Într-o perioadă cu temperaturi „deosebit de ridicate” anunțate de Administrația Națională de Meteorologie, angajatorilor le sunt readuse în atenție măsurile pe care trebuie să le respecte pentru ca angajații să fie cât mai protejați împotriva efectelor acestora.
Este vorba de reducerea intensității și a ritmului activităților, ba chiar și a programului de muncă, precum și asigurarea ventilației, hidratării și chiar a posibilității de a face duș.
ITM Bihor amintește că, potrivit Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 99/2000 privind măsurile ce pot fi aplicate în perioadele cu temperaturi extreme pentru protecția angajaților, angajatorii sunt obligați să aplice aceste măsuri atunci când temperatura exterioară a aerului depășește nivelul de 37°C sau când indicele temperatură-umiditate depăşeşte pragul valoric de 80 de unități.
Angajatorii sunt obligaţi să ia următoarele „măsuri minimale” pentru menţinerea stării de sănătate a salariaţilor care lucrează în aer liber:
- reducerea intensităţii si ritmului activităţilor fizice;
- asigurarea ventilaţiei la locurile de muncă;
- alternarea efortului dinamic cu cel static;
- alternarea perioadelor de lucru cu perioadele de repaus in locuri umbrite, cu curenţi de aer.
De asemenea, pentru menţinerea stării de sănătate a angajaţilor sunt necesare:
- asigurarea apei minerale adecvate, câte 2-4 litri/persoana/schimb;
- asigurarea echipamentului individual de protecţie;
- asigurarea de duşuri.
Dacă temperaturile extreme se menţin pe o perioadă de cel puţin două zile consecutive, angajatorii care nu pot asigura aceste condiţii, de comun acord cu reprezentanţii sindicatelor sau cu reprezentanţii aleşi ai salariaţilor, vor lua alte măsuri dispuse în OUG nr. 99/2000:
- reducerea duratei zilei de lucru;
- eşalonarea pe două perioade a zilei de lucru: până la ora 11,00 și respectiv după ora 17,00;
- întreruperea colectivă a lucrului cu asigurarea continuităţii activităţii în locurile în care aceasta nu poate fi întreruptă, potrivit prevederilor legale.
Pentru prevenirea unor îmbolnăviri profesionale determinate de lucrul în condiţii de temperaturi extreme, angajatorul trebuie să ia următoarele măsuri:
- asigurarea examenului medical la angajare şi a controlului medical periodic, urmărind depistarea precoce a contraindicaţilor pentru muncă la temperaturi crescute sau scăzute;
- asigurarea primului ajutor şi a transportului la cea mai apropiată unitate sanitară a persoanelor afectate;
- trecerea, după posibilităţi, în alte locuri de muncă sau reducerea programului de muncă pentru persoanele cu afecţiuni, care au contraindicaţii privind munca la temperaturi extreme.
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.