URMĂREȘTE-NE PE
VINERI, 03 APRILIE 2020

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Una din principalele griji ale Guvernului a fost să înființeze un Grup de Comunicare Strategică. La cum funcționează, însă, această sculă nefericită din mâinile Guvernului se poate numi, fără a greși, Grupul de Cenzură Scandaloasă. După cum pică, pe rând, medicii și spitalele din țară, în plină epidemie de coronavirus, ne dăm seama că un asemenea instrument de propagandă este nu doar binevenit în mâinile autorităților, ci chiar esențial pentru a acoperi catastrofa organizatorică din România.
Zic şi eu
Adrian Cris
În spitalele din Italia şi Spania sunt mii de medici şi asistente care s-au adaptat condiţiilor vitrege şi folosesc pentru protecţie ce au la îndemână, inclusiv saci menajeri. În Italia au şi decedat peste 50 de cadre medicale la datorie. Nici unul n-a dat bir cu fugiţii. Nici acolo, nici în restul Europei. La noi, veştile sunt de Balcani...
Cum a fost?
Lucian Cremeneanu
Să strigi în gura mare că n-ai ce-ţi trebuie pentru munca de zi cu zi e interzis în sistem. În orice sistem. E revoltă, e disidenţă, e sabotaj! Dăunează la funcţie, la avansări, la sporuri sau măriri de salarii, la relaţiile cu colegii şi cu şefii. Frica de realitate şi băgatul capului în nisip prevalează în faţa sincerităţii...
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părerea aveți despre măsurile adoptate de autoritățile din România în ce privește răspândirea noului tip de coronavirus?






De stiut

Avocatul Bihoreanului
Mircea Ursuta
Așa cum am arătat săptămâna trecută, Codul administrativ a trecut testul de neconstituționalitate și rămâne în vigoare, astfel încât voi prezenta, începând de azi, aspectele cele mai importante aduse de acest act normativ. Întrucât subiectul ultimelor săptămâni în mass-media îl reprezintă Guvernul, mă voi referi la principalele reglementări care vizează această instituţie...
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
În data de 16 martie, Preşedintele Franţei a decis adoptarea unor măsuri pentru reducerea propagării virusului COVID-19 pe teritoriul Franţei. Astfel, începând cu 17 martie, de la ora 12, timp de 15 zile, cetăţenii se pot deplasa doar cu un atestat justificativ şi doar în anumite condiţii: de la domiciliu la locul de muncă (în caz că nu sunt condiţii pentru telemuncă), pentru cumpărăturile de primă necesitate (doar în zonele comerciale de proximitate) şi vizitarea medicului de familie în cazurile mai urgente.
Psihologul Bihoreanului
Razvan Coloja
Poate v-aţi întrebat zilele acestea ce e cu isteria hârtiei de toaletă şi unii v-aţi mirat privind online clipuri cu oameni cărând baxuri întregi în braţe ori luptându-se pentru o rolă de hârtie de WC. Am fost curios să văd care e explicaţia psihologică a acestui comportament bizar şi de ce fix hârtia de toaletă e cea care preocupă mai mult masele. La urma urmei există lucruri mult mai importante decât ea în situaţii de criză...
10 Decembrie 2015, 07:46

Asociaţiile hoţilor: Primăria Oradea vrea reguli aspre care să prevină furturile de la asociaţiile de proprietari

Asociaţiile hoţilor: Primăria Oradea vrea reguli aspre care să prevină furturile de la asociaţiile de proprietari LA RECE. Membrii Asociaţiei Apateului 16 au rămas fără apă caldă şi căldură până vineri după-amiază, când noua conducere a semnat un angajament de plată cu Termoficare. "Nici n-am ştiut că s-au furat banii până luna trecută, când ne-au tăiat căldura", zice o locatară
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

V-aţi achitat facturile de încălzire, apă şi gunoi? Asta nu înseamnă nimic! Dacă administratorul a furat banii în loc să-i vireze furnizorilor, va trebui să vă plătiţi încă o dată facturile ca să aveţi apă şi căldură de Crăciun.

"Pe lângă cei 250 lei cât este întreţinerea lunară, vreme de trei ani o să trebuiască să dau în fiecare lună încă 220 lei ca să acopăr ce s-a furat", se plânge un cetăţean din Asociaţia Apateului 16. Şi la fel s-ar putea întâmpla la alte 20 de asociaţii, unde orădenii care n-au deschis ochii riscă să deschidă punga!

