După ce 18 primării de comune din Bihor au primit anul trecut 2,75 milioane lei ca sprijin pentru acțiunile de igienizare și întreținere a curățeniei pe drumurile publice, cursuri de apă și în zone turistice, încă 18 comune și orașe din județ primesc pentru acest an 2,5 milioane lei în același scop.
Finanțarea o asigură Consiliul Județean Bihor în cadrul programului multianual „Împreună pentru un județ curat”, lansat anul trecut și valabil până la finele anului 2024.
Faci curățenie, primești bani
Repartizarea celor 2,5 milioane lei pe unitățile administrativ-teritoriale a fost decisă în urmă cu o săptămână, când aleșii bihorenilor au votat în unanimitate rectificarea bugetului județului pe anul în curs.
Astfel, comunele Girișu de Criș și Sâmbăta beneficiază de câte 100.000 lei, Salonta, Aușeu, Lugașu de Jos, Pocola, Pomezeu, Răbăgani, Sânnicolau Român, Sântandrei, Toboliu și Vadu Crișului de câte 125.000 lei, Beiuș, Ciumeghiu, Diosig și Dobrești de câte 150.000 lei, iar Avram Iancu de 300.000 lei.
În cadrul programului „Împreună pentru un județ curat” au prioritate unitățile administrativ - teritoriale care îndeplinesc anumite condiții. Concret, primăriile trebuie să asigure o cofinanțare cât mai mare și să fie situate pe drumurile naționale unde Direcția Regională de Drumuri și Poduri Cluj desfășoară programe de estetică rutieră, curățarea și taluzarea șanțurilor sau pe drumurile naționale ori județene unde circulă cel puțin 1.000 de mașini în 24 de ore.
Primăriile pot cumpăra utilaje
CJ Bihor alocă anual echivalentul a 500.000 euro pentru a cofinanța primăriile care se înscriu în program, fondurile putând fi folosite pentru achiziționarea unor utilaje necesare acțiunilor de curățenie / igienizare în localități, achitarea serviciilor unor operatori economici care prestează activități de curățenie / igienizare, acoperirea cheltuielilor necesare funcționării / întreținerii utilajelor aflate în dotarea autorităților locale, dar și asigurarea fondurilor necesare pentru executarea acțiunilor de curățenie și întreținere în numele proprietarilor notificați în condițiile legii care nu își curăță terenurile, cu condiția recuperării cheltuielilor de la acești proprietari.
Legea permite autorităților locale să-i supraimpoziteze pe proprietarii care nu mențin curățenia terenurilor la frontul stradal și să realizeze lucrări de curățenie și / sau întreținere a acestor terenuri pe cheltuiala proprietarilor, după ce aceștia au fost notificați în prealabil și nu au luat măsuri de conformare.
Programul „Împreună pentru un județ curat” a fost adoptat în noiembrie 2021 și se derulează până în decembrie 2024.
Prima alocare de fonduri a fost aprobată în decembrie anul trecut, când 18 primării au beneficiat de 2,75 milioane lei: Biharia, Cefa, Ceica, Chișlaz, Drăgești, Gepiu, Hidișelu de Sus, Holod, Lăzăreni, Mădăras, Nojorid, Oșorhei, Roșiori, Săcădat, Sălard, Sânmartin, Tămășeu și Tileagd.
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.