În Gara Oradea, muncitorii unei firme italiene din asocierea care a câștigat licitația pentru reabilitarea lotului Aleșd – Episcopia Bihor al liniei ferate de la Cluj până la frontiera cu Ungaria, proiect de 2 miliarde euro, au început demontarea șinelor și traverselor de pe două linii.
Din două direcții
„Am început luni să scoatem șinele și traversele din zona Gării. Întâi se scot șinele, apoi traversele. În fiecare zi avansăm cam cu 500 de metri. Am început cu linia 0 (n.r. – cea mai apropiată de clădirea stației de călători) și linia 2, apoi vor urma și celelalte, pe rând”, a spus unul dintre muncitorii societății SALCEF, parte a asocierii Webuild, Impresa Pizzarotti și Salcef (Italia).
Până acum, șinele și traversele au fost scoase, în perimetrul Gării, de pe o lungime de peste un kilometru dinspre zona de Triaj până la pasarela pietonală supraterană de pe strada Pescărușului, pe toată această distanță materialele dezafectate urmând să fie transportate de pe șantier.
De asemenea, potrivit muncitorilor, sunt executate lucrări similare și din aval de podurile feroviare peste Crișul Repede din zona Silvaș spre interiorul orașului, în direcția Gării.
Noutăți pentru Oradea
Pornite în baza unui proiect de 9,36 miliarde lei, bani obținuți de CFR din fonduri europene, lucrările de reabilitare și electrificare a căii ferate Cluj – Episcopia Bihor – frontiera cu Ungaria (166,216 km) au fost împărțite în patru loturi: Cluj – Aghireș, de 30,41 km, Aghireș – Poieni, de 36,53 km, Poieni – Aleșd, de 52,74 km, și Aleșd – frontiera cu Ungaria, de 46,74 km.
Pe teritoriul județului Bihor, cele mai spectaculoase lucrări prevăd construirea unui pasaj rutier subteran de aproximativ 200 de metri în apropierea gării Tileagd, așa încât autovehiculele care se deplasează pe DJ 767 între Aleșd și Beiuș să traverseze calea ferată pe sub linii, fără opreliști, precum și demolarea gării Velența din Oradea și construirea alteia, noi.
În Oradea vor fi reconstruite cele două poduri feroviare peste Crișul Repede din zona Silvaș, unde pregătirea organizării de șantier este pe terminate, iar pasajul rutier suprateran peste linii care leagă de Bulevardul Ștefan cel Mare străzile Bihorului și Depoului va fi înlocuit cu un pasaj subteran.
Ritm greoi
Întregul proiect de reabilitare și electrificare a căii ferate de la Cluj la frontiera cu Ungaria are ca termen de finalizare luna august a anului 2026. De notat că fondurile europene din PNRR sunt disponibile doar până la sfârșitul anului 2026.
Conform datelor privind progresia disponibile pe site-ul CFR, la data de 30 septembrie lucrările cele mai avansate sunt pe teritoriul județului Cluj, între Cluj Napoca și Aghireș ajungând la 11,44%, între Aghireș și Poieni la 15,21%, între Poieni și Aleșd la 10,49%, iar între Aleșd și frontiera cu Ungaria la 10,16%.
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.