URMĂREȘTE-NE PE
SÂMBĂTĂ, 24 FEBRUARIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Până acum câțiva ani, puțini știau de existența unei păduri la capătul prăfuitei străzi Gh. Doja și aproape nimeni nu știa că jumătate din ea era proprietatea municipiului Oradea. Primul noroc al pădurii: noul stadion pică exact pe vechea Grădină Zoologică, așa că e nevoie de un nou amplasament. Prin urmare, mai devreme sau mai târziu, domnul Liviu Andrica se va vedea nevoit să-și mute lighioanele.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
E sufocarea pe care o simţi în lipsa libertăţii, obrazul ce-ţi arde încă sub palma securistului care ţi-a curmat cuvântul, ruşinea că te-ai născut într-un loc atât de cenuşiu. E despre "vom muri şi vom fi liberi", "dreptate, ochii plânşi cer să te vadă" sau "mai bine golan...". E despre mulţumirile primite de la omul simplu, care a găsit în tine singurul ascultător şi reazem, înfruntând "sistemul". Despre orele de nesomn...
Zic şi eu
Adrian Cris
Cam așa ar putea fi botezat drumul expres Oradea - Arad, de aproape 140 kilometri, în mare parte cu profil de autostradă, cel dintâi proiect de mare infrastructură rutieră asumat de autorități locale. Autostrada Bolojan n-o putem numi nici în glumă, să nu fim acuzați de idolatrie, deși reușita - iar asta e o realitate pe care n-o poate contrazice nimeni, dacă are un dram de bun-simț - lui îi aparține. Chiar dacă execuția șoselei a scos-o la licitație, la finele săptămânii trecute, CNAIR.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Sunteți mulțumit de noile trasee de tramvai gândite de OTL pentru a asigura un flux mai bun în oraș?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
La o primă vedere întrebarea pare tembelă. Și la o a doua sau a zecea vedere, tot tembelă rămâne. Problema este, însă, că această întrebare a fost formulată de către doi judecători ai unei curți de apel și adresată Înaltei Curți de Casație și Justiție.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
10 August 2023, 14:32

Centurile Sântandrei și Nojorid vor avea primul strat de asfalt la toamnă, iar anul viitor se va circula pe amândouă (FOTO/VIDEO)

Centurile Sântandrei și Nojorid vor avea primul strat de asfalt la toamnă, iar anul viitor se va circula pe amândouă (FOTO/VIDEO) foto: CJ Bihor
Centurile Sântandrei și Nojorid vor avea primul strat de asfalt la toamnă, iar anul viitor se va circula pe amândouă (FOTO/VIDEO) foto: CJ Bihor
Centurile Sântandrei și Nojorid vor avea primul strat de asfalt la toamnă, iar anul viitor se va circula pe amândouă (FOTO/VIDEO) foto: CJ Bihor
Centurile Sântandrei și Nojorid vor avea primul strat de asfalt la toamnă, iar anul viitor se va circula pe amândouă (FOTO/VIDEO) foto: CJ Bihor
Centurile Sântandrei și Nojorid vor avea primul strat de asfalt la toamnă, iar anul viitor se va circula pe amândouă (FOTO/VIDEO) foto: CJ Bihor
Centurile Sântandrei și Nojorid vor avea primul strat de asfalt la toamnă, iar anul viitor se va circula pe amândouă (FOTO/VIDEO) foto: CJ Bihor
Centurile Sântandrei și Nojorid vor avea primul strat de asfalt la toamnă, iar anul viitor se va circula pe amândouă (FOTO/VIDEO) foto: CJ Bihor
Centurile Sântandrei și Nojorid vor avea primul strat de asfalt la toamnă, iar anul viitor se va circula pe amândouă (FOTO/VIDEO) foto: CJ Bihor
Centurile Sântandrei și Nojorid vor avea primul strat de asfalt la toamnă, iar anul viitor se va circula pe amândouă (FOTO/VIDEO) foto: CJ Bihor
Centurile Sântandrei și Nojorid vor avea primul strat de asfalt la toamnă, iar anul viitor se va circula pe amândouă (FOTO/VIDEO) foto: CJ Bihor

Noile drumuri județene din Zona Metropolitană Oradea care vor lega de oraș comunele Sântandrei și Nojorid vor ajuta mii de oameni să ajungă mai repede la muncă și acasă în fiecare zi.

Pe șantierele celor două DJ-uri, vicepreședintele Consiliului Județean Bihor Mircea Mălan a afirmat că din toamnă se va turna primul strat de asfalt pe cei peste 13,3 kilometri, lucrările ajungând în prezent la un stadiu de execuție de 20% din volumul proiectat, iar anul viitor vor fi deschise circulației.

Rețelele și fundația, aproape gata

Alături de primarul comunei Sântandrei, Ioan Mărcuș, și de reprezentanții firmei PORR, care execută lucrările pentru proiectul „Creșterea accesibilității pe drumurile județene în Zona Metropolitană Oradea” atât în ce privește centura Oșorhei, cât și cele din Sântandrei și Nojorid, Mălan a prezentat în teren, joi, stadiul lucrărilor de la un capăt la altul al ultimelor două drumuri.

Pe centura Sântandrei, cu o lungime de 5 km, au fost montate în subteran rețelele electrice pentru sistemul de iluminare publică a șoselei și se lucrează de la un capăt la celălalt la finalizarea fundației, pentru care constructorii aduc zilnic pe șantier 2.000 tone de pământ și balast.

Noul drum de legătură dintre Sântandrei și Oradea, denumit DJ 797C, pornește din DJ 797 Oradea - Sântandrei - Tărian de la ieșirea din Sântandrei și „curge” pe la marginea nordică a localității cu un pod peste canalul Peța și cu mai multe podețe (inclusiv pentru mișcările batracienilor, cerință impusă de APM pentru acordarea avizului de mediu) până la strada Bujac, adică drumul de legătură construit în urmă cu 4 ani la comanda Primăriei Oradea pentru a lega comuna de oraș cu ieșire în zona străzii Cazaban din Ioșia.

Video: CJ Bihor

Pe o porțiune, noul DJ 797C merge paralel cu drumul de legătură dintre centura Oradea și A3, iar pe una care trece la o distanță de câteva sute de metri de marginea unui cartier de case va avea montate și panouri antifonice.

„Nu importantă, ci foarte importantă”

Noul drum va prelua și o parte a traficului către Oradea dinspre Toboliu, Sânnicolau Român și Cefa, a explicat Mircea Mălan.

„Pentru comuna Sântandrei acest drum este o investiție nu importantă, ci foarte importantă pentru accesul spre Oradea. Sântandrei a crescut în câțiva ani de la 3.700 la 11.000 locuitori și avea un singur drum spre oraș, până s-a făcut noua legătură cu Oradea prin strada Cazaban, în condițiile în care 70% dintre cei 11.000 locuitori navetează zilnic spre Oradea. Noul drum va asigura încă o legătură cu orașul”, a spus primarul Ioan Mărcuș.

Edilul a spus că antreprenorul PORR „are un ritm corespunzător pentru încadrarea în termenul contractual”, iar vicepreședintele CJ Bihor a precizat că până la finele acestei toamne va fi finalizată fundația și va fi turnat primul strat de asfalt din cele trei prevăzute, astfel încât anul viitor să fie turnate celelalte două și să fie montate panourile fonoizolante și parapeții, precum și să fie executate marcajele.

„Termenul de execuție a lucrărilor este de 18 luni de la emiterea ordinului de începere, care a fost dat în luna februarie a acestui an, astfel că drumul va fi dat în folosință la sfârșitul verii anului viitor”, a spus Mălan.

24 de stații de autobuz

În ce privește noul drum de legătură dintre Oradea și Nojorid, acesta începe din vecinătatea centurii orașului, din cartierul Grigorescu (strada Nojoridului), pe care îl va traversa pe o lungime de 250 metri, și va avea o lungime totală de 8,3 km.

Pe direcția principală, lungimea acestui drum - denumit DJ 797G - este de 5 kilometri, curgând, cu piste pentru bicicliști de 2,5 metri lățime, paralel cu pădurea Nojoridului.

Șoseaua va avea o bretea de 1,6 km, denumită 797E, spre DN 79 la intersecția cu DC 77 către Livada, unde va fi amenajată o girație, precum și una de 1,3 km, denumită DJ 797F, către centrul localității Nojorid, în dreptul Primăriei comunei, unde de asemenea va fi o girație.

Pe direcția principală, DJ 797G va continua până la intersectarea DC 64 Nojorid – Apateu.

Video: CJ Bihor

Noul drum județean va asigura conexiuni atât la DN 1 Oradea – Cluj, și DN 79 Oradea – Arad, cât și la viitorul Inel Rutier Metropolitan (în zona Apateu), la viitorul drum expres DX Oradea – Arad (în zona Livada) și la drumul de legătură dintre centura Oradea și A3 spre Biharia, toate acestea însemnând că mii de vehicule, care în prezent ajung pe centura orașului, vor scurta traseele atunci când destinația finală nu este Oradea.

Pe noul drum județean de legătură dintre oraș și Nojorid, a precizat vicepreședintele CJ Bihor, vor fi amenajate și 24 de stații de autobuz, câte 12 pe fiecare sens.

Și acesta are deja amenajate rețelele subterane pentru iluminatul public, precum și canale de drenare pluvială, iar fundația este aproape de finalizare, urmând ca în această toamnă să fie așternut primul strat de asfalt.

„Ne vom încadra în termenul contractual”, a spus reprezentantul PORR, Florin Talabă, referindu-se la faptul că și acest drum trebuie deschis circulației la finele verii 2024.

Încă trei centuri

Pe lângă centurile Sântandrei și Nojorid, CJ Bihor are în lucru centura Oșorhei, centura Sânmartin, iar pentru centura Biharia – Paleu urmează să fie semnat contractul de finanțare cu firma care a câștigat licitația, Dumexim, dacă rezultatele acesteia nu vor fi contestate până la finele acestei luni.

Finanțarea este asigurată cu fonduri europene în cadrul unui proiect în trei etape denumit: Creșterea accesibilității pe drumurile județene în Zona Metropolitană Oradea, centurile Sântandrei și Nojorid costând 84 milioane lei plus TVA.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!
Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
4 Comentarii
Traian
Pai a plătit, nu ai văzut articolul ??
Postat 11 August 2023, 19:43 de Sandu2100
malane
cand isi plateste institutia ta despagubirile pentru terenurile nationalizate si pe care faceti proiecte mictionand pe proprietatea privata ? sunteti mai rai decat comunisti care si ei urau proprietatea privata dar nu ca voi. cum e sa faci proiecte pe terenurile altora dar sa nu-i despagubesti pe propritarii, e placut nu, asta inseamna sa fie neocomunist doar sa stii si tu care te crezi liberal?
Postat 10 August 2023, 22:13 de Traian
KP aka mama Omida
A spus că " primul strat de asfalt la toamnă, iar anul viitor se va circula pe amândouă " nu în toamna se va da drumul la circulatie, și da credem tot ce spune Malan , Bolojan, Birta pt ca vedem ce fac, la fel vedem și propagandistii ca tine care sunt tot mai agresivi pe zi ce se apropie compania electorală, dar după cum vezi PNL nu are nevoie de campanie, ei ai oameni care fac pt cetățeni. De ce sa ne trebuiască PZD care nu au făcut nimic, dar au mai si furat ???
Postat 10 August 2023, 18:37 de Sandu2100
Vrăjeală liberală.
Toamna când vor fi gata lucrărilor a fost deja pusă pe tapet de către constructori, la ultima întâlnire de la începutul acestei săptămâni ... 2026 cu indicatoare rutiere cu tot. Nu mai credeți în balivernele emise de la nivelul tribului de nepalezi și birtinezi asfaltangii ai lui Bolojan.
Postat 10 August 2023, 18:18 de KP
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.5843 RON
  • 1 EUR = 4.9769 RON
  • 1 HUF = 0.0129 RON