URMĂREȘTE-NE PE
JOI, 25 APRILIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Nu credeam că se vor putea mobiliza 15.000 de oameni în acțiunea intitulată Misiunea Grivei, prin care se cer condiții mai bune pentru câinii abandonați și pentru sterilizarea lor. Iată că inițiativele cetățenești încep să capete forță și consistență. Poate n-ar fi fost lipsit de interes să se ceară și sterilizarea stăpânilor care-și abandonează animalele de companie...
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Oricât ar fi de digitalizată lumea și plin internetul de informații despre tot felul de locuri, inclusiv în imagini, nimic nu se compară cu plăcerea călătoriei, fie ea cât de scurtă, pentru a le vedea cu propriii ochi. Iar când de plăcerea asta vor avea parte sute, poate mii de copii de la țară, dintre care mulți nu au ieșit din comuna lor ori au ajuns în cel mai bun caz până în cel mai apropiat orășel, cu atât e mai meritorie orice inițiativă care îi ajută să capete această experiență, totdeauna de neuitat dacă e prima.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveți de noul proiect de realizare a unui drum nou între Paleu și Șoseaua Borșului, contestat de unii locuitori din Oncea?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Camera Deputaţilor a adoptat recent un proiect de modificare a legislaţiei în vigoare, prin care se prevede, în esenţă, că instanţele judecătoreşti nu vor mai putea reduce din oficiu onorariile achitate de justiţiabili avocaţilor, ci doar la cererea părţii adverse. 
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
05 Iulie 2021, 14:10

Luptă, luptă OTL!

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Cum vor putea fi convinși oamenii, obișnuiți să-și plimbe moaștele în mașină, să-și lase automobilul acasă și să folosească transportul în comun? E o întrebare mai degrabă retorică. Problema a fost înșfăcată de grupul UDMR din Consiliul Local, de unde s-a născut o propunere: transport gratuit în fiecare zi de vineri. Un început lăudabil, entuziast, populist, dar și cam greșit pentru o problemă mult mai complexă.

Dacă vrea să fie mai atractiv, transportul în comun trebuie să facă altceva, nu să ofere gratuități. Cei care evită tramvaiul și autobuzul nu o fac din pricina prețului „exorbitant” al biletelor, ci, în primul rând, din cauza timpului pierdut prin stații. Un orar mai dens al mijloacelor de transport în comun ar fi mult mai important decât o călătorie gratuită. La rândul ei, regia de transport nu are nevoie de găuri la buget, ci de cât mai mulți bani pentru a se dezvolta. În fond, scurtarea timpului de așteptare costă bani.

Alte două mari hibe sunt obișnuința și comoditatea. E foarte convenabil să te urci în mașină în fața casei și să cobori acolo unde ai treabă, preferabil chiar în fața intrării. Astfel de obișnuințe se schimbă doar după ce începe să ardă buzunarul (taxe de acces în zona centrală, taxe de poluare, parcare mai scumpă în buricul târgului etc). Așa cum zice primul om al județului, oamenii își schimbă deprinderile doar constrânși ori când sunt pe cale să piardă ceva. Cam are dreptate.

Și mai e ceva. Pentru mulți dintre cei zămisliți cu 4 roți, transportul în comun ar însemna un mare pas înapoi, o retrogradare, o rușine. Sechelele adunate în mai multe generații din pricina autobuzelor și tramvaielor vechi, răblăgite, întunecoase, friguroase iarna și călduroase vara i-au făcut pe oameni să facă totul pentru a scăpa de năpastă. Și-au cumpărat mașini, au accesat un nivel superior de unde nu s-ar mai întoarce niciodată. Unii ar trece la mersul cu tramvaiul doar dacă și-ar cumpăra propriul tramvai.

Dar, încetișor, parcul de tramvaie și autobuze al OTL se înnoiește, iar călătoriile devin mai prietenoase. Tramvaiul va deveni mai eficient pentru deplasarea în anumite zone decât automobilul. Totuși, Oradea nu este Tokyo, unde metroul vine la 3 minute, și nici nu are cum să ajungă la astfel de timpi de așteptare. Mărirea parcului de tramvaie și autobuze costă enorm, extinderea liniilor de tramvai, la fel, iar numărul potențialilor clienți este limitat. Până la urmă tot cifrele decid.

Soluția nu este renunțarea la mașini, un deziderat irealist, ci alternarea modalităților de transport – azi cu mașina, mâine cu tramvaiul, poimâine cu autobuzul, în funcție de necesități. Schimbarea trebuie să înceapă cu schimbarea mentalităților. Abia după aceea se poate modifica raportul dintre „tramvaiști” și „mașiniști”. Altfel, vom continua să risipim cantități enorme de energie pentru a deplasa un corp de câteva zeci de kilograme din punctul A în punctul B cu ajutorul unor măgăoaie de 1 sau 2 tone.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
0 Comentarii
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6567 RON
  • 1 EUR = 4.9761 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON