URMĂREȘTE-NE PE
VINERI, 29 MARTIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Primăria Oradea a decis să modifice regulamentul de salubrizare. La fel cum deja ne-a obișnuit, schimbarea s-a făcut fără o dezbatere publică serioasă. Mi se pare o greșeală strategică, pentru că despicarea firului în patru atunci când e vorba de problemele tuturor locuitorilor poate duce la soluții bune, unde mai pui că elimini din start suspiciunile și speculațiile.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Oradea și Bihorul au ajuns într-o perioadă fastă, cum din perspectiva dezvoltării infrastructurii n-au mai cunoscut niciodată. Anul acesta se deschid circulației o mulțime de noi drumuri, vreo 70 de kilometri: legătura centura Oradea - Autostrada Transilvania (chiar la finele acestei săptămâni), plus centurile Sânmartin, Aleșd, Beiuș, Oșorhei, Nojorid, Sântandrei (în vară). „Miracolul” ar putea fi explicat prin faptul că 2024 e an electoral. Și, da, este! Dar, totuși, nu asta-i explicația, ci parcurgerea întregii evoluții de la germinarea la coacerea proiectelor.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Sunteți mulțumit de noile trasee de tramvai gândite de OTL pentru a asigura un flux mai bun în oraș?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Din data de 31 martie, România devine, parțial, parte a spațiului de liberă circulație Schengen, aspect care ar trebui să ne bucure, ca națiune, deoarece vine după un îndelung proces de negociere cu celelalte state ale Uniunii Europene, aspectele privind negocierea cu Austria fiind comentate pe larg în ultima perioadă.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
21 August 2011, 11:58

Călătorie în murdărie

Călătorie în murdărie AŞA SALARIU, AŞA CURĂŢENIE. Plătiţi cu salariul minim, cei 20 de angajaţi ai firmei care face curat pe mijloacele de transport public lucrează pe sărite. Nici ei nu se omoară cu lucrul, nici firma cu retribuţiile, spre nemulţumirea pasagerilor OTL
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Geamuri aproape opace de nespălare, scaune cu tapiseria lipicioasă, bare pline de praf, podele murdare, prezervative şi tampoane uzate. Clienţii OTL se întâlnesc cu ele aproape zilnic pe unele mijloace de transport public...

Cauzele sunt mai multe dar, la fel ca în multe alte situaţii, pornesc de la o lege proastă, din cauza căreia regia a fost obligată să externalizeze serviciul de curăţenie fără a mai putea vea control asupra lui.

Angajare ba, externalizare da

08 Csuzi Istvan.jpgDeşi preţul biletului a ajuns la 4 lei pentru două călătorii, cele 40 de tramvaie şi 40 de autobuze aflate în parcul OTL au rămas la fel de neîngrijite ca înaintea scumpirii, lucru care îi nemulţumeşte pe cei mai mulţi dintre călători. Chiar şi managerul companiei, Csuzi Istvan (foto) recunoaşte acest lucru, dar spune că situaţia nu poate fi schimbată peste noapte. "Sunt probleme, ce-i drept. Cu mijloacele de transport circulă zilnic 150.000 de oameni, aşa că nu cred că va fi vreodată perfect. Nici măcar geamurile tramvaielor nu sunt spălate în fiecare lună", admite Csuzi.

Dar vina nu este în totalitate a regiei. În 2008 Guvernul a emis o Ordonanţă de Urgenţă prin care a interzis primăriilor şi unităţilor subordonate să modifice fondul de salarii, astfel că OTL n-a mai putut angaja personal care să se ocupe de curăţenia tramvaielor şi autobuzelor. "Guvernul ne-a obligat să externalizăm serviciul de curăţenie. Nu ne-a lăsat să angajăm oameni de serviciu, ci doar să plătim firme care să presteze acest serviciu", spune managerul, nemulţumit.

