URMĂREȘTE-NE PE
JOI, 02 MAI 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Acum ceva ani s-a făcut o analiză a calificării pe care o aveau slujbașii CNAIR, pentru că lumea era intrigată de ce nu se mișcă lucrurile în atât de sensibilul domeniu al construirii de autostrăzi. S-a constatat că mare parte dintre cei care luau salariile pe acolo erau ori absolvenți de teologie, ori profesori de română.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Vă mai amintiți bancul care circulă tot la patru ani, cu alegerile care în România se fac doar pentru a stabili cu cine guvernează UDMR? În Bihor e pe cale să apară altul: alegerile se fac ca să se știe pe cine a bătut Bolojan.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Partidele și-au depus candidaturile pentru alegerile locale. Ce vă doriți de la viitorul primar și viitoarea administrație a Oradiei?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
În data de 18 aprilie 2024 a fost publicată în Monitorul Oficial și urmează să intre în vigoare în 10 zile de la publicare o lege care modifică condițiile în care se pot organiza jocuri de noroc în România. Legea nouă instituie restricții severe și sancțiuni contravenționale foarte mari pentru nerespectarea prevederilor legale.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
23 Septembrie 2018, 09:54

Sânge de artist: Orădeanul Alexandru Weinberger-Bara, fiul unei premiate pictoriţe şi al celui mai apreciat bluesman, face carieră la Viena

Sânge de artist: Orădeanul Alexandru Weinberger-Bara, fiul unei premiate pictoriţe şi al celui mai apreciat bluesman, face carieră la Viena ACASĂ, LA LUCRU. La Teatrul Regina Maria au început pregătirile pentru cea dintâi premieră a stagiunii 2018-2019: spectacolul "Domnişoara Iulia", de August Strindberg, regia fiind semnată de Alexandru Weinberger-Bara, care a crescut în Teatrul orădean
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

La 23 de ani, Alexandru Weinberger-Bara a debutat cu dreptul în lumea artistică, fără să se bazeze pe sprijinul părinţilor săi, bluesmanul AG Weinberger şi pictoriţa Vioara Bara.

Crescut în Teatrul din Oradea, unde mama sa e scenograf de peste 30 de ani, Alexandru ştie de mic toate "secretele" de dincolo de scenă. Şi de asta, dar mai ales de dragul "emoţiei pure" transmise pe scenă, Alex a decis să devină regizor de teatru. A studiat la Viena, unde a şi debutat, iar acum pregăteşte acasă primul său spectacol profesionist...

Crescut în teatru

Vioara Bara, artist OradeaDupă absolvirea Liceului Onisifor Ghibu, unde a studiat la profilul Filologie, Alexandru a decis să devină regizor de teatru. Ambiţios, a ales Max Reinhardt Seminar, şcoala de Dramă a Universităţii de Muzică şi Arte Performative din Viena, fondată în 1928, care a pregătit monştri sacri precum Marlene Dietrich şi Hedy Lamarr, două vedete ale vechiului Hollywood, precum şi pe Christoph Waltz, autorul unor roluri remarcabile în "Inglorious Bastards" şi "Django Unchained".

Alegerea lui Alexandru n-a fost surprinzătoare. "M-a interesat tot timpul literatura, îmi plăceau poveştile. Mă fascinau şi efectele video şi sonore, văzând cum poţi să spui o poveste cu ajutorul lor", povesteşte tânărul. În plus, a crescut în Teatrul din Oradea, unde mama sa, Vioara Bara (foto), nominalizată la Premiile UNITER, lucrează ca scenograf din 1985. Cum părinţii erau despărţiţi, Alexandru a crescut cu mama şi îşi vizita tatăl. "A trebuit să cresc în Teatru. Am avut o single mom, aşa că a fost nevoită să mă ducă cu ea la repetiţii. Nu îşi permitea şi nici nu voia să angajeze o bonă", spune Alex.

Arta efemeră

Pasionat şi de pian, a ales regia de teatru pentru că spectacolele "transmit emoţia în mod direct", dar şi pentru că rezultatul e unic. "Este o artă efemeră. Poţi să faci un spectacol legendar şi peste 25 de ani nimeni nu îşi va mai aminti de el. Autorii vor fi amintiţi, dar nu reprezentaţia, actul teatral în sine. Asta m-a atras cel mai mult, că investeşti două luni în repetiţii, în procesul de a găsi autenticitatea personajelor, pentru ceva efemer, dar în acelaşi timp unic", se confesează artistul.

La Max Reinhardt Seminar a intrat după un examen de admitere în limba germană, pe care s-a chinuit s-o înveţe cu şase luni înainte de probe. "Spre surprinderea mea, l-am luat. A trebuit să prezint două concepte regizorale. Cred că am trecut ca prin urechile acului", spune, modest, Alex.

De la 18 ani a locuit, prin urmare, la Viena, unde a lucrat proiecte teatrale atât la şcoală, cât şi în afara ei. În luna noiembrie a anului trecut, şi-a prezentat cu succes spectacolul de licenţă, "Foxfinder" (Căutătorul de vulpi), după premiatul text al britanicei Dawn King. Spectatorii sunt transpuşi într-o comună rurală din Anglia, unde oamenii sunt bântuiţi de frică şi neîncredere, iar duşmanul de moarte al umanităţii este vulpea. În cronica revistei de teatru Yorick, Irina Wolf a scris că spectacolul a avut "tensiune, dinamism şi mister", iar tânărul regizor "dovedeşte înzestrări certe" pentru profesia aleasă.

Istoria mitralierei, la Volkstheater

Că proiectul a fost un succes o dovedeşte şi faptul că Alexandru a fost invitat să pună în scenă un spectacol la Volkstheater Viena, al doilea cel mai mare teatru din capitala Austriei. A ales să facă teatru-politic, regizând "Compasiune. Istoria mitralierei", după un text al eseistului şi jurnalistului Milo Rau. Povestea are în prim-plan două femei, una din Africa Centrală, care a fost martoră la execuţia părinţilor ei, iar cealaltă o europeancă care a fost voluntară în Congo.

În producţia lui Alexandru Weinberger-Bara, ambele roluri au fost jucate de aceeaşi actriţă, Anja Herden. "Compasiune. Istoria mitralierei" a avut premiera în luna martie şi a fost inclusă în programul Volkstheater pentru stagiunea ce debutează în această toamnă.

Povestea domnişoarei

Alex vrea să facă teatru şi acasă, ţinând ca prin spectacolele sale să atingă teme sensibile ale societăţii autohtone: "România este o ţară care bagă sub preş o grămadă de lucruri, cum ar fi abuzurile împotriva femeilor şi faptul că femeile trebuie să aibă un anumit rol în societate".

Primul spectacol de aici îl pregăteşte la Teatrul Regina Maria din Oradea, un loc care-i este familiar şi drag - "Domnişoara Iulia" (Fröken Julie), după piesa omonimă a suedezului August Strindberg, protagonişti fiind Anda Tămăşanu, Sorin Ionescu şi Lucia Rogoz.

Scrisă în 1888, aceasta spune povestea aristocratei Iulia, fiica unui conte, care începe o relaţie cu Jean, servitorul, în ciuda tuturor regulilor impuse de societate şi de biserică. "Cei doi decid să treacă de acest tabu, intrând într-un joc de putere care în final îi va distruge. De fapt, ajung să se distrugă unul pe celălalt", povesteşte Alex, care s-a gândit să aducă acţiunea în prezent.

Repetiţiile au început, iar premiera a fost programată pe 14 octombrie la Sala Arcadia, fiind prima producţie nouă a trupei Iosif Vulcan în stagiunea 2018-2019.

Coleg cu mama

În realizarea producţiei, Alexandru Weinberger-Bara lucrează cu mama sa, Vioara Bara, care semnează scenografia. "Suntem foarte căpoşi amândoi şi ne mai certăm, dar cred că avem aceeaşi profunzime în gândire şi am mare încredere în ea", spune tânărul regizor, bucuros că a ajuns colegul mamei sale.

Culmea, artista a avut semne de întrebare în privinţa carierei alese de fiul ei. "Cred că s-a temut un pic când i-am spus că vreau să fiu regizor. Nu ai o siguranţă financiară, nu eşti angajat nicăieri. Trebuie să fii pregătit s-o dai în bară, dar să păstrezi focul viu şi să continui. Nu e cea mai sănătoasă meserie", zice Alex. De altfel, uneori, între proiecte, în Viena îşi ia o slujbă part-time de... chelner. "Da, acolo poţi să faci asta şi să te întreţii din banii pe care-i câştigi cu jumătate de normă", explică el.

Alexandru îşi propune ca în următorii ani să regizeze atât în Austria, cât şi în România, şi să trăiască doar din artă. "Sunt mulţi oameni cu idei frumoase. Consider că e un privilegiu să ai ocazia să faci un spectacol de teatru. Sunt recunoscător pentru asta".

De altfel, ambii părinţi îl încurajează, fără ca el să se simtă presat că amândoi sunt artişti de succes. "Nu m-am comparat niciodată cu ei. Ei au drumul lor", spune tânărul regizor. Ce poate el vor cunoaşte şi orădenii, curând…


PĂRINŢI FAIMOŞI
Cariere de răsunet

AG Weinberger, cel mai bun interpret de blues din RomâniaTatăl lui Alexandru, AG Weinberger (foto), este considerat cel mai bun interpret de blues al României. Chitarist, vocalist, interpret la muzicuţă, producător şi realizator de emisiuni radio şi TV, producător de albume, AG Weinberger a avut din mai 2000 o perioadă de "exil cultural" în Statele Unite, unde a scos albumul "Nashville Calling", nominalizat la Premiile Grammy. Mr. Blues are 11 albume discografice şi a scris muzica pentru 18 spectacole de teatru. În 2011 a fost decorat cu Ordinul Meritul Cultural în grad de Cavaler de Preşedinţia României.

Mama tânărului regizor, Vioara Bara, este preşedintele filialei Oradea a Uniunii Artiştilor Plastici, funcţie din care a fost foarte vocală cerând Consiliului Local sprijinirea artiştilor locali şi un sediu propice pentru UAP. Picturile sale au fost prezentate în expoziţii naţionale şi internaţionale, în Italia, Portugalia, Olanda, Polonia. Din 1985, Vioara Bara lucrează la Teatrul Regina Maria, realizând scenografia a peste 60 de spectacole. În 2012, a fost nominalizată la Premiile UNITER pentru lucrările destinate musicalului de succes "Scripcarul pe acoperiş", care şi acum se joacă cu casa închisă la Teatrul Regina Maria.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
3 Comentarii
@moderator - super veste :)
multumesc pentru informatia data in legatura cu Richard. este o veste buna si pentru altii, sper, faptul ca ramane mai departe alaturi de noi, oradenii. O bucurie orice spectacol in care joaca acest actor formidabil ***))
Postat 23 Septembrie 2018, 18:44 de roger
!!!
Am lacune! Nu am știut că acest tânăr este o combinație de muzică și creație plastica! Bravo lui! Este o dovadă clară că este EL dar și că a avut de unde moșteni!
Postat 23 Septembrie 2018, 14:45 de soricel
bravo, Alexandru! mult succes! unde este Richard Balint?
este un castig pentru orasul acesta ca vin spre noi oameni de valoare, mai ales dupa ce fac studii in afara. bravo! am o intrebare: de ce a plecat Richard balint de la teatru din oradea la cel din targu-mures? > apare pe profilul lui de fb ca e din 1 sept angajat acolo. era absolut cel mai tare actor din teatru! stralucea pe scena, ultra talentat! puteti va rog sa va interesati de asta si sa ne informati despre acest subiect/om de valoare? oare are legatura cu noua directoare a teatrului?
Postat 23 Septembrie 2018, 14:28 de roger
RE: bravo, Alexandru! mult succes! unde este Richard Balint?
Nu a plecat. A rămas la Oradea dar mai are o colaborare şi la Târgu Mureş.
Postat 23 Septembrie 2018, 17:05 de Moderator
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6361 RON
  • 1 EUR = 4.9759 RON
  • 1 HUF = 0.0127 RON