URMĂREȘTE-NE PE
SÂMBĂTĂ, 20 APRILIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Dacă te iei după iubitorii de clorofilă, în Oradea s-a defrișat în ultimii ani o suprafață egală cu jumătate din Pădurea Amazoniană. De la Primărie ți se va spune că în ultimii 10 ani abia au dispărut doi copaci și o creangă, și aceea din cauza furtunii de anul trecut...
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Săptămâna trecută, înainte ca lucrările de 70 milioane de euro derulate la Aeroportul Oradea să se încheie (apropo, va fi un şoc diferenţa!), suspansul privind utilitatea lor s-a risipit: CJ Bihor şi Primăria Oradea au bătut palma cu LOT şi cu HiSky.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveți de noul proiect de realizare a unui drum nou între Paleu și Șoseaua Borșului, contestat de unii locuitori din Oncea?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
În data de 21 martie a fost publicată în Monitorul Oficial al României Legea nr. 58/2024 prin care se aduc modificări atât legii speciale cu privire la sancționarea traficului de droguri, cât și codului penal.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
29 August 2022, 11:00

Topul ineficienței: Jumătate din primăriile din Bihor primesc bani de la Guvern ca să își poată achita facturile

Topul ineficienței: Jumătate din primăriile din Bihor primesc bani de la Guvern ca să își poată achita facturile EXTREME. Oradea este, previzibil, performera administrațiilor locale: cu o populație de o treime din cea a județului, a avut anul trecut venituri proprii peste ale tuturor celorlalte 100 de primării la un loc și a cheltuit doar 13% din ele pe salariile angajaților. La polul opus, Primăria Vașcău a avut nevoie de fonduri „de la centru” pentru a-și plăti funcționarii, lefurile depășind cu 8% impozitele de la localnici. „Nu avem firme de la care să colectăm mai mulți bani”, zice edilul Florin Porge (medalion)
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Momentul adevărului se apropie. „Nu mai avem fonduri!”, se vor plânge primarii de luna viitoare, cerând, la fel ca în fiecare toamnă, bani cu care să răzbească până la finele anului. Pe baza datelor Finanțelor Publice, BIHOREANUL a analizat eficiența celor 101 primării din județ, constatând că jumătate s-ar închide dacă ar fi obligate să se descurce cu ce produc. 

Motivele? Sărăcia determinată de lipsa activităților economice, dar și populismul legiuitorilor și al edililor. Ca să nu piardă voturi, aleșii țin impozitele pe proprietăți la prețul unui pachet de țigări, rezultatul fiind că banii și așa puțini se duc pe salariile, apa, curentul și benzina consumate de primării. Prin urmare, drumurile rămân tot nereparate, școlile tot cu latrine în fundul curții și satele tot fără firme care să înmulțească banii...

Note de plată

Bihorenii plătesc sume frumoase pentru primării. Probabil fără știrea și sigur fără voia lor, cei mai darnici sunt locuitorii orașului Nucet: fiecare contribuie cu câte 1.234 lei la plata salariilor angajaților din Primărie. 

Pe locul doi sunt cei din Vașcău, care cotizează cu câte 1.101 lei pentru lefurile funcționarilor, podiumul fiind completat de locuitorii din Roșia: câte 1.031 lei de căciulă pentru salariile din Primărie. Urmează, apoi, Bulz (996 lei/locuitor), Lazuri de Beiuș (878 lei), Sâmbăta (843), Curățele (841), Cărpinet (835), Căpâlna (790) și alte 10 comune unde localnicii plătesc peste 700 lei pentru salariile angajaților din primării.

Cele mai „ieftine” administrații sunt cele din Ciumeghiu (297 lei/locuitor), Aușeu (309 lei), Oradea (320), Tileagd (355) și Salonta (392), celelalte costându-i pe locuitori între 400 și 700 lei.

Oglinda cifrelor

Sumele, raportate de BIHOREANUL la populația fiecărei unități administrativ-teritoriale, reies din cea mai recentă situație întocmită pe anul trecut de Administrația Județeană a Finanțelor Publice Bihor privind indicatorii financiari ce oglindesc viabilitatea primăriilor. 

Este vorba despre veniturile proprii (preponderent taxe și impozite pe proprietăți), cheltuielile de personal (salariile angajaților), investițiile în lucrări menite să ridice nivelul de trai (drumuri, apă și canalizare etc), cheltuielile cu bunuri și servicii (iluminat, carburanți, reparații), sumele atrase din proiecte europene, cele primite la bugetul central aferent impozitelor pe veniturile locuitorilor și din încasările TVA, precum și gradul de colectare a bugetelor locale (cât încasează efectiv primăriile din veniturile prognozate).

Salarii peste venituri

Răspunsul la întrebarea cât de eficiente sunt primăriile îl dă coroborarea principalilor parametri: raportul dintre veniturile proprii și cheltuielile de funcționare (salariile personalului plus costul bunurilor și serviciilor), sumele încasate din veniturile economice, dimensiunea investițiilor și cea a fondurilor nerambursabile. 
După acești indicatori, un oraș și trei comune din Bihor nu își pot plăti din taxe și impozite nici măcar funcționarii. Primăria Vașcău, cu venituri proprii de 2,298 milioane lei, își plătește angajații cu 2,484 milioane lei (108% din banii strânși de la locuitori), achită alte 2,1 milioane lei pentru bunuri și servicii (din alocări de la Guvern) și face investiții de doar 317.000 lei, din care nici măcar un leu din fonduri UE. 

Pe locul secund în clasamentul faliților este Cărpinet, unde salariile din Primărie (1,468 milioane lei) reprezintă 105% față de veniturile proprii (1,4 milioane), întreținerea comunei a costat 1,042 milioane lei, în timp ce investițiile au fost de 1,75 milioane, din care 4.000 lei din fonduri UE.

Podiumul e completat de Tărcaia: la venituri proprii de 1,382 milioane lei, Primăria a costat 1,411 milioane (102%), investițiile au fost de 934.000 lei (din fonduri UE 0 lei). 

„Mențiunea” și-o adjudecă Lazuri de Beiuș: venituri proprii de 1,323 milioane lei și salarii pentru Primărie de 1,342 milioane lei (101%), plus încă 1,36 milioane date pe întreținere (tot din bani „de la centru”) și doar 537.000 lei pentru investiții, din care 138.000 lei din fonduri UE.

Dependente de Guvern

În șirul administrațiilor ineficiente urmează Cherechiu și Roșia (cu 98% din veniturile proprii date pe salarii), Pietroasa (97%), Buduslău (96%), Copăcel (94%), Uileacu de Beiuș (93%), Nucet (90%), Curățele, Buntești și Sârbi (87%), Câmpani (86%), Ceica și Sâmbăta (85%), Abrămuț (84%), Spinuș (81%), Pomezeu (78%), Derna (77%), Sâniob (73%), Finiș (75%), Tulca (74%), Viișoara (73%), Curtuișeni și Lunca (72%), Budureasa și Tămășeu (71%). 

Alte 28 de administrații (Ștei, Valea lui Mihai, Avram Iancu, Balc, Boianu Mare, Bratca, Brusturi, Bulz, Căpâlna, Cetariu, Chișlaz, Criștioru de Jos, Curtuișeni, Diosig, Dobrești, Drăgănești, Girișu de Criș, Holod, Lăzăreni, Pocola, Popești, Răbăgani, Remetea, Sălacea, Tarcea, Șimian, Șinteu, Tăuteu, Toboliu și Vadu Crișului) au cheltuit între 50-70% din veniturile proprii pentru salarii.

Toate cele 52 de primării au făcut investiții cuprinse între 0,3 și 1,5 milioane lei doar pentru că au primit bani de la Guvern, unele având însă și încasări din fonduri europene (între 3.000 - 250.000 lei).

Sărăcie... 

De ce sunt veniturile comunelor așa mici? Pentru că locuitorii sunt săraci, iar activitățile economice modeste, zic primarii, astfel că, pentru a face totuși și ceva lucrări, unii încearcă să-și scadă cheltuielile. 

„Organigrama noastră nu-i umflată, avem 14 angajați, deși după populație legea ne-ar permite 22, dar în comună este o singură firmă cu 10 angajați”, spune primarul din Curățele, Teodor Mocioran. „În Tărcaia avem 2-3 firme mici, care abia subzistă, așa că am redus Primăria la 8 angajați”, zice edilul Viorel Ile. „La noi sunt două firme, în rest câteva pensiuni și ABC-uri”, spune primarul din Roșia, Remus Moțiu. „Avem cam 1.700 de locuitori, într-un an mor 50-60 și se nasc 8-10. Am redus numărul de angajați de la 18 la 12”, afirmă edilul din Cărpinet, Ioan Curta.

Alte comune sunt condamnate să nu adune mai mulți bani chiar de legiuitori. În baza HG 323/1996 „pentru dezvoltarea localităților din Munții Apuseni”, localnicii din Budureasa, Bulz, Buntești, Cărpinet, Criștioru de Jos, Drăgănești, Lazuri de Beiuș, Lunca, Pietroasa, Rieni și Tărcaia plătesc taxe și impozite reduse cu 50%. „Impozitul pe o casă e 25 lei pe an”, spune primarul din Budureasa, Adrian Magda (foto). Cât un pachet de țigări...

... și populism

Alți edili recunosc, însă, că sărăcia vine și din delăsarea, și din populismul aleșilor locali. „E greu să faci în câțiva ani ce n-ai făcut în două decenii, dar încerc să aduc firme, altfel n-o să supraviețuim”, zice primarul din Tulca, Daniel Avrămuț. 

Omologul din Pietroasa, Ionel Laza, adaugă că și birurile trebuie mărite, în ciuda calculelor politice. „La noi nu au fost majorate de 20 de ani, ci doar actualizate cu rata inflației. Am propus majorări, dar deși am majoritatea în Consiliul Local, colegii s-au opus”, explică primarul PSD.

Urmarea? Un procent de 95% din veniturile proprii (2,584 milioane lei) se duce pe salariile din Primărie (2,5 milioane), în timp ce investițiile sunt de numai 683.000 lei. Iar, fără investiții, rămâi în urmă, cu drumuri proaste, școli fără dotări, sate neatractive pentru firme...


AȘA DA, AȘA NU
Prognoze optimiste, încasări modeste

Cu venituri proprii de 544,075 milioane lei (aproape jumătate din cele 1,142 miliarde realizate de toate cele 101 primării din Bihor), din care pentru personal plătește doar 13% (70,97 milioane lei), cu investiții de 347,8 milioane lei (118,6 milioane din fonduri UE), Oradea este cea mai eficientă administrație din județ, urmată de Borș (unde salariile reprezintă 14% din veniturile proprii), Sânmartin (20%), Cociuba Mare (24%), Nojorid (27%), Salonta (28%) și Ciumeghiu (30%).

Cele mai zeloase la încasarea taxelor și impozitelor sunt primăriile Căbești (99,79%), Ceica (97,75%) și Aștileu (95,60%), Oradea strângând 92,97% din banii datorați de locuitorii municipiului. Cele mai mici grade de colectare le-au avut Popești (40,24%), Batăr (45,24%), Brusturi (47,41%), Copăcel (58,84%) și Sânnicolau Român (59,47%). 

Aproape o treime din administrațiile locale din Bihor (31) nu au încasat anul trecut niciun leu din fonduri UE: Abram, Aștileu, Balc, Batăr, Boianu Mare, Brusturi, Căbești, Cherechiu, Chișlaz, Ciumeghiu, Dobrești, Drăgești, Finiș, Hidișelu de Sus, Husasău de Tinca, Holod, Olcea, Pocola, Remetea, Rieni, Roșiori, Sântandrei, Sârbi, Șuncuiuș, Tarcea, Tărcaia, Tileagd, Tulca, Viișoara, Vârciorog și Toboliu.


„NU OFERĂ O IMAGINE CLARĂ”
Sunt și salariile asistenților personali

În urma publicării articolului, primarul comunei Cărpinet, Petru Curta, contestă faptul că administrația pe care o conduce ar fi „în topul faliților” din cauză că salariile angajaților Primăriei depășesc veniturile proprii ale comunei, afirmând că „în mod eronat” în cheltuielile de personal (așa cum au fost furnizate de Administrația Județeană a Finanțelor Publice) sunt incluse și salariile asistenților pentru persoanele cu handicap, în număr de 20, acestea fiind în sumă de 537.500 lei din totalul cheltuielilor de personal (de 1,468 milioane lei). Aceste salarii sunt asigurate în proporție de doar 10% din veniturile proprii pe care le realizează Primăria comunei, 90% provenind, potrivit primarului, din alocări de la bugetul central (sume defalcate din TVA pentru finanțarea cheltuielilor descentralizate la nivelul comunelor).

Textul integral al precizării transmise de edil:

 

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!
Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
7 Comentarii
CINE FACE CEVA SA STOPEZE ACEASTA INEFICIENTA ????
Daca tot faceti acest top al ineficientei vi se pare ca face autoritatile superioare ceva sa stopeze aceasta risipa din banii cetatenilor . Da la Vascau angajarile sint rasplata pentru voturile electrorale Salariile sint stabilite la nivel de municipiu . Toti angajatii au target la numar de voturi Sarmanii se roaga sa vie PORGE vesnic ....sa si faca ani de pensie Acolo e dinastia PORGE si se vad rezultate la cum arata orasul Nu are agenti economici ????Si care sint sint bataia lor de joc prin diverse procese si amenintari Acolo sint angajati sotie primar ,cumnata ,frate toate neamurile Nu in zadar ANI deschide procese .SA traiasca mult si bine vascauanii sa aiba parte de PORGE pina la adanci batraneti Merita ca l-au ales . iAR CONSILIERII sint cei care pupa fundul RUSINOS dar asta este Consilirii sint cei vinovati ca voteaza toate proiectelke prin care se duc banii catre firma VUTAN INSTALATII,TERMO TAVI ETC Tot acei angajati sint slugi acasa la PRIMAR tocmai acum participand la ridicarea gardului acasa la el SA TRAIESTI MULTI ANI DNU PORGE !!!!!!!!!!!
Postat 30 August 2022, 11:25 de DAVIDE
Solutia e comasarea nu pensii speciale!e!!!
Sunt comune cu doua sau trei sate amărate ce taxe sa plateasca la asa populatie. Cum sa ai primar viceprimar consilieri locali contabili si functionari.... nebunie curata! Sper ca domnul Ciuca sa le spună solutia ....Facem din 4 unul sa fie pe plus. La 4 comune o primarie. Spor!
Postat 30 August 2022, 09:04 de strada
În loc să înșiri niște sume fără discernământ, Sandule 2100 ...
... mai bine ai scrie în articol, de 100 de ori, că ești cu capu-n nori și mintea dusă. Datele pe care le-ai primit de la Administrația Financiară, privind cuantumul participării din taxe și impozite locale la salariile edililor și funcționarilor din primării, se referă la număr de contribuabili înregistrați în sistemul fiscal, nicidecum numărul de locuitori. Așadar, situația este mult mai gravă, mai ales în Oradea unde sunt mai mulți necontribuabili. Numărul de locuitori pe care recensământ? Acela dovedit a fi un mare eșec, de acum a INS ... sau cel vechi, umflat electoral? Pricepi, loază? E groasă treaba și de aceea se amână, printre alte motive care ar bulversa numărul de aleși, însăși aplicarea prevederilor Noului Cod Fiscal privind impozitarea proprietăților, așa cum se amână și publicarea rezultatelor referendumului populației.
Postat 30 August 2022, 08:36 de KP
Primarii cer salarii mai mari și pensii speciale
Primarii de comune și municipii au participat, luni, la o întâlnire cu premierul Nicolae Ciucă, la Palatul Victoria. Reprezentanții Asociației Comunelor din România și cei ai Asociației Municipiilor i-au prezentat premierului problemele cu care se confruntă administrațiile locale și i-au cerut bani pentru salarii, facturi și pensii speciale. La discuțiile cu premierul, primarii de comune au mers cu un document prin care i-au arătat lui Nicolae Ciucă „inechitățile” din primăriile comunelor din România. Edilii spun că un muncitor necalificat în construcții ia un salariu aproape de cel al unui viceprimar. https://presshub.ro/primarii-cer-salarii-mai-mari-si-pensii-speciale-235069/?fbclid=IwAR29z5GvE_AzpNLDRqyW1JUfpZy8aXa9ExjZGZBJ8OepROQnMtaVubwdxtc
Postat 29 August 2022, 20:00 de pinonel
de ce
Cand am citit ce a zis tovarasul Porge, ca nu sunt firme care sa-i aduca bani la buget, am simtit ca imi creste tensiunea. Acest **** (aici fiecare sa puna ce vrea - mi-e rusine de apelativele care imi trec prin minte), acest tovaras a amenintat, a pus piedici, a trimis control de la finante, a facut tot posibilul sa inchida toate firmele care il deranjau. Vascaul e exemplul din cartile de istorie cand o "personalitate" locala trebuie scoasa din localitate cu furcile si topoarele. Peste 100 de angajati care lipsesc tot timpul de la servicu, incaseaza bani si putoresc pe banii nostrii.
Postat 29 August 2022, 14:37 de Victorvlad12
Solutie simpla!
Comunele pana la 10km de orase sa fie "inghitite" de orase, iar celelalte comasate 2 in 1, sau comasate toate 2 in 1. Dar nu doreste politicul.
Postat 29 August 2022, 12:12 de ferfeleaga
Fără rost multe din ele...
Cu siguranță cel putin jumatate ar putea fi desfințate. Sunt pline de angajati slab pregatiti si nu au nici activitate. La sate oamenii merg odata pe an sa-si plateasca impozitele.
Postat 29 August 2022, 11:51 de strada
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6625 RON
  • 1 EUR = 4.9763 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON