat cu media 2,7 (dar din 25 de absolvenţi au luat bacalaureatul doar 7), iar la Liceul Teoretic nr. 2 din Bratca s-a intrat cu media 2,6 (şi din 22 absolvenţi au luat bacalaureatul doar 3, adică 13%).
Acest decalaj între ce oferă şcoala şi ceea ce solicită angajatorii are drept cauză faptul că învăţământul profesional este considerat în continuare degradant, în ciuda faptului că în Oradea, de pildă, municipalitatea oferă internat cu cazare şi masă gratuite pentru tinerii din mediul rural care vor să înveţe o meserie.
Jumătate, fără bac
Tot cu referire la învăţământul liceal şi la procentajul extrem de mic al abslovenţilor de liceu care şi reuşesc să ia bacalaureatul, Cherecheş a prezentat cifrele atât la nivel naţional (136.866 candidaţi înscrişi, doar 123.619 prezentaţi şi numai 86.162 promovaţi, adică 69,7%), cât şi la nivel judeţean (5.500 elevi în clase terminale la finele anului şcolar 2017-2018, din care s-au înscris la examen doar 4.147 şi numai 3.795 s-au prezentat, şi mai puţini – 2.471 – reuşind să promoveze examenul, adică doar 65%).
„Avem 3.621 tineri absolvenţi de liceu despre care nu ştim ce vor face (n.r. – nepromovând examenul, nu pot urma o facultate, dar nici nu caută un loc de muncă). O performanţă foarte slabă a învăţământului românesc... Oricum avem o situaţie demografică foarte gravă, dacă şi cei care termină o şcoală nici nu-şi finalizează studiile, nici nu muncesc, este foarte trist”, a spus Cherecheş.
Soluţii există, dar...
Deputatul Florica Cherecheş a afirmat că PNL a propus soluţii pentru ameliorarea educaţiei din România, între care orientarea şcolară din gimnaziu şi creşterea numărului consilierilor de orientare profesională, prezentarea unor trasee educaţionale diverse (aşa încât tinerii să poată opta cu flexibilitate între licee şi şcoli profesionale, iar apoi, şi după absolvirea acestor şcoli, să continue studii universitare), admiterea la licee doar cu minimum media 5 la evaluarea naţională, generalizarea internatelor care oferă masă şi cazare gratuite pentru tinerii de la ţară care urmează învăţământ profesional, promovarea şcolilor profesionale, creşterea autonomiei locale şi consultarea de către Inspectoratele Şcolare Judeţene a administraţiilor locale în stabilirea planurilor de şcolarizare, introducerea bacalaureatului diferenţiat, investiţii în creşterea calităţii profesionale a cadrelor didactice, acordarea de facilităţi fiscale companiilor care sunt partenere în învăţământul profesional, interconectarea bazelor de date (de pildă a Registrului Matricol, gestionat de Inspectorate, şi REVISAL, administrat de ITM), aşa încât să poată fi urmărită evoluţia absolvenţilor.
„Ar trebui să ne pese de fiecare copil, pentru că niciun copil nu este un număr, fiecare are un destin, sunt viitoare familii, oameni care trebuie ajutaţi”, a pledat deputatul Cherecheş, care şi-a exprimat regretul că, în loc să se discute aceste probleme reale ale societăţii, actuala conducere a ţării are o singură preocupare - lupta împotriva Justiţiei: „Şi eu mă consider de multe ori inadecvată pentru că nu putem discuta serios aceste probleme. Din păcate, tot ce-i interesează pe cei de la PSD, ALDE şi UDMR este doar să scape de problemele lor cu Justiţia. Este foarte frustrant să spui aceste lucruri (n.r. – despre situaţia din învăţământ) de ani de zile şi să nu se întâmple nimic bun...”
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.