Licitaţie degeaba

Aşa a ajuns transportatorul la mâna "măturătorilor" privaţi, care câştigă licitaţiile organizate de OTL fiindcă vin cu preţuri mici, iar apoi nu-şi fac treaba fiindcă nu pot, având prea puţini angajaţi, şi prea prost plătiţi. Şeful regiei poate doar să constate situaţia, dar nu şi să rezilieze contractul încheiat cu firmele de cleaning, fiindcă organizarea unor noi proceduri de achiziţie ar dura mult, iar între timp autobuzele şi tramvaiele ar rămâne necurăţate defel. "Cine îşi permite să ţină vehiculele nespălate o lună?", se întreabă retoric Csuzi, care se plânge că, practic, are mâinile legate.

Din 2008 până în 2011, curăţenia a fost asigurată de trei firme diferite. Ultima licitaţie a avut loc la sfârşitul anului trecut, fiind câştigată de o asociere formată din firmele Esc Servicii Curăţenie şi Euroserv Clean, ambele din Bucureşti, care şi-au adjudecat-o pe un an de zile contra sumei de 266.792 lei. Puţin. Fiindcă dintr-un buget lunar de 22.000 de lei trebuie plătite şi materialele, şi salariile oamenilor, şi dările la stat, şi să rămână un minim profit...

Fără bani

Licitaţiile se ţin, însă, de formă. BIHOREANUL a aflat că, deşi serviciul de curăţenie a fost câştigat în ultimii trei ani de firme diferite, muncitorii au rămas aceiaşi, fiind "moşteniţi" de diverşii câştigători. Asta fără să vadă ceva în plus la buzunar, aşa că nici tramvaiele, nici autobuzele n-au fost mai bine spălate.

Pe lângă faptul că sunt plătiţi cu salariul minim, de numai 670 lei, măturătorii mai sunt şi puţini. Toate cele 80 de tramvaie şi autobuze care ies zilnic pe trasee sunt curăţate cu doar 20 de angajaţi, adică unul la patru vehicule! Evident, rezultatul e de mântuială.

"Problema cea mai mare e că noi nu putem decide nici numărul de persoane care să se ocupe de acest serviciu şi nici salariile pe care să le primească angajaţii firmelor. Iar când un om e prost plătit, nu poţi să-i ceri minuni", spune Csuzi Istvan. Şi nici nu fac.

Spălate din când în când

Conform contractului dintre OTL şi firmele de cleaning, acestea îşi asumă obligaţia ca muncitorii lor să măture tramvaiele o dată pe zi, în depou, iar la cap de linie să adune mizeriile mai mari de pe jos, iar o dată pe lună să şteargă praful şi să igienizeze fiecare vehicul.

Orarul de lucru, conform reprezentantului Esc Servicii Curăţenie, Florin Borza, este de opt ore, de la 7 la 15. BIHOREANUL a verificat, însă, prin sondaj cum stau lucrurile, şi a constatat că nici acesta nu e respectat. Luni, la ora 13, în depou nu era nici un muncitor şi nici un autobuz la spălat, iar vineri, la ora 9 doar două femei erau la post.

Chestionat cu privire la faptul că are prea puţini angajaţi pentru un volum de muncă atât de mare, Borza susţine că asemenea informaţii sunt date confidenţiale pe care firma sa nu le poate face publice, ca să nu afle "concurenţa". Ca şi cum aceasta ar fi foarte aprigă...

Sex în tramvai

Nu la fel de sfios este Borza atunci când vine, în schimb, vorba de orădenii care fac mizerie şi, astfel, dau mai mult de lucru subalternilor săi. Gunoiul pe care aceştia îl adună zilnic, spune bărbatul, e adesea plin de surprize. În afara deja obişnuitelor coji de seminţe, ambalaje de hârtie sau flacoane de plastic, în tramvaie şi autobuze se găsesc chiar şi tampoane şi prezervative folosite, mai ales pe traseul dintre Podul CFR şi  Sinteza. "Cred că fetele de pe centură au ajuns să folosească tramvaiele pentru a-şi face treaba", susţine Borza.

Omul mai are însă şi alte explicaţii: "Mizeria de pe geamurile tramvaielor vine de pe acoperişuri, se scurge de fiecare dată când plouă. Dacă tramvaiul e pe traseu nu putem interveni până nu se retrage în depou. Nu putem spăla tramvaiele când vrem noi, pentru că trebuie decuplate de la curent. Altfel muncitorii se pot curenta".

În concluzie, după părerea responsabilului cu curăţenia, adevărata problemă e alta, şi anume că orădenii sunt prost crescuţi, iar OTL nu face nimic să-i civilizeze, fie şi cu amenda. "Cu tramvaiele circulă ţigani, boschetari şi oameni normali. Dacă nu le convine, să circule cu altceva!", zice Borza, plin de tupeu.

Vandali de Oradea

08 Ioan Ile.jpgStarea proastă a mijloacelor de transport se mai datorează, ce-i drept, şi vandalilor. În primele opt luni ale anului, OTL a contabilizat deja peste 50 de cazuri de distrugere: inscripţii pe geamuri, pereţi şi tavane, scaune rupte, smulse sau tăiate, urme de tălpi pe pereţi, geamuri sparte... "Am avut 32 de cazuri de vandalism numai pe tramvaie. Uneori facem controale cu poliţiştii comunitari, dar e greu să prindem autorii", spune şeful depoului de tramvaie, Ioan Ile (foto).

Managerul Csuzi Istvan crede că singura soluţie pentru a schimba situaţia în bine e preluarea muncitorilor care se ocupă de curăţenie de către OTL. "Altfel vor sta lucrurile când serviciul de curăţenie va fi la noi în ogradă. Şi muncitorii vor fi mai bine plătiţi, dar şi noi vom putea să le cerem mai mult", spune Csuzi.

Dacă aşa ceva e practic posibil se va decide în noiembrie, când se va negocia bugetul OTL pe 2012. Dacă alocaţia de la Consiliul Local va fi suficient de mare, iar managerul va găsi o portiţă să fenteze Ordonanţa de Guvern, regia va putea să-şi angajeze propriii măturători. Până atunci, orădenii vor fi nevoiţi să suporte aceleaşi condiţii. Cine nu va avea bani de taxi, va circula printre coji de seminţe şi prezervative...


CURAT MURDAR!
Staţii de izbelişte

Mizeria domneşte nu doar în tramvaie şi autobuze, ci şi în staţiile de călători. În timpul campaniei electorale din 2008 fosta conducere a regiei a atribuit pentru şase ani firmei de publicitate Comunications Media dreptul de a amenaja refugii acoperite cu condiţia să le şi salubrizeze. În contrapartidă, aceasta urma să îşi recupereze banii cu profit din reclamele afişate în staţii. Problema e că după alegerile din 2008 şi debarcarea de la conducerea Primăriei şi OTL a fostelor conduceri, firma de casă a PDL a lăsat totul de izbelişte.

