URMĂREȘTE-NE PE
JOI, 25 APRILIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Nu credeam că se vor putea mobiliza 15.000 de oameni în acțiunea intitulată Misiunea Grivei, prin care se cer condiții mai bune pentru câinii abandonați și pentru sterilizarea lor. Iată că inițiativele cetățenești încep să capete forță și consistență. Poate n-ar fi fost lipsit de interes să se ceară și sterilizarea stăpânilor care-și abandonează animalele de companie...
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Oricât ar fi de digitalizată lumea și plin internetul de informații despre tot felul de locuri, inclusiv în imagini, nimic nu se compară cu plăcerea călătoriei, fie ea cât de scurtă, pentru a le vedea cu propriii ochi. Iar când de plăcerea asta vor avea parte sute, poate mii de copii de la țară, dintre care mulți nu au ieșit din comuna lor ori au ajuns în cel mai bun caz până în cel mai apropiat orășel, cu atât e mai meritorie orice inițiativă care îi ajută să capete această experiență, totdeauna de neuitat dacă e prima.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveți de noul proiect de realizare a unui drum nou între Paleu și Șoseaua Borșului, contestat de unii locuitori din Oncea?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Camera Deputaţilor a adoptat recent un proiect de modificare a legislaţiei în vigoare, prin care se prevede, în esenţă, că instanţele judecătoreşti nu vor mai putea reduce din oficiu onorariile achitate de justiţiabili avocaţilor, ci doar la cererea părţii adverse. 
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
07 Septembrie 2022, 11:57

Trafic cu daune: Tot mai multe mașini periculoase ajung pe șosele, inclusiv în Bihor, din cauza unei lacune în legislația asigurărilor RCA

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Maşinile lovite în accidente ajung mai mult în ateliere improvizate decât în service-uri autorizate, se plâng reprezentanţii acestora din urmă, avertizând că vehiculele, nereparate corect, revin pe şosele cu defecţiuni ce pot provoca alte accidente.

Explicaţia anomaliei? Un gol din legislaţia asigurărilor obligatorii RCA (Răspundere Civilă Auto) care permite asiguratorilor să ofere bani pentru ca proprietarii să-şi repare maşinile pe cont propriu, fără însă a le cere nicio dovadă că acestea chiar sunt efectuate.

La alegere

"Din 10 maşini implicate în accidente, până cu doi ani în urmă 7-8 erau reparate într-un service autorizat. Acum, proporţia aproape s-a inversat, 3-4 mai ajung într-un service, restul în ateliere neautorizate, care lucrează la negru", reclamă administratorul unui service din Oradea, autorizat de Registrul Auto Român (RAR) şi agreat de mai multe firme de asigurări pentru a repara maşinile avariate în accidente produse de şoferi cu care au încheiat poliţe RCA.

În cazul unui accident fără victime, proprietarii maşinilor avariate au două posibilităţi. Fie le duc într-un service autorizat, pe care îl pot alege singuri, unde se face constatarea daunelor, se întocmeşte un deviz de reparaţii, care e trimis asiguratorilor, iar la sfârşit aceştia decontează costul reparaţiilor, fie optează pentru reparaţii în regie proprie (aşa numita decontare directă), primind bani de la asigurator, cu condiţia să nu mai ceară alţii în plus, chiar dacă în final reparaţia ar costa mai mult. 

Mai rapid

Dacă alege a doua variantă, proprietarul vehiculului avariat trebuie să fotografieze sau să filmeze maşina şi să încarce imaginile pe o platformă online a firmei de asigurări. Ulterior, un inspector de daune, care poate lucra de oriunde din ţară, deschide dosarul de daune şi oferă o sumă pentru repararea maşinii pe cont propriu. Din start, dezavantajul în acest caz e că nu se iau în considerare şi daunele ascunse, care nu se văd la o inspectare vizuală.

Fiecare asigurator are aplicaţii informatice care calculează automat valoarea daunelor după modelul, marca şi vechimea maşinii, dar suma oferită e invariabil sub cea practicată de service-uri. "Dacă, de exemplu, piesele şi manopera costă în service 10.000 lei, asiguratorul oferă pentru regia proprie 8.000 sau 7.000 lei. Tot mai mulţi oameni acceptă, pentru că procedura e mai rapidă, dar şi fiindcă sunt convinşi că "se descurcă": nu fac toate reparaţiile, aşa încât rămân şi cu nişte bani în buzunar", explică reprezentantul unui service. 

Şi-a înlocuit... gresia

"Dacă deţine o maşină mai veche, dacă nu are pretenţii sau nu e conştient că de starea maşinii depinde propria lui siguranţă, proprietarul o duce într-un atelier neautorizat, unde se înlocuieşte numai ce-i musai, de obicei cu piese din dezmembrări", spune administratorul de service. 

"Am avut şi noi clienţi care au ales regia proprie şi au dus maşina în ateliere neautorizate. În loc să se înlocuiască o bară de protecţie prea deformată, a fost dreasă cu un chit, dar apoi tot a trebuit înlocuită. În alte situaţii, au fost distruse elementele de prindere şi s-a improvizat, cu riscul ca bara să se desprindă în mers şi să lovească alţi participanţi la trafic. Probleme şi mai mari sunt cu improvizaţiile la sistemele de siguranţă, la direcţie ori frânare", explică un inginer auto. "Un proprietar de BMW care a optat pentru regia proprie a făcut doar o parte din reparaţii şi cu restul banilor de la asigurator şi-a înlocuit gresia în bucătărie", zice bărbatul.

"Nu e treaba lui..."

Un broker de asigurări care vinde poliţe de asigurare pentru 30 de firme de profil afirmă că acestea preferă să ofere bani pentru reparaţii în regie proprie dintr-un motiv foarte simplu: aşa ies mai ieftin. 

"Un service include în devize tot ce poate pentru a încasa cât mai mulţi bani. Asiguratorul, dimpotrivă, vrea să se achite de obligaţia plăţii daunelor la preţuri cât mai mici. Nu e treaba lui că reparaţia se face într-un atelier neautorizat sau că maşinile revin în circulaţie cu defecte, ci a instituţiilor statului", spune brokerul. Atât doar că nici Poliţia Rutieră, nici RAR nu "vânează" şi nici nu fac statistici privind vehiculele implicate în accidente şi repuse în circulaţie cu defecţiuni neremediate. 

Să arate factura!

Reprezentanţii service-urilor autorizate spun că anomalia poate fi soluţionată simplu, prin modificarea Legii 132/2017 privind asigurările RCA sau a reglementărilor Autorităţii de Supraveghere a Asigurărilor: proprietarii vehiculelor care primesc bani pentru reparaţii în regie proprie să fie obligaţi să demonstreze că acestea au fost făcute, la fel cum trebuie să facă şi service-urile autorizate. 

"În prezent, nu există niciun control asupra modului în care oamenii folosesc banii primiţi de la asiguratori, deşi avariile neremediate pot afecta siguranţa rutieră. Dacă ar fi obligaţi să prezinte la asigurator factura de reparaţii într-o unitate autorizată, sub sancţiunea returnării sumei acordate cu titlu de decontare directă, în mod sigur reparaţiile ar fi făcute cu adevărat". Simplu, dar să-i şi pese cuiva să corecteze legislaţia... 

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!
Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
2 Comentarii
Reprezentanta auto?
Jecmăneală! Am fost la o diagnoză si inspectie in pretinsă reprezentanță premium. Am fost servit doar cu factură premium. Servicii sub nivel de ucenic.
Postat 07 Septembrie 2022, 13:50 de Jianu
Vrăjeală de articol probabil platit.
Normal că nu mai merge lumea la voi la ce preturi aveți ,sa vă mance falimentul, lumea nu e proasta cum credeți voi veniți cu vrăjeală ieftina cu service la negru reparatii proaste etc și la voi e același lucru insa la preturi duble sau triple sau mai mult și mi se pare normal că oameni să poată alege din moment ce își plătesc asigurarea, c-am asta se întâmplă cu cei nesătui ,avari își pierd clienți așa că mai analizați situația și nu va mai trebui sa comandați articole în ziare aruncand cu * in alti.
Postat 07 Septembrie 2022, 12:46 de sss
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6567 RON
  • 1 EUR = 4.9761 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON