URMĂREȘTE-NE PE
JOI, 25 APRILIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Nu credeam că se vor putea mobiliza 15.000 de oameni în acțiunea intitulată Misiunea Grivei, prin care se cer condiții mai bune pentru câinii abandonați și pentru sterilizarea lor. Iată că inițiativele cetățenești încep să capete forță și consistență. Poate n-ar fi fost lipsit de interes să se ceară și sterilizarea stăpânilor care-și abandonează animalele de companie...
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Oricât ar fi de digitalizată lumea și plin internetul de informații despre tot felul de locuri, inclusiv în imagini, nimic nu se compară cu plăcerea călătoriei, fie ea cât de scurtă, pentru a le vedea cu propriii ochi. Iar când de plăcerea asta vor avea parte sute, poate mii de copii de la țară, dintre care mulți nu au ieșit din comuna lor ori au ajuns în cel mai bun caz până în cel mai apropiat orășel, cu atât e mai meritorie orice inițiativă care îi ajută să capete această experiență, totdeauna de neuitat dacă e prima.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveți de noul proiect de realizare a unui drum nou între Paleu și Șoseaua Borșului, contestat de unii locuitori din Oncea?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Camera Deputaţilor a adoptat recent un proiect de modificare a legislaţiei în vigoare, prin care se prevede, în esenţă, că instanţele judecătoreşti nu vor mai putea reduce din oficiu onorariile achitate de justiţiabili avocaţilor, ci doar la cererea părţii adverse. 
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
30 Decembrie 2021, 07:57

Motoarele Bihorului: Care sunt cele mai puternice 10 companii din Bihor şi prin ce îşi fac ele cifrele de afaceri

Motoarele Bihorului: Care sunt cele mai puternice 10 companii din Bihor şi prin ce îşi fac ele cifrele de afaceri ÎN AVANTAJ. Trei dintre cele mai mari companii din Bihor, în frunte cu Eberspächer, sunt localizate în Oradea. "Prin localizarea în parcul industrial, companiile se pot concentra mai uşor pe dezvoltarea afacerii, pentru că scapă de problema infrastructurii, de care se ocupă administratorul parcului, şi îşi pot folosi în cash-flow sumele pe care altfel le-ar fi imobilizat pentru achiziţionarea terenului", spune directorul ADLO, Alina Silaghi
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Mărimea contează! Aglomerările urbane generează mai multe oportunităţi, servicii mai bune şi afaceri mai mari. Iar în Bihor, Oradea face legea: din topul celor mai mari 10 companii după cifra de afaceri pe anul trecut, 8 fac producţie în oraş şi în zona metropolitană, iar 3 dintre acestea în parcurile industriale locale.

"Cifrele arată clar anvergura oraşului ca motor economic al judeţului. Companiile din municipiu sunt un factor de dezvoltare, iar zonele limitrofe o sursă de forţă de muncă", spune city-managerul Oradiei, Mihai Jurca.

Industria auto în viteză

Cele mai tari firme din Bihor sunt cu capital străin, produc în Oradea şi localităţile limitrofe, majoritatea pentru industria auto. Potrivit Ziarului Financiar, cea mai puternică companie, cu o cifră de afaceri de 2,1 miliarde lei în 2020, este Eberspächer Exhaust Technology România, care în 2016 a pornit în Oradea cu producţia de ţevi de eşapament pentru mărci de top precum Mercedes, Audi ori Jaguar.

Firma cu sediul în parcul industrial din Şoseaua Borşului a avut afaceri aproape cât următoarele două din top la un loc. Locul secund e ocupat de canadienii de la Celestica, specializaţi în IT&C, cu o cifră de afaceri de 1,3 miliarde lei, şi de producătorul american de componente electronice Plexus Service, cu 928,7 milioane lei.

Cele mai tari trei firme din Bihor au avut o cifră de afaceri totală de 4,4 miliarde lei, de două ori şi jumătate peste celelalte 7 din top 10 la un loc.

Auto, mobilier şi alimentar...

Lista celor mai puternice societăţi e completată de nemţii de la Ebm Papst Automotive, specializaţi în motoare electrice şi ventilatoare (338,8 milioane lei) şi producătorul francez de mobilă PGS Sofa (281 milioane lei).

Companiile fraţilor Ioan şi Viorel Micula, European Drinks (253 milioane lei) şi European Food (231 milioane lei), cu capital româno-suedez, sunt singurele cu profit alimentar şi singurele cu producţie în afara zonei metropolitane Oradea.

Următoarele locuri le ocupă britanicii de la Faist Mekatronic (225 milioane lei) şi belgienii de la Connectronics (219,5 milioane lei), specializaţi în piese pentru industria auto.

Topul este închis de o firmă cu capital românesc, singura din acest clasament, Madrugada (218 milioane lei), care produce sisteme de închidere şi uşi din PVC şi aluminiu.

Ochii pe Oradea

Mihai Jurca, city-managerul OradieiPractic, dintre cele mai mari 10 companii din Bihor, 8 operează în Oradea sau împrejurimi, 3 dintre acestea fiind localizate în parcurile industriale ale oraşului. "Acum se văd rezultatele muncii începute în anii 2008-2009, când s-au pus bazele parcurilor industriale din Oradea. Consolidarea pilonului industrial ne încurajează să căutăm noi oportunităţi pentru investitori", spune city-managerul Mihai Jurca (foto).

Dezvoltarea sectorului auto, reprezentat de 5 firme din top 10, obligă municipalitatea la stimularea sistemului de transport: "Companiile din domeniul auto care produc exclusiv pentru piaţa vest-europeană au nevoie de un hub logistic. Un sistem de transport cât mai rapid şi cu costuri cât mai mici le creşte productivitatea, i-ar ajuta să se dezvolte şi ar atrage noi business-uri în zonă", spune city-managerul.

Primul pas în acest scop este dezvoltarea terminalului intermodal în zona gării Episcopia, cu facilităţi de transbordare a containerelor de mărfuri pe şi de pe transportul rutier şi feroviar. Investiţia estimată la 10 milioane euro va fi scoasă la licitaţie la începutul anului viitor. "În cel mult un an şi jumătate lucrarea ar putea fi gata", zice Jurca.

Pentru transportul aerian, Consiliul Judeţean Bihor a semnat deja contractul de execuţie a terminalului cargo cu o firmă din Cehia, iar acesta ar trebui să fie operaţional din vara anului 2023. "Pierderile produse de întreruperea producţiei cauzată de lipsa unor piese ori materii prime pot fi enorme. La nevoie, un terminal cargo face posibil transportul comenzilor urgente", explică city-managerul.

"Colonie cu forţă de muncă ieftină"

 consultantul în afaceri Dacian Palladi Cu cifrele în faţă, consultantul în afaceri Dacian Palladi (foto) este totuşi reticent faţă de modelul de business încurajat de parcurile industriale: "Conform topului, Bihorul este mai mult o colonie generatoare de forţă de muncă ieftină decât un exemplu de succes". Argumentele? "Folosind tehnologie, know-how, proiecte şi subansamble aduse de afară, montăm aici nişte componente pe care le trimitem înapoi pentru produsul finit. Practic, facturăm doar forţa de muncă ieftină. Câştigul bugetului local constă în impozitul pe salarii şi impozitul pe proprietăţi", zice Palladi.

Judecând după companiile din top, consultantul califică profilul economic al judeţului ca unul riscant. "Jumătate dintre firmele din top sunt din domeniul auto. Dacă această industrie decide să plece din România, judeţul intră în faliment", avertizează el, considerând scenariul mai credibil decât ar părea la prima vedere. "Industria auto este în declin pe fondul lipsei componentelor electronice, a containerelor de transport şi a scăderii comenzilor unor piese. Câte sisteme de evacuare a gazelor credeţi că se vor mai produce la Oradea dacă beneficiarul final va începe să producă doar maşini electrice?", întreabă ironic Palladi.

Un eventual scenariu negativ este cu atât mai sumbru cu cât economia locală ar fi incapabilă să preia forţa de muncă disponibilizată. "Capitalul românesc nu reuşeşte să genereze afaceri şi industrii de nivel european. De altfel, este o performanţă că singura firmă românească, Madrugada, a ajuns să intre, chiar dacă pe ultimul loc, în top 10", spune consultantul.

Adaptarea la piaţă

directorul ADLO, Alina SilaghiDe cealaltă parte, reprezentanţii Agenţiei de Dezvoltare Locală Oradea, care gestionează parcurile industriale orădene, iar mai nou din tot judeţul, sunt optimişti. "Faptul că o parte din companiile de top sunt localizate în parcurile industriale demonstrează că o infrastructură bine pusă la punct permite producătorilor de aici să se concentreze pe dezvoltarea afacerii, adaptarea la piaţă, diversificarea modelului de business şi atragerea de noi contracte", spune directorul ADLO, Alina Silaghi (foto).

Cel mai bun exemplu sunt chiar nemţii din fruntea clasamentului. "Eberspächer a venit iniţial la Oradea cu producţia de ţevi de eşapament, pentru ca pe parcurs să îşi diversifice producţia, iar anul acesta să dezvolte un brand nou, Purem, care cuprinde inclusiv sisteme de purificare a aerului din interiorul autovehiculului, care vor avea cerere tot timpul", argumentează directoarea.

Rămâne de văzut în ce măsură celelalte companii din top axate pe producţia de componente auto, şi nu numai, vor reuşi să se adapteze pieţei într-un climat volatil marcat de pandemia de Covid, care a declanşat în lanţ o criză a conductorilor, a transporturilor şi a energiei. Nu de alta, dar Oradea a pariat deja pe ele, cu locurile de muncă ale bihorenilor...


MODEL PENTRU "EXPORT"
Parcurile industriale Bihor

Preşedintele Consiliului Judeţean Bihor, Ilie BolojanPreşedintele Consiliului Judeţean, Ilie Bolojan (foto), vrea să extindă modelul implementat la Oradea în vremea când conducea oraşul la nivelul întregului judeţ. ADLO a preluat administrarea parcurilor industriale din Tileagd, Săcueni şi Tămăşeu, şi urmează să înfiinţeze unele noi în Aleşd, Beiuş, Marghita şi Ştei.

Decizia a fost luată după ce parcurile industriale 1 şi 3 din Calea Borşului şi strada Uzinelor s-au umplut, iar parcul industrial 2 din strada Ogorului a fost ocupat în proporţie de 70%. Cel de-al patrulea, din zona străzii Corneliu Baba, este abia în faza documentaţiilor pentru infrastructura de reţele. "Obiectivul nostru este atragerea de investitori în zonele mai puţin dezvoltate din Bihor şi crearea de noi locuri de muncă", spune şefa ADLO, Alina Silaghi.

Agenţia a demonstrat deja că are capacitatea să atragă investitori prin diversificarea serviciilor oferite, chiar dacă pandemia, ratingul de ţară destul de modest şi facilităţile mult sub cele oferite de ţările vecine au temperat în ultimii doi ani interesul companiilor pentru România.

Printre altele, ADLO a construit în parcul din Şoseaua Borşului o grădiniţă cu creşă, ocupate în proporţie de 50% şi respectiv 100%, a atribuit amplasamentul pentru construirea primului hotel pentru angajaţii companiilor aflaţi în trecere şi are în proiectare un prim bloc dintre cele trei ce vor fi construite în strada Ovidiu Densusianu pentru a fi închiriate firmelor.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
5 Comentarii
PCR transpartinic (Sars-CoV-RO). Ep.: "Coloniile de muncă ieftină" ale "faraonului" de Bihor. (II)
III. Faptul că unii din conducătorii UE (ex: Președintele Franței - Macron) vor ca în toată UE să existe un salariu minim net decent, va fi un lucru benefic și pentru pălmașii, harnici și de bună credință, din aceste "colonii". Inclusiv și cei care nu fac parte din categoria: "Oamenii mei", adică a acelora fără pile. 1. Trei metode eficiente de creștere a productivității muncii: implementarea conformă a: a) procedurii de trasabilitate a rebuturilor: b) regulii: "Omul/Șeful potrivit, la locul potrivit"; c) unor măsuri corecte de cointeresare de/fidelizare a tuturor angajatilor (ex: salarizare corectă). Aceste ultim aspect presupune și o normare care sa reflecte realitatea. 2. Asimilarea oamenilor cu niste roboți industriali, respectiv asemănarea unui flux de producție, cu o cursă de formula 1, dăunează grav productivității!
Postat 01 Ianuarie 2022, 17:39 de stefan
PCR transpartinic (Sars-CoV-RO). Ep.: "Coloniile de muncă ieftină" ale "faraonului" de Bihor
I. Are dreptate don Palladi. Cel puțin în legătură cu "coloniile" cu forță de muncă ieftină. II. O propunere decenta. Din păcate idealistă, respectiv incompatibilă pentru actuala nomenclatură politică locală: 1. Nominalizarea viitorilor candidați la alegerile locale și generale, doar după un stagiu de minim 3 luni într-o astfel de colonie, pe un post de operator. Propunerea se referă și în cazul viitorilor numiți politic, pe posturi de conducere. Inclusiv în cazul deconcentratelor. PS. Un mesaj pentru populimea prost plătită, din "coloniile de muncă ieftină": Să aveți parte doar de sefuleti/șefi/manageri competenți, corecți și obiectivi cu toți colegii/subordonații. "La mulți ani!"
Postat 31 Decembrie 2021, 16:59 de stefan
Motoarele Bihorului sunt....
.... Șpaga, parandaratul si interesele gastii penale!
Postat 31 Decembrie 2021, 15:35 de pinonel
Suntem peste tot pe primele locuri!
Bravo , Dl Palladi asta este adevărul suntem printre primele județe în tara cu cele mai mici salarii. Deoarece, după cum am aflat de la Dl primar în Oradea se vorbește despre producție.....parcă cei din producție mănâncă și plătesc taxe în altă țară sau oraș!! La anu și la muti ani!
Postat 30 Decembrie 2021, 19:13 de Sterno73
Motor al economiei bihorene ... European Drinks.
Voi, la Bihoreanul, aveți ceva idee despre ceea ce înseamnă "motor" ?!? Nu de alta, dar fără lipsă de obiectivitate, clanul Micula are datorii fără egal la bugetul de stat, la contribuțiile angajaților. În sensul în care a prăduit până și banii pensiilor contributive la Pilonul II public/privat, care era obligatoriu de "vărsat" în Trezoreria Statului Român. Bufonii ăștia ai clanului Micula datorează la bugetul de stat peste 200.000.000 Euro, iar voi de la Bihoreanul spuneți că bufonii ridică PIB-ul județului cu nici un sfert din datoriile lor? Pe ce lume trăiți la Bihoreanul? Nici diferența între obligați ori datorii, față de sumele plătite ca obligații bugetare, în termen și cuantumul impunerilor legale ... nu o înțelegeți latimp? Sau, nu cumva, Bihoreanul e cumpărat deja de clan?
Postat 30 Decembrie 2021, 15:06 de KP
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6567 RON
  • 1 EUR = 4.9761 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON