URMĂREȘTE-NE PE
LUNI, 29 APRILIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
La fel cum creștinii ortodocși scot anual moaștele sfintei Paraschiva la Iași, tot așa, la patru ani, în perioada electorală, liberalii apelează la moaștele prorocului Ilie, mai exact Ilie Bolajan, ca să întărească credința în activul de partid.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Oricât ar fi de digitalizată lumea și plin internetul de informații despre tot felul de locuri, inclusiv în imagini, nimic nu se compară cu plăcerea călătoriei, fie ea cât de scurtă, pentru a le vedea cu propriii ochi. Iar când de plăcerea asta vor avea parte sute, poate mii de copii de la țară, dintre care mulți nu au ieșit din comuna lor ori au ajuns în cel mai bun caz până în cel mai apropiat orășel, cu atât e mai meritorie orice inițiativă care îi ajută să capete această experiență, totdeauna de neuitat dacă e prima.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveți de noul proiect de realizare a unui drum nou între Paleu și Șoseaua Borșului, contestat de unii locuitori din Oncea?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Camera Deputaţilor a adoptat recent un proiect de modificare a legislaţiei în vigoare, prin care se prevede, în esenţă, că instanţele judecătoreşti nu vor mai putea reduce din oficiu onorariile achitate de justiţiabili avocaţilor, ci doar la cererea părţii adverse. 
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
26 Aprilie 2023, 08:00

Oradea Transport Lent: O călătorie Nufărul - Gară durează aproape o oră, poți ajunge mai repede pe jos! (FOTO / VIDEO)

Oradea Transport Lent: O călătorie Nufărul - Gară durează aproape o oră, poți ajunge mai repede pe jos! (FOTO / VIDEO) DE MILIOANE. Anul trecut, OTL a înregistrat 11 milioane de călători cu tramvaiele și alți 13 milioane cu autobuzele. Adesea, însă, vehiculele OTL sunt blocate în trafic, așa că, inevitabil, ajung cu întârziere și în stații
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

În timp ce Uniunea Europeană promovează măsuri anti-poluare şi alocă fonduri nerambursabile pentru soluţii "verzi" de mobilitate urbană, în Oradea călătoriile cu mijloacele de transport în comun sunt, adesea, ultima opţiune de călătorie.

Frecvenţa tramvaielor şi autobuzelor, modificările făcute în trasee din pricina şantierelor din oraş şi staţiile adesea îndepărtate fac ca un drum dintr-un cartier în altul să dureze la fel de mult ca o călătorie... pe jos.

Mai rău ca oricând!

Din cauza lucrărilor la pasajele subterane din Centrul Civic şi Piaţa Gojdu, o mare parte din traseele tramvaielor din Oradea sunt indisponibile. În oraş mai circulă doar tramvaiul 4, care duce călătorii din Nufărul în Rogerius, şi cel cu numărul 8, între Nufărul şi Ioşia. 

Tramvai Nufărul Oradea

În locul tramvaielor au fost instituite mai multe trasee de autobuze, care au staţii inclusiv în centrul oraşului, pe unde niciun tramvai nu mai ajunge. De pildă, autobuzul T3 circulă din Piaţa Unirii spre Nufărul, iar T7 între Parcul Olosig şi Piaţa Unirii. 

"Locuiesc în Oradea din anul 1956, dar aşa transport în comun cum avem acum nu a fost niciodată!", se plânge pensionarul Kenyeres Ştefan. În general, călătorii descriu transportul public ca fiind haotic şi lipsit de predictibilitate. "Se aşteaptă mult în staţii. La T3, în Cantemir, graficul arată că vine din 30 în 30 de minute, dar frecvent aştept şi 40 de minute", se plânge şi Irina, o orădeancă ce călătoreşte zilnic cu OTL.

Femeia reclamă şi distanţele mari între staţiile de autobuz, deloc încurajatoare pentru orădenii mai vârstnici. "Autobuzul 23, de exemplu, de la şcoala din Cantemir nu se mai opreşte până pe strada Horea, deşi pe traseu, în zona străzii Teiului, mai este o staţie, unde T3 opreşte. De ce nu poate opri şi 23?", se întreabă orădeanca. 

O situaţie similară este şi pe bulevardul Republicii, unde autobuzele T7 care vin dinspre Crişul spre Gară nu au nicio staţie de la centrul comercial până pe strada Berzei, adică după staţia CFR, spre strada Olimpiadei. Asta, deşi şoseaua are două benzi pe sens, aşa că şoferii OTL ar putea să le dea ocazia călătorilor să coboare mai aproape de Spitalul CFR, de pildă.

Staţie OTL Oradea

Cu 15 km/h

OTL nu se poate lăuda nici cu viteza. Un experiment făcut miercurea trecută la ora 10 dimineaţa, aşadar nu într-un moment cu trafic aglomerat, a demonstrat că un călător sau un turist din Felix, de pildă, face din capătul cartierului Nufărul până la Gară aproape 50 de minute! 

Tramvaiul 4 a pornit la 10.05 din staţie şi a ajuns la Olosig la 10.36, unde călătorul a trebuit să se dea jos, să traverseze strada, ca să ia autobuzul T7 din staţia de lângă Parcul Olosig. Vehiculul a întors pe strada Olimpiadei şi a ajuns la Gară la ora 10.53. Un călător care se grăbeşte are şanse să parcurgă distanţa Nufărul-Gară în acelaşi timp, pe jos!

Romeo Nica"Viteza comercială a mijloacelor noastre de transport, care include şi timpii de staţionare în staţii, este între 15 şi 20 km/h. După ce şantierele din oraş vor fi închise, această viteză va creşte", spune directorul economic al OTL, Romeo Nica (foto)

Pe bulevardele Magheru şi Decebal, tramvaiele urmează să aibă benzi dedicate, iar reprezentantul OTL spune că vor fi mai rapide decât autoturismele. Sigur, cu condiţia să nu fie blocate de noi şantiere...

Fără semnal

Autobuzele şi tramvaiele OTL mai au şi alte hibe: plata cu cardul în vehicule nu funcţionează tot timpul, iar aparatele pentru imprimarea tichetelor dau şi ele chix. "Avem doar două autobuze fără POS, restul vehiculelor sunt dotate. Dar depind de reţeaua de internet, dacă nu au semnal, nu funcţionează", recunoaşte directorul economic. 

OTL Oradea

În aplicaţia telefonică pe care societatea de transport a lansat-o recent, "OTL Oradea", călătorii pot plăti bilete doar dacă au şi un card electronic emis de OTL. În schimb, aplicaţia este utilă pentru identificarea traseelor şi a mijloacelor de transport public potrivite, mai cu seamă că, din pricina lucrărilor din oraş, se schimbă destul de des. 

"Noroc cu maşina!"

Şantierele fac autobuzele să şi întârzie. "Sunt trasee de autobuz prin tot oraşul, dar vin foarte greu. Fiind studentă la Medicină, merg zilnic între spitalele Judeţean, Pelican, Militar şi e greu să ajung la cursuri cu autobuzele OTL. Mai am noroc cu colegii care au maşină", spune Tania, o tânără orădeancă. 

OTL Oradea

Este clar că Oradea este departe de a fi un oraş care îi încurajează pe locuitori să lase maşinile acasă. În birourile OTL, în schimb, problemele transportului public se aud mai greu. "Noi ţinem cont doar de sesizările scrise şi semnate. Restul sunt vorbe", spune directorul Nica. 

Pesemne, şefii OTL nu circulă prea des cu autobuzele şi tramvaiele, altminteri ar observa mai uşor că distanţele între staţii sunt prea mari, că traseele ar putea fi optimizate, că graficele nu sunt respectate ori alte hibe ale transportului public...


Vezi mai jos videoreportaj!

VOCEA STRĂZII

Ce ar trebui îmbunătăţit în transportul public din Oradea?

Mamele cu cărucior aşteaptă şi 40 de minute pentru un tramvai fără trepte. Nimeni nu te ajută să urci sau să cobori din cele galbene.
Ramona Dragomir

Autobuzul T3, care face ruta tramvaiului din Nufărul, e teroare. Nu respectă programul, ar trebui să circule mai des şi cu autobuze mari.
Florentina

Praf şi mizerie în aproape fiecare mijloc de transport. Lipsesc tramvaiele şi autobuzele cu podea joasă, ca un om cu dizabilităţi să poată circula. 
Timi Szilagyi

Nu putem ajunge cu un singur mijloc de transport din Rogerius în centru. Autobuzele sunt întotdeauna aglomerate. Şi nu sunt hărţi în staţii. 
Olah Anikó

Mai rău decât acum, nu ţin minte să fi fost vreodată. Haos! Sunt convinsă că edilii oraşului nu au experimentat deplasarea dintr-o locaţie în alta, cu OTL.
Dana Cristina

OTL ar trebui să reglementeze valabilitatea biletelor. Din cauza lucrărilor, călătorii plătesc dublu pentru un traseu pe care plăteau o singură călătorie.
Cosmin Agache

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!
Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
11 Comentarii
Dezvoltare prin regres
Tot ce atinge Bolovanul se ofileste. Un oras care pierde populatie, nu se dezvolta. Oricare mare oras din lume, metropola de-a lungul timpul si-a marit populatia. Cat timp orasul, mediul de afaceri, micile afaceri sunt suprimate , distrugem tot ca sa dam doar lanturilor de firme mari, adica politica PNL dusa la extrem de Bolovan , cei multi pentru cei putini. Orasul se vede pe el , tot mai sarac, mai imbatranit, depopulat, nu se dezvolta, dar postacii si prostimea din oras aplauda un pod, pasaj, si o vopsea pe niste cladiri.
Postat 27 Aprilie 2023, 19:41 de adi13
Cand vor fi gata,o sa fie bine
Asa spun unii.Ei bine, vise placute!!!Nu stiu ce inseamna pentru 80% din populatie bine, pentru mine sigur de aproximativ 8 ani este rău, stres, nervi, timp pierdut din viața aiurea.Cat despre otl, n-am mai pus piciorul intr-un mijloc de transport de-al lor de aproximativ 9 ani si sunt mandru de asta.M-aş plimba cu bicicleta dar nu am pe unde, n-am siguranță in traffic,pistele pleacă de nicaieri si ajung nicaieri.In tot calvarul asta mai sunt si lucruri bune dar, mult prea putine incat nu ma mai incânta.Ar fi multe de spus dar, mai bine ma opresc pana nu ma fac astia care le stiu pe toate, pnl-ist, psd-ist, aur-ist, usr-ist sau mai stiu ce mizerii de organizatii mafiote sunt.
Postat 26 Aprilie 2023, 19:46 de Maikeltroll
Fugi de-aici!
"Pe bulevardele Magheru şi Decebal, tramvaiele urmează să aibă benzi dedicate". Serios!? Si cum realizam cascadoria asta?
Postat 26 Aprilie 2023, 19:20 de v0id
Oradea Transport Lent
Autoarea a dibuit un acronim misteax pentru OTL. Femeile, se stie, prefera preludii lungi ( lente?) si tariful la ora. O călătorie Nufărul - Gară durează aproape o oră, poți ajunge mai repede pe jos! Baiet fiind, durata e mai putin importanta, mai tare ne-ar interesa cit costa ora cu pricina. Un intervievat, ii da rezultatul gata calculat: "Din cauza lucrărilor, călătorii plătesc dublu pentru un traseu pe care plăteau o singură călătorie. Cosmin Agache". Nu stim daca marimea conteaza, dar PMO, via OTL, ne face o oferta de nerefuzat, precum multe alte servicii: DUBLU. Acu 2 ani, precum si anul trecut, am exersat si eu mersul la gara: T3+1R, doua bilete. Acuma, de cind s-au turnat toti pilotii, nu mai stiu cum iese, dar ma gindesc ca e DOUBLE OR NOTHING. Sa fie primit. Ne vedem la anu'... BET ON IT.
Postat 26 Aprilie 2023, 18:47 de excalibur
@simonette
Metrouniciodata, cand vom avea comune in jurul orasului de 50-55mii locuitori, cum are Clujul sa legi comuna de oras atunci da. Dar Oradea de abia are comune care nici 5-10 mii locuitori nu ajuta. Sa ai metrou trebuie sa ai peste 20mii calatori pe linie ca sa fie rentabil. Nici macar tramvaiul care e bun la peste 8000 calatori nu ar fi rentabil sprecomunele din jur. Iar populatia orasului tot scade, iar zona metropolitatna nici ea nu creste ca locuitori, se mentine. In ZMO Cluj e aprox 450mii locuitori, in ZMO Oradea cam 230 mii. Metroul nu se justifica deloc, nici in Cluj nu prea e destul populatie pt metrou, doar ca acolo orasul asa de tare creste ca in 20 de ani va fi util. Oradea si peste 20 de ani cam tot asa va fi, eventual poate mai scade ca populatie
Postat 26 Aprilie 2023, 14:32 de Mihaita
Eficienta lui Bolovan
Asta e cand sprancenatul chel a eficientizat transportul, dupa greva celor de la OTL. Pe vremea lui Czuszi era pe locul 1 pe tara, acum a venit spancenatul cu pixul si calculele lui de eficienta de a distrus complet si acest serviciu. Ce respect pentru oradeni, nu exista respect. Oradenii sunt doar tolerati sa ramana in oras ca sa poata plati taxele, in rest betonul si aberatiile sprancenatului sunt sfinte. In Oradea nu mai conteaza demult persoanele, vietatile ci numai partea fizica a orasului.
Postat 26 Aprilie 2023, 14:27 de Mihaita
Metrou
De ce noi nu putem investi în construcția unui metrou în loc de atitea pasaje subterane care sunt pt. autoturisme în principal?!
Postat 26 Aprilie 2023, 14:25 de Simonette
La consum
Nulitatile care conduc orasul si regiile din subordinea PMO nu merg la serviciu cu OTL si nici nu isi duc odraslele la scolile din centru cu OTL. De fapt prefera masina personala sau de serviciu, la care nu vor renunta neverever, asa cum nu renunta nici la privilegii. O tara de bugetari si pentru bugetari!
Postat 26 Aprilie 2023, 11:50 de oradeanbihor
Oradea orașul șantierelor
Atâta respect merita cetățenii din acest oraș!
Postat 26 Aprilie 2023, 10:56 de Sofronie2023
Eu de cand sunt santierele in Centrul Civic ma duc pe jos...
Eu de cand sunt santierele in Centrul Civic ma duc pe jos, macar fac si antrenamentul zilnica si de multe ori ajung mai repede ca autobusul... Si mai ales ca nici o linie nu au inlocuit corespunzator si asta chiar au facut intentionat. T3 nu ajunge nicaieri in Centrul Civic, degeaba scrie pe autobus, la Dioda face stanga spre Centru. T7 nu merge pana la Emanuel, se intoarce in centru. Cand nu circula tramvaiele nici pe Decebal si e inlocuita cu T8 si aceea merge numai pana la Calea Aradului. Pur si simplu ei vor sa compostez cat mai multe bilete, sa astepti min 2-3 tramvai/autobus, nu e 2 zone/cartier in oras care e conectat normal ca inainte de santiere. La gara n-ai cum sa ajungi fara sa schimbi 2-3 ori si/sau sa nu ocolesti tot orasul. Si nu-i deajuns santierele in Centrul Civic, mai fac santiere si in parcul 1 Decembrie, in fata si in spatele facultatea de medicina, podul intelectualilor inchisa, acuma au inceput santier si pe Clujului.
Postat 26 Aprilie 2023, 10:56 de cititor_
Eficientizare.
Lasand deoparte partea financiara, desi sunt orase care subventioneaza in totalitate transportul in comun, interconectarea, timpii de asteptare, lasa mult de dorit. Asta nu tine de santiere, situatia exista si inainte. Acum e de inteles ca datorita ambuteiajelor nici mijloacele de transport nu pot avea un orar fluent, predictibil. Dar inainte? Sa stai 15-20 de minute dupa un tramvai e absolut inacceptabil. Da, mersul pe jos e cel mai potrivit, sanatos. Nici bicicleta nu e o solutie, nimeresti o strada intens circulata, la ore de varf, nu prea ai spatiu decat pe trotuar cu deranjul de rigoare. Asta si pentru ca piste sunt putine, fara interconectare, iar strazile chiar si cele reabilitate s-au facut dupa principii vechi de mobilitate. E o serie de greseli care va persista si dupa inaugurarea “celebrelor” pasaje, in fond numarul masinilor in trafic nu va scadea. Singura speranta este ca atunci cand pasajele vor fi gata, transportul in comun sa fie mai eficient, timpii sa scada, interconectare sa fie mai buna. Mai ales, sper ca pe viitor, sa se lucreze la stimularea mijloacelor verzi avand in vedere ca nu va mai exista scuza infrastructurii, va exista din abundenta, chiar exces. Din ce fonduri se vor face transformarile ulterioare, nu stiu, probabil buget.
Postat 26 Aprilie 2023, 08:55 de User anonimizat
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6373 RON
  • 1 EUR = 4.9765 RON
  • 1 HUF = 0.0127 RON