"Le semnalăm aproape săptămânal că panourile refugiilor sunt murdare, crăpate sau sparte, iar băncuţele sunt rupte, dar nu ne dau niciun răspuns. Am iniţiat deja procedura pentru rezilierea contractului, pentru că firma nu îşi respectă obligaţiile", spune Csuzi Istvan.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
7 Comentarii
OTL și procedura de (ne)igienizare.” (II)
I. Câte controale a făcut DSP Bihor pe mijloacele de transport în comun OTL, în perioadele în care dna Bitea Zoe a fost/este director adjunct DSP? Cu ocazia acestor controale, câte amenzi s-au dat, respectiv câte prelevări de probe efective de: sanitaţie, aer ş.a. s-au făcut? II. Ţinând seama şi de inspectorii DSP-cadre didactice universitare: Ce s-a întreprins, concret, la nivelul Catedrei de sănătate publică şi medicină preventivă din cadrul FMF Oradea, pentru îmbunătăţirea procedurii de igienizare din mijloacele OTL? Sau vorba aceea: Cine trebuie să ne apere (şi) de microbi, boli transmisibile şi toxiinfecţii alimentare, nu prea circulă cu ...OTL-ul, decât, eventual, în perioade electorale! "Multe succesuri!"
Postat 22 August 2011, 21:26 de stefan
OTL și procedura de (ne)igienizare.” (I)
I. ”Geamuri aproape opace de nespălare, scaune cu tapiseria lipicioasă, bare pline de praf, podele murdare, prezervative şi tampoane uzate.” 1. Dlor Bolojan Ilie és Csuzi Istvan: Şi în mijloacele de transport în comun din municipii ca Budapesta, sau Debrecen, este la fel de ”bine” implementată procedura de igienizare (curăţare, dezinfecţie ş.a.)? II. ”Cu mijloacele de transport circulă zilnic 150.000 de oameni, aşa că nu cred că va fi vreodată perfect.” Dle Bolojan Ilie: 1. Câţi ţigani/rromi au fost amendaţi de către ”eficientul” corp de control al OTL, de când sunteţi Primar de Oradea? 2. De ce nu se (prea) fac controale, în mijloacele de transport în comun OTL în care se află grupuri de ţigani/rromi, eventual ”bravii” controlori se urcă pentru a lua semnătura de confirmare a ”controlului” de la vatman/şofer?
Postat 22 August 2011, 21:23 de stefan
Ungur mincinos!-Nesimtire pe banii nostri!
Cat tupeu pe acest ungur marsav! Vrei sa spui ca inainte de 2008 era curatenie in tramvaie,czuszi istvan? Cum se pot spala tramvaiele si autobuzele in alte tari ca iti e mai mare dragul sa circuli cu ele,borza florin? Am impresia ca acesti indivizi numiti de mine mai sus ne cred prosti sau ne iau de fraieri, intrucat daca s-ar cere la licitatii niste criterii minime, care cred ca exista si acum, dar nu sunt respectate, insa nu ia nimeni masuri, pt ca isi primesc si ei partea leului. E bine ca dupa 3 ani s-au tezit sa rezilieze contactul cu firma Comunications Media pentru neintretinerea refugiilor acoperite din statiile mijloacelor de tansport in comun-felicitari!
Postat 22 August 2011, 08:01 de Cristian
LINIA 18
Autobusul linia 18 este mizerabil!!!! ar trebui sa faceti si acolo putin curatenie!!! scaunele sunt mizerabile!!!! TOT TIMPUL ESTE ASA!!!! TI RAU SA CIRCULI CU EA !!!
Postat 22 August 2011, 07:54 de EDA
schimbati caietul de sarcini, reorganizati licitatia si n`o sa mai fie atat de ieftin
eu zic ca ar trebui modificat caietul de sarcini la urmatorul contract de curatenie: cum adica \"acestea îşi asumă obligaţia ca muncitorii lor să măture tramvaiele o dată pe zi, în depou, iar la cap de linie să adune mizeriile mai mari de pe jos, iar o dată pe lună să şteargă praful şi să igienizeze fiecare vehicul.\"??? masina personala ti`o igienizezi odata pe saptamana, daca nu mai des, si circul doar tu cu ea, nu 150 mii oradeni! tramvaiele si autobuzele trebuie maturate (nu doar ridicat cu mana mizeriile mari) la fiecare cap de linie, si in depou trebuie spalate zilnic. iar de sters praful si igienizat fiecare vehicul, cu spalat de geamuri, scaune, bari, etc trebuie saptamanal. si scaunele, poate totusi zilnic.
Postat 22 August 2011, 00:49 de unu
ciuzi
n-ai mai adus vechitura aia de tramvai de la unguri ? acum, nu mai necesita reparatii ? bine ca pt asta ai bani.
Postat 21 August 2011, 18:49 de oradean
...
Mai csúszós, cine a intocmit contractul, cine a pus clauzele, cine a organizat licitatia ?! Daca ai fi patronul OTL-ului, tot asa ai proceda ?! Ti-ai bate si atunci joc de banii tai, asa cum faci acum cu banii oradenilor ?! Dupa ,,logica'' ta fatalista nici n-ar mai trebui facuta curatenie, doar iar se va murdari ! Eu zic sa nu mai bei, sa nu mananci, oricum, indiferent ce vei face, in final tot vei crapa !
Postat 21 August 2011, 13:07 de .
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6085 RON
  • 1 EUR = 4.973 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON