După multe luni departe de scenă, actorii Teatrului Regina Maria s-au reîntâlnit în ianuarie cu publicul, jucând - atât la Arcadia, cât şi la Sala Mare - mai multe spectacole din repertoriu.
Prima producţie nouă pe care TRM a adus-o, la reîntâlnire, în faţa iubitorilor de teatru este psihodrama "Trei femei înalte". Proiectul poartă semnătura unei tinere regizoare orădence, Diana Păcurar, care iese la rampă, acasă, cu un spectacol remarcabil...
Lumea din culise
Pasionată de dans, Diana Păcurar s-a obişnuit de mică pe scenă, în show-uri alături de trupa Future M&Q. S-a dovedit, însă, a fi mai fascinată de ceea ce se întâmplă în spatele cortinei. "Mergeam la teatru şi îmi doream să aflu cum este creat un spectacol". Aşa că s-a înscris la secţia regie de teatru a Universităţii Naţionale de Artă Teatrală şi Cinematografică "I.L. Caragiale" din Bucureşti. "Impactul a fost puternic. A fost greu, dar - în acelaşi timp - mi s-a părut că am ajuns în cel mai frumos loc de pe pământ", spune Diana.
După absolvirea facultăţii, a urmat un masterat tot în regie de teatru, iar acum lucrează la obţinerea doctoratului, alegându-şi ca temă sistemul semiotic în construcţia spectacolelor de teatru. După mai multe producţii pe care le-a semnat ca regizor la UNATC, orădeanca a colaborat şi cu teatre independente, cum ar fi Godot şi Teatrul Nou.
Acasă
Anul trecut, Diana a abordat conducerea Teatrului Regina Maria cu o propunere, aceea de a monta piesa "Trei femei înalte", scrisă de dramaturgul american Edward Albee (1928-2016), care i-a adus autorului Premiul Pulitzer pentru dramaturgie.
"Este un text de o subtilitate aparte, care necesită un anumit tip de sensibilitate, rațiune și răbdare. Deși cunosc piesa de câțiva ani, n-am simțit până acum că a venit un moment potrivit să o montez. Odată cu trecerea în neființă a bunicii mele, mi-am dat seama că există similitudini între persoana ei și personajul principal din piesa lui Albee. Prin urmare, am gândit totul având-o pe bunica mea în minte, iar acest lucru a fost o motivație puternică", povesteşte regizoarea.
Teatrul din Oradea a decis să-i ofere Dianei şansa de a-şi pune viziunea în practică. "Menirea unui teatru nu este numai de a juca literatură universală şi a colabora cu regizori din alte părţi, ci şi de a promova dramaturgia contemporană, dar şi tinerii regizori, cu atât mai mult cu cât e vorba de o orădeancă", spune Şerban Borda, directorul artistic al TRM.
A, B şi C
Piesa "Trei femei înalte" a fost montată în premieră mondială pe scena Teatrului Englez din Viena în 1991, purtând semnătura regizorală a autorului însuşi. Considerat o capodoperă a teatrului contemporan, textul este o psihodramă cu caracter biografic, construită în jurul a trei femei aflate la vârste diferite: A - o femeie foarte bătrână (92 ani), slabă, autocritică, mândră, B - o femeie de vârstă mijlocie (52 ani), cinică şi sobră şi C - o tânără (26 ani), critică, nerăbdătoare, idealistă. Este vorba, de fapt, despre o întâlnire dintre trei versiuni ale aceleiaşi femei, aflate în diferite etape ale vieţii.
Personajele spectacolului sunt interpretate de Corina Cernea, Mihaela Gherdan, Alina Leonte şi Eugen Neag, scenografia fiind semnată de Oana Cernea, asistată de Ilinca Ghimbăşan, iar coregrafia de Selina Colceru, fostă colegă de facultate a regizoarei.
După luni de repetiţii ba pe Zoom, ba în întâlniri în format restrâns, producţia a fost gata. Premiera a avut loc pe 8 ianuarie, la Sala Arcadia, în faţa a 30% din publicul obişnuit, aşa cum impun restricţiile în pandemie. Între spectatori s-au numărat şi părinţii Dianei. "Ei sunt fanii mei cei mai înfocaţi", spune ea.
Invitaţie la introspecţie
Spectacolul - cu o scenografie interesantă - reuşeşte să transmită intensitatea întâlnirii celor trei personaje şi invită publicul la introspecţie. Îţi poţi asuma greşelile? Cum reuşeşti să faci pace cu tine în diferitele etape ale vieţii? Dacă ai lua-o de la început, ai face ceva diferit? "Nu cred că mesajul acestui spectacol este universal valabil. Cred că acesta se conturează în gândul fiecărui spectator. Aş spune că vorbește despre evoluția omului şi cum nu ne dăm seama că orice alegere, oricât de mică ar fi, ne va transforma în omul din viitor", spune tânăra regizoare.
"Trei femei înalte" a avut deja mai multe reprezentaţii pe scena Arcadia, fiind programate şi altele pentru ianuarie (mai precis pe 21, 22 şi 23 februarie, de la ora 19) şi februarie, cu condiţia ca Oradea să fie în afara aşa numitului scenariu roşu.
Cât despre Diana, tânăra regizoare se declară fericită că a putut să-şi realizeze proiectul de suflet acasă şi că a lucrat - subliniază ea - cu o echipă de profesionişti. Întoarsă în Capitală, ea ţinteşte noi proiecte: "E un lux să pleci dimineaţa fericit la muncă...". Şi n-are de gând să renunţe la el...
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.