Factura x 2!

Strânşi cu uşa, membrii Asociaţiei Apateului 16 din Nufărul au semnat săptămâna trecută angajamente de plată. Oamenii datorează către Termoficare, Electrocentrale şi RER cam 748.000 lei, bani plătiţi la asociaţie, dar care nu au ajuns niciodată la furnizori. "Eu sunt cu facturile la zi, dar va trebui să plătesc încă o dată ca să nu îngheţ în casă de Crăciun", povesteşte orădeanca Mariana Abrudan.

Asociaţia se chinuie cu plata facturilor de ani de zile. În 2014 Primăria a verificat activitatea acesteia, a amendat conducerea pentru refuzul de a prezenta documentele, după care a privit cum 6 din cele 11 blocuri s-au retras din Asociaţie, iar datoriile au rămas pe celelalte 5 rămase.

Apoi a început circul. Anul acesta, în februarie, preşedintele Liviu Bologan şi-a dat demisia, în iunie un incendiu a mistuit actele din sediul Asociaţiei, iar în noiembrie Termoficare a închis pentru a treia oară apa caldă şi căldura. La cererea furnizorului, oamenii şi-au ales săptămâna trecută o nouă conducere, care nici măcar nu ştie ce a preluat. "Vom vedea peste câteva săptămâni. Am cerut o expertiză care să arate ce s-a întâmplat cu banii şi cât este datoria fiecărui bloc în parte, inclusiv a celor care s-au retras din Asociaţie", spune noul preşedinte, Nicoleta Gherman.

Pe mâna Poliţiei

Reprezentanţii Primăriei spun că au încercat zadarnic să evite o criză. "Am sesizat Poliţia încă de anul trecut despre lipsurile din gestiunea Asociaţiei şi i-am sfătuit pe proprietari să îşi aleagă alţi reprezentanţi. Mai mult nu puteam face. Nu poţi merge în casa omului şi să-i spui: «De mâine altcineva îţi va gestiona proprietatea!»", spune Mariana Tiurbe (foto), consilier în cadrul Compartimentului Îndrumare şi Control Asociaţii de Proprietari.

Cazul Aociaţiei Apateului 16 nici măcar nu este singular. Pe lista celor reclamate la Poliţie pentru minusuri în gestiune se mai numără Asociaţia Steluţei din strada Bumbacului, cu o "gaură" de 293.364 lei, Asociaţia Peneş Curcanul nr. 22-24 (154.489 lei) şi Asociaţia Nufărul Alb (46.160 lei).

Cap la cap, membrii celor patru asociaţii datorează 195.000 euro, şi e doar vârful icebergului. Alte 12 asociaţii figurează în evidenţele Termoficare cu restanţe mari, de peste 60.000 lei fiecare, aşa că eventuale controale ar putea scoate la iveală noi surprize. Dacă administratorii au furat banii, membrii sunt buni de plată. În prezent nu există nicio normă care să reglementeze falimentul unei asociaţii de proprietari, aşa că furnizorii acceptă reluarea serviciilor doar în baza unor angajamente de plată!

"Administratorii fac ce vor"

Principala cauză a acestor crize este, dincolo de lăcomia unor administratori, dezinteresul proprietarilor. "Să fim serioşi: comitetul executiv al asociaţiei e de formă, administratorii fac ce vor, iar proprietarii îşi pun întrebări doar când rămân fără apă şi căldură", spune Vasile Bologa (foto), preşedintele Asociaţiei Lacu Roşu.

Pentru a evita cazurile în care asociaţia intră în datorii fără ştirea membrilor, legiuitorul a adăugat anul acesta la Legea asociaţiilor de proprietari 230/2007 un nou articol, care îl obligă pe preşedinte să informeze proprietarii trimestrial, în scris sau prin email, cu privire la situaţia financiară, cu toate elementele, de la cheltuieli şi venituri până la încasări şi plăţi.

Deşi lăudabilă, măsura e insuficientă. Aşa cum nu ştiu astăzi că pot cere oricând situaţia la zi a asociaţiei, proprietarii nu vor şti nici că asociaţia trebuie să îi informeze din oficiu. Singura soluţie este să se implice furnizorii, cei direct interesaţi de încasarea facturilor...

Măsuri necesare

Reprezentanţii Termoficare şi cei ai Compartimentului Îndrumare şi Control Asociaţii de Proprietari pregăteau săptămâna trecută măsuri de informare a orădenilor cu privire la datoriile asociaţiilor prin afişarea pe site-ul Primăriei şi la intrările în scările blocurilor. În plus, pregătesc o Hotărâre de Consiliu Local care să le dea noi pârghii de control. "Administratorii ar trebui să fie re-licenţiaţi, să pună garanţii imobiliare la nivelul maxim al creanţelor posibile, să fie aleşi pentru câte un an, iar la lipsuri în gestiune atestatul să fie retras automat, nu prin sentinţă judecătorească", explică directorul Termoficare, Stănel Necula (foto).

Aceste pârghii sunt însă ineficiente dacă rămân nefolosite. Astăzi, la cele 818 asociaţii din Oradea există doar 489 de administratori licenţiaţi. Unii administratori nu au patalama, pentru că nu le-a cerut-o nimeni, iar unii lucrează la mai multe asociaţii pentru că pot. "Sunt administratori care au şi zece asociaţii, deşi e limpede că nu se pot ocupa cum trebuie de ele", acuză Necula.

Cea mai surprinzătoare propunere a acestuia face însă trimitere la o măsură deja testată în Iaşi. "Gestiunea centralizată a blocurilor printr-o structură din subordinea municipalităţii ar reduce riscul incapacităţii de plată provocate de rău-platnici sau furturi", spune Necula. La bani chiar mai puţini, noua structură ar avea un singur administrator, dar mai mulţi contabili care să verifice evidenţele, jurişti care să urmărească executarea restanţierilor şi oameni de întreţinere care să facă curăţenie, să măture zăpada sau să schimbe becuri.

Mega-asociaţia

Ideea unei structuri care să administreze asociaţiile de proprietari s-a vehiculat în Primărie încă din 2001 când, confruntată cu procesul de retrocedare a locuinţelor naţionalizate, Administraţia Patrimoniului Imobiliar îşi căuta noi obiecte de activitate. "O structură a municipalităţii le-ar da orădenilor siguranţa gestionării corecte a fondurilor şi ar face posibilă îmbunătăţirea serviciilor. Orădeanul şi-ar putea plăti facturile prin e-banking sau şi-ar putea verifica online plata utilităţilor de către chiriaşi", spune city-managerul Eduard Florea (foto).

Dacă în primul mandat respingea din start o astfel de idee, în ultimii ani, odată cu înmulţirea furturilor, primarul Ilie Bolojan o mai analizează. "În Europa există firme specializate în gestionarea acestor servicii. Probabil că la noi va exista o etapă intermediară în care Primăria se va implica direct pentru a proteja orădenii, urmând ca treptat această activitate să se deschidă spre piaţă", spune edilul.

Ideea ar putea fi pusă în practică anul viitor. Până atunci, singura soluţie eficientă este ca orădenii să fie primii care se interesează de situaţia propriilor facturi de întreţinere. Aşa că, e cumva linişte la asociaţia de proprietari din care faceţi parte? Interesaţi-vă de ce!


DREPTATE PENTRU TOŢI!
Hoţia (nu) se plăteşte

Primarul Ilie Bolojan (foto) spune că va face tot ce îi stă în putinţă pentru a descuraja furturile la asociaţii. "Vom sesiza Poliţia în fiecare situaţie când constatăm lipsuri în gestiune şi vom cere în instanţă pedepsirea vinovaţilor", spune edilul.

Problema e că o anchetă urmată de un proces durează cu anii. Spre exemplu, în cazul Asociaţiei de Proprietari Nicolae Bălcescu 9, unde administratoarea Floricica Coţe a furat cam 160.000 lei din banii locatarilor, procesul declanşat în 2010 s-a întins până anul acesta. Între timp proprietarii şi-au plătit încă o dată utilităţile, adăugând 15-20 lei lunar la facturile curente.

Deşi asociaţia se pregăteşte să execute apartamentul administratoarei în contul sumelor delapidate, orădenii nu îşi vor recupera niciodată toţi banii. "Instanţa a respins cu sentinţă definitivă plata de către administrator a penalităţilor de întârziere de 80.000 lei, aşa că acestea vor fi probabil plătite din sumele obţinute după executarea apartamentului", spune purtătorul de cuvânt al Primăriei, Anca Sas.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
0 Comentarii
count display
Ultimele Comentarii

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.4163 RON
  • 1 EUR = 4.8288 RON
  • 1 HUF = 0.0134 RON