URMĂREȘTE-NE PE
LUNI, 30 IANUARIE 2023
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
În ultimii ani, s-au dat peste 600 milioane de euro de la bugetul de stat pentru construirea de stadioane. Mai sunt pe ţeavă încă şase, printre care şi stadionul din Oradea, aşa că, până la final, statul va băga în infrastructura sportivă aproape un miliard de euro. Este remarcabil că reuşim să facem într-un timp relativ mic aşa puzderie de temple ale sportului, dar din ’90 încoace nu ne-am învrednicit să ridicăm un spital din iarbă verde.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
E sufocarea pe care o simţi în lipsa libertăţii, obrazul ce-ţi arde încă sub palma securistului care ţi-a curmat cuvântul, ruşinea că te-ai născut într-un loc atât de cenuşiu. E despre "vom muri şi vom fi liberi", "dreptate, ochii plânşi cer să te vadă" sau "mai bine golan...". E despre mulţumirile primite de la omul simplu, care a găsit în tine singurul ascultător şi reazem, înfruntând "sistemul". Despre orele de nesomn...
Zic şi eu
Adrian Cris
La fel ca în bancurile cu olteanul care, atunci când nu are ce face, se dezbracă și își păzește hainele, Compania Națională Poșta Română - firmă de stat care, spre deosebire de oltean, are însă multe de făcut ca să iasă din înapoiere - a intentat BIHOREANULUI un proces pentru o serie de articole publicate în primăvară.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Probele medicale ar putea fi trimise cu drona de la Spitalul Județean la laboratorul din Rogerius. Ce părere aveți despre inițiativă?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
La finele anului trecut, Camera Deputaților, în calitatea de cameră decizională, a adoptat o propunere legislativă de modificare a legislației privind acordarea ajutorului public judiciar pentru cetățenii care nu își permit să susțină financiar un proces. Legea este trimisă Președintelui României pentru promulgare, urmând să intre în vigoare în viitorul apropiat. Pe cine ajută ea?
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Indigestia sau dispepsia sunt termeni des utilizaţi de către pacienţi pentru descrierea unor simptome digestive variate, cum sunt durerea abdominală superioară (pusă frecvent în legătură cu consumul unor alimente), pirozis ("arsurile" stomacului), eructaţii (râgâituri), flatulenţă (eliminarea de gaze), balonare sau intoleranţă la unele alimente.
12 Ianuarie 2023, 11:00

Bolojan: CNAIR a dat OK-ul pentru proiectul Drumului Expres Oradea – Arad, de aproape 11 miliarde lei. Ce urmează? (FOTO)

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Comisia de siguranță rutieră din cadrul Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere a avizat favorabil studiul de fezabilitate al Drumului Expres Oradea - Arad, a anunțat președintele Consiliului Județean Bihor, Ilie Bolojan, cel care a și inițiat parteneriatul cu Primăria Oradea și cu municipalitatea și administrația județeană din Arad pentru construirea viitoarei șosele cu profil de autostradă.

Tot Bolojan a explicat ce pași mai trebuie făcuți până la licitarea lucrărilor.

După ședință

Anunțul președintelui CJ Bihor a fost făcut pe pagina sa de Facebook, joi dimineață, cu o zi înainte Bolojan participând, de altfel, la o reuniune tehnică organizată în București, la sediul CNAIR.

„A fost prezentat traseul proiectului, au fost analizate cele 12 noduri rutiere ale Drumului Expres și soluțiile de trafic propuse în vederea racordării infrastructurii rutiere existente la noul proiect. S-au studiat conexiunile și facilitățile Drumului Expres: legătura cu Ungaria din zona Salonta, conexiunea cu drumul de legătură Oradea-autostrada Transilvania, conexiunea cu autostrada la Arad, parcările de scurtă și lungă durată prevăzute a fi amenajate”, a arătat Bolojan.

Pașii următori

Potrivit explicațiilor președintelui CJ Bihor, avizul de siguranță rutieră înseamnă că se poate trece la realizarea așa numitului audit de siguranță rutieră, obligatoriu pentru orice proiect de infrastructură rutieră.

„În cursul lunii februarie, acesta ar urma să fie realizat. După includerea observațiilor din audit în studiul de fezabilitate, la începutul lunii martie vom continua procedura de avizare în Comisiile tehnico-economice ale Companiei Naționale de Autostrăzi și ale Ministerului Transporturilor. Va urma avizarea în Comisia Interministerială”, a scris Bolojan.

În continuare, în luna aprilie ar urma să fie emise Hotărârile de Guvern pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici și pentru exproprierea terenurilor afectate de proiect. Apoi, odată cu finalizarea proiectului tehnic și a documentației de achiziție, va fi organizată procedura de licitație pentru selectarea unui constructor.

De precizat că licitarea se va face pe 3 tronsoane, și anume Oradea - Salonta, Salonta - Chișineu Criș și Chișineu Criș - Arad.

Îngropat și reînviat

Așa cum BIHOREANUL a mai scris, intenția construirii unui Drum Expres între Oradea și Arad datează de peste un deceniu, însă fosta CNADNR a ținut la sertar un prim studiu de fezabilitate. Abia în iarna anului 2020 proiectul a fost scos de la naftalină de CJ Bihor, care a încheiat un parteneriat cu CJ Arad și cu primăriile Oradea și Arad pentru a prelua proiectul de la actuala CNAIR astfel încât șoseaua să fie construită cu fonduri europene din Programul Operațional Infrastructură Mare.

La mijlocul lunii decembrie a anului trecut, CJ Bihor și CL Oradea au aprobat studiul de fezabilitate actualizat al DX Oradea – Arad și indicatorii economici, potrivit cărora acesta ar putea costa circa 10,71 miliarde lei.

Ca o autostradă

DX Oradea - Arad ar urma să aibă profil de autostradă (cu 4 benzi), o lungime de 120,108 km, dar și încă 20 km pentru un drum de legătură din Salonta (5 km), care va funcționa și ca centură a acestui oraș, din Arad (3 km), precum și spre o nouă vamă româno-ungară în zona Salontei (9,85 km).

Noua șosea va porni din Oradea din spatele Gării Ioșia, va continua ocolind satul Livada din comuna Nojorid pentru a intersecta apoi DN 79 dinspre Cefa spre Inand, va coborî în zona Salonta la ieșirea din oraș spre Tinca, va continua cu un drum de legătură spre Ungaria, iar pe teritoriul Bihorului va continua până la limita cu Aradul prin Avram Iancu.

Pe teritoriul județului Bihor, traseul a fost stabilit cu acordul tuturor primăriilor unităților administrativ-teritoriale pe care DX le va străbate. Este vorba despre 9 UAT-uri: Oradea, Sântandrei, Nojorid, Gepiu, Cefa, Mădăras, Salonta, Ciumeghiu și Avram Iancu.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!
Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
5 Comentarii
Urmează marea prăduială liberalo-social-democrată.
Zeciuiala la partid, comisioanele pentru organizatori, bani de învârtit la niște firme de casă cu management internațional.
Postat 13 Ianuarie 2023, 10:02 de KP
Feliciana
Te doare sufletul când vezi ca Bolojan face ceva util pt populație :::))) asa dictează de la partid :::))) știu ca nu e corect ca Bolojan face aia și aia și aia etc. În rest îl mai vota de câteva ori.
Postat 12 Ianuarie 2023, 15:40 de Sandu2100
Gasca
Când ai puterea ești înconjurat de căței ce sug și ei la vaca statului Adtia sunt primii ce îți întorc spatele când cazi. Se aproba orice în gasca doar nu sunt banii lor. Sa îți bage pumnul în gura-sunt gratis banii. Ce inepție. Azi m am uitat la umpit. Sigur ca a crescut Multe lucrări nu se vor termina sau se vor asemăna cu cele de pe vremea defunctului PDL.. Fără o sistematizare doar cu firmele mama ce iti dau ordine pt a lua repede tainul va fi un haos pt noi. Sa ne spună cât costa reabilitarea tuturir străzilor sparte? Cu criza asta sa vedem care blocuri se vor termina. nu vinde. De nu merg construcțiile totul se oprește.
Postat 12 Ianuarie 2023, 15:13 de Feliciana
Rectific…
…peste 100 milioane kilometrul.
Postat 12 Ianuarie 2023, 12:56 de CT
E clar.
Pana la urma e drum expres sau autostrada? E important pentru ca deja are un cost exorbitant, si dupa cum se obisnuieste, un drum expres poate fi upgradat in timp la autostrada daca traficul o cere. E o diferenta intre drum expres si autostrada, in primul rand de cost, zic specialistii ca primul ar fi cu 30% mai ieftin. Ori daca ulterior se upgradeaza la autostrada, apoi sa fiu iertat 13-14 miliarde (fara ajustari) pentru o autostrada de campie e foarte mult, peste 1 miliard kilometrul. Sa inchei, fara insa a-l uri, nici a-l idolatriza, nu pot sa nu remarc ca i se aproba orice fantasmagorie. Drumul e necesar, dar cu ce pret? Al imaginii? Evident! Trebuie propulsat la centru, alta explicatie nu exista. Vrea, nu vrea, va trebui sa mearga, ori abia atunci incepe distractia, nu il va mai trata nimeni cu manusi.
Postat 12 Ianuarie 2023, 12:43 de CT
count display
Ultimele Comentarii

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.4928 RON
  • 1 EUR = 4.8922